icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Fiat Panda

Eerste indruk | Veel autofabrikanten zien dat er in Nederland vooral kleine en zuinige autootjes verkocht worden. Fiat is al vele jaren heel sterk in dit soort auto's. Ze hebben nu net de Panda compleet vernieuwd. Kan deze de sterke concurrentie van de VW Up, Renault Twingo en Kia Picanto aan?
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  11 mei 2012


Merk Fiat

Richtprijs € 9.825 (vanafprijs)


Type Panda


Snel naar:


De 3e Panda valt vooral op door zijn relatief ruime binnen- en buitenmaten en zijn hoge standaarduitrusting. Hij kan alleen nog worden geleverd met de TwinAir tweecilinder benzinemotor die ook in de 500 zit. De turboloze versie met 65 pk wordt pas medio dit jaar verwacht, de turboversie met 85 pk staat nu al in de showroom.

Wat viel ons op?

  • Ten opzichte van zijn concurrenten (ondermeer de Volkswagen Up, Renault Twingo en Kia Picanto) heeft de Panda 5 deuren standaard. Ook centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen voor, gordijnairbags en speciale anti-whiplash hoofdsteunen zijn standaard in elke nieuwe Panda.
  • Aan het karakter van de tweecilinder moet je echt wennen; je kunt eerder doorschakelen naar een hogere versnelling dan het motorgeluid aangeeft.
  • Vooral in stadsverkeer presteert de Panda goed. De draaicirkel is klein, hij biedt goed uitzicht rondom en laat zich makkelijk inparkeren.
  • ESC (electronische stabiliteitscontrole) is helaas niet standaard, dit terwijl andere nieuwe auto's dat al wel standaard aan boord moeten hebben. Fiat heeft de auto net vóór de wetswijziging (1 november 2011) laten typegoedkeuren, daarom moet je nu ESC bijbestellen bij de koop.

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken