icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Verschil fabrieksopgave en werkelijk verbruik groeit

Nieuws | Het ‘gat’ tussen het opgegeven en echte verbruik van auto's wordt steeds groter. Uit onderzoek blijkt dat dit vooral komt door de ruime marges die de tests bieden.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 mei 2016

auto-snelweg-sfeerbeeld1

Vergelijking cijfers autofabrikanten en ICCT

De ICCT (International Council on Clean Transportation) liet 29 auto’s uit de modeljaren 2009 tot en met 2012 in 4 verschillende, onafhankelijke Europese laboratoria testen. Hier is voor alle 29 auto’s een werkelijke 'wegbelasting' gemeten en deze cijfers zijn vergeleken met de officiële metingen van de Duitse en Franse typegoedkeuringsinstanties. Bij slechts 19 van de 29 auto's gaven instanties de details van de officiële metingen vrij, bij de overige 10 konden er geen data worden vergeleken.

Wegbelasting: hoe werkt de emissietest?

De emissietest bestaat uit 2 delen:

  1. Allereerst wordt de wegbelasting gemeten. Op een afgesloten circuit rijdt de auto een bepaalde beginsnelheid en laat men de auto uitrollen. De afstand die al uitrollend wordt gehaald, bepaalt de weerstanden (rolweerstand, luchtweerstand, massatraagheid).
  2. Deze som van weerstanden wordt in de rollenbank geprogrammeerd en de auto gaat op de rollenbank een bepaalde cyclus rijden. Hoe minder weerstand er in de bank geprogrammeerd is, hoe minder de auto tijdens de cyclus zal uitstoten en dus hoe lager het ‘officiële’ verbruik.

Te lage wegbelasting toegepast

tabel CO2 toenameAutofabrikanten willen dat hun auto's een zo laag mogelijke wegbelasting hebben wanneer ze worden getest. De conclusie van het onderzoek van ICCT: bij alle 19 auto’s was een te lage wegbelasting toegepast bij de typegoedkeuring. Daardoor stoten de auto’s in werkelijkheid 0,7 tot 14,5% meer CO2 uit dan er uit de typegoedkeuring komt. Gemiddeld is dat 7,2% en dat komt overeen met een derde deel van het uiteindelijke verschil tussen praktijkverbruik en fabrieksopgave.

Hetzelfde onderzoek is ook gedaan in de Verenigde Staten en daar kwam men tot een verschil van slechts 1,8%. Dat is wel verklaarbaar door het grote verschil tussen de Europese typegoedkeuring en de Amerikaanse wetgeving. De testdata zijn in de Verenigde Staten openbaar en in Europa zijn ze bedrijfsgeheim. Daarom kunnen onafhankelijke onderzoekers deze data bijna niet checken.

Nieuwe testprocedure

In 2017 wordt in Europa een nieuwe testprocedure ingevoerd, de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Men verwacht dat de afwijkingen tussen de officiële verbruikscijfers en de werkelijke cijfers hierdoor zullen afnemen. Maar daarnaast zullen de Europese overheden ook – net zoals in de Verenigde Staten – moeten gaan controleren of reeds rondrijdende auto’s nog aan de typegoedkeuring voldoen.

Lees meer: