icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Fiat 500X

Eerste indruk | Veel autofabrikanten komen nu met zogenoemde crossovers op de markt: een mix van hatchback, stationwagen en suv. Fiat sluit zich hierbij aan met de 500X, een duidelijk groter en hoger gegroeide versie van de kleine en aaibare 500. Is de 500X nog steeds aaibaar? Onze eerste indruk is in ieder geval goed.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  2 juni 2015


Merk Fiat

Richtprijs € 20.600


Type 500X



Fiat 500X: review

Conclusie

Bij de Fiat 500 (of in mooi Italiaans 'Cinquecento') denken de meesten nog aan het superaaibare autootje uit de jaren '50. Met de nieuwe 500 scoort Fiat heel goed (ook in aaibaarheid...), maar of dat met deze gespierder aandoende 500X ook gaat lukken? De eerste indruk is goed! 

Wat viel ons verder op aan de Fiat 500X?

  • Bij het ontwerpen van de 500X is het goed gelukt de kenmerkende lijnen van de 500 te behouden. Hij is wel gegroeid:
    - in de breedte 17 cm;
    - in de hoogte 11 cm;
    - in de lengte maar liefst 70 cm (van 3.55 m naar 4.25 m).
  • Ondanks de flink toegenomen wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) van 2.30 meter naar 2.57meter, is de interieurruimte niet spectaculair toegenomen. Voorin is er voldoende ruimte, maar achterin instappen en beenruimte vinden gaat met enige moeite.
  • Ten opzichte van de 500 is het in- en uitstapgemak voorin wel flink toegenomen. De stoelzitting zit veel hoger boven het wegdek.
  • De minst presterende benzinemotor is de 1,6 liter met 110 pk. In de testauto zit de 1,4 liter viercilinder met turbo die 140 pk levert. Dit is een vinnige motor die uitnodigt tot lekker doorrijden.
  • Het opgegeven verbruik met deze motor is 1 op 16,7. Tijdens onze korte eerste indruk kwamen wij op zo'n 1 op 14, met uitschieters naar 1 op 12 als je de prestaties volledig aanspreekt. We zijn benieuwd hoe hij uit de Ecotest gaat komen.
  • Als geteste 1.4 Lounge kost hij liefst €27.200 inclusief rijklaarmaakkosten. Daar kun je gelijk €4600 op besparen door te kiezen voor de PopStar-uitvoering. Dan heb je geen keyless entry (geen sleutel nodig voor het openen van de deuren en het starten), climate control, parkeersensoren, ingebouwde TomTom-navigatie en xenon verlichting.
  • De (afwezigheid van) standaard actieve veiligheidssystemen zijn een belangrijke reden dat de 500X maar vier sterren heeft gescoord in de crashtest. In het bijbestelbare Pack Dynamic Safety zit wel:
    • Lane departure warning (geeft een signaal wanneer je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden),
    • Brake control system (remt in noodsituaties automatisch af)
    • Blind spot detection system (er gaat een lampje in de zijspiegel branden als er een voertuig in de dode hoek zit).
  • Bij een frontale aanrijding blijkt de borst van de voorinzittenden maar gemiddeld beschermd. Achterin is de whiplashbescherming bij een aanrijding van achteren slechts marginaal. Wel heeft hij een actieve motorkap, die bij een aanrijding met een voetganger wat omhoog komt om de letselkans van die persoon te verkleinen.
  • De rijeigenschappen zijn goed. Ondanks de hoge koets helt hij in bochten door de stugge vering niet teveel over. De besturing wordt in de city-stand wel te licht; met de zogenoemde 'Drive mood selector' (een instelknop op het middenconsole) zijn wel de stuureigenschappen en de eco-modus van de motor in te stellen.

Meer lezen

Fiat 500X: specificaties testauto

De Fiat 500X in het kort:

  • Prijs vanaf: €20.600 (1.6 110 pk Pop)
  • Prijs testauto: €27.200 (1.4 140 pk Lounge)
  • Benzinemotor 4 cilinder, 1,4 l, turbo met intercooler, 140 pk (103 kW), 230 Nm
  • 6-traps handmatige versnellingsbak.
  • CO2-uitstoot: 137 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 6,0 l/100 km (=1 op 16,7, fabrieksopgave)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel C
  • Euro NCAP crashtest: 4 sterren (2015)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken