icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Fiat Tipo SW

Eerste indruk | Fiat is altijd goed geweest in kleine en compacte auto’s. Want hoe groter de Fiat, hoe minder het succes. Met de nieuwe Tipo wil Fiat weer meestrijden in de kleine middenklasse. 
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  4 augustus 2017


Richtprijs vanaf €21.000

Crashtest 3 (zonder veiligheidspakket) / 4 (met pakket)


Model Stationwagen, kleine middenklasse



Conclusie

Vanbuiten is de Tipo een stoere stationwagen die fors aandoet, maar hij is niet groter dan een Astra Sports Tourer of een Golf Variant. Hij is wel wat goedkoper in aanschaf, maar qua verbruik en uitstoot doet hij het niet zo goed. Ook op veiligheidsgebied presteert de Tipo niet geweldig.

Liever hatchback of stationwagen

De nieuwe Tipo kwam vorig jaar eerst als sedan op de markt, maar 'wij' Nederlanders zijn altijd meer gecharmeerd van een hatchback of een stationwagen (SW). Die versies kwamen halverwege 2017.

Voor deze eerste indruk gebruikten we de Tipo Stationwagen in de duurste uitvoering 'Business Lusso', en met de sterkste dieselmotor: de 1,6 l met 120 pk, gekoppeld aan een zestraps DSG-automaat.

Rijden en ruimte

De auto biedt voorin genoeg ruimte, maar achterin is de beenruimte maar net-aan. Bij de hoofdruimte is er wel verschil tussen de hatchback en de stationwagen, want in de stationwagen (SW) heb je wel genoeg hoofdruimte, in de hatchback loopt de daklijn ter hoogte van de hoofden achterin al wat terug.

Als je gaat rijden met de Tipo dan merk je dat het onderstel comfortabel is. Samen met een besturing die wat weinig gevoel geeft, hebben we hier absoluut geen sportieve hot hatch te pakken, maar dat verwachten de meeste Tipo-kopers ook niet. Onze testauto heeft een DSG-automaat. Naar verluidt is de handgeschakelde versnellingsbak ook een goede en plezierige optie.

4 motoren

De Tipo SW is leverbaar met 4 motoren: 2 benzine- en 2 dieselmotoren.

  • De goedkoopste Tipo SW kost €21.000, dat is de 1.4 Pop. Dat is een viercilinder met 95 pk, met een opgegeven verbruik van 1 op 17,5 gemiddeld (CO2-uitstoot: 132 gram per kilometer).
  • De 1.4 T-Jet heeft een turbo, levert 120 pk en biedt veel meer trekkracht (koppel). Die is er vanaf €24.300. Zijn opgegeven verbruik is 1 op 16,5 (CO2-uitstoot: 139 g/km).
  • De kleinste dieselversie, de 1.3 D is er vanaf €22.500, daar zit een 1,25 l viercilinder onder de kap met 95 pk en 200 Nm. Opgegeven verbruik: 1 op 27.
  • De door ons gereden 1.6 D heeft 120 pk en een zeer hoog koppel van 320 Nm. Zijn opgegeven verbruik is 1 op 29.

Duur vanwege hoge CO2-uitstoot

De (financiële) pijn zit 'm vooral in de hoge CO2-uitstoot van de benzineversies. De belangrijkste concurrenten, de Volkswagen Golf Variant en de Opel Astra Sports Tourer, hebben allebei een éénliter driecilinder met 85 (Golf) tot 105 pk (Astra). Zij zijn weliswaar iets duurder (vanaf 24 mille), maar stoten maar 109 (Golf) tot 100 g/km (Astra) aan CO2 uit. Wat zijn daarvan de gevolgen voor de aanschafbelasting BPM?

  • BPM Astra: €2000
  • BPM Golf: €3000
  • BPM Tipo 1.4: €6500
  • BPM Tipo 1.4 T-Jet: €7500

Harde meetcijfers Ecotest

Zowel de 1.4 T-Jet als de 1.6 D zijn al getest op verbruik en uitstoot in de Ecotest. De uitkomsten zijn niet misselijk:

  • 1.4 T-Jet scoort redelijk op schadelijke stoffen, maar slecht op verbruik. Hij scoort in onze testprocedure maar 1 op 13,5.
  • 1.6 D scoort op verbruik juist redelijk (1 op 20), maar gaat op schadelijke uitstoot zwaar onderuit. Onder de huidige Euro6-norm mag hij maar 100 milligram NOx per kilometer uitstoten, in de Ecotest stopte de teller pas bij 400 milligram!

Crashtest-resultaat: 3 tot 4 sterren

De auto heeft ook al de Euro NCAP-crashtest ondergaan. Daar kwam hij met 3 (zonder veiligheidspakket) tot 4 sterren (met veiligheidspakket) uit. Dat 'pakket' bevat in de Tipo alleen een automatisch noodremsysteem en een simpele snelheidsbegrenzer. De goedkoopste versies Pop en Popstar hebben het pakket niet, de duurdere wel. 

In een frontale aanrijding over de volle breedte blijken volwassen inzittenden veel krachten te moeten verwerken op de borstkas en het hoofd. En kindertjes in hun stoeltjes zijn bij alle aanrijdingsvormen helaas minder goed beschermd dan bij de concurrentie. Het automatisch noodremsysteem functioneert op hogere snelheid wel naar behoren, maar bij lage snelheid (tot 20 km/h) volstrekt onvoldoende.

De Fiat Tipo SW in het kort

  • Prijs vanaf: €21.000 (1.4 Pop)
  • Prijs testauto: €27.800 (1.6 D Business Lusso aut.)
  • 1,6 l 4-cilinder dieselmotor
  • Commonrail directe inspuiting
  • Turbo en intercooler
  • 88 kW (120 pk), 320 Nm
  • Zestraps DSG-automaat
  • CO2-uitstoot: 90 g/km
  • Verbruik volgens fabrieksopgave: 3,4 l/100 km (1 op 29,5)
  • Ecotest: 2 sterren, 1 op 20
  • Energielabel: C
  • Euro NCAP crashtest: 3 sterren (met veiligheidspakket: 4 sterren)

Lees ook

 

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken