icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Ford C-MAX plug-in hybride

Eerste indruk | Hybride auto's, en zeker plug-in hybrides, zijn voor particulieren nog steeds erg aan de prijs. Voor zakelijke rijders zijn ze - vanwege het lage bijtellingspercentage - wel erg interessant. Ford wil met een plug-in hybride versie van de C-MAX, hun middenklasse mpv, meeliften op dit succes.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  23 januari 2015


Merk Ford

Richtprijs € 35.750


Type C-MAX



Ford C-MAX Energi: review

 

Hybride auto's, en zeker plug-in hybrides, zijn voor particulieren nog steeds erg aan de prijs. Voor zakelijke rijders zijn ze - vanwege het lage bijtellingspercentage - wel erg interessant.

Ford C-MAX, facelift 2015Ford wil met een plug-in hybride versie van de C-MAX, hun middenklasse mpv, meeliften op dit succes. De C-MAX Energi is er maar in één (zeer luxe) variant met een prijskaartje van bijna 37 mille … 

Als plug-in hybride heeft hij nog wel de 'oude' neus die de C-MAX tot z'n facelift had. Dat komt omdat dit type in Amerika wordt gebouwd en de gefacelifte versie in Duitsland. De 'nieuwe' C-MAX, met conventionele verbrandingsmotoren, ziet er tegenwoordig zó uit. 

Wat viel ons verder op aan de Ford C-MAX Energi?

  • Ten opzichte van de Franse (Renault Scénic en Citroën C4 Picasso) en Duitse (Opel Zafira, Volkswagen Touran) concurrentie biedt de Ford C-MAX betere rijeigenschappen en een bewezen hoge betrouwbaarheid.
  • De benzine- en elektromotor komen tot een gecombineerd vermogen van 185 pk. Wil je dat prestatieniveau met louter een benzinemotor, dan kom je bij de 1.6 Ecoboost met 180 pk terecht, vanaf €32.500. Deze verbruikt volgens fabrieksopgave wel 1 op 15,5, de Energi-versie 1 op 50... Dit zal hij in de praktijk nooit halen, we zijn benieuwd hoe hij uit de Ecotest zal komen.
  • Als plug-in hybride is de auto 400 kilo zwaarder dan met louter een benzine- of dieselmotor. Dat komt vooral door het accupakket, dat horizontaal onder de laadvloer van de bagageruimte ligt. Hierdoor snoept de accu wel veel bagageruimte weg.
  • Met een all-in prijs van bijna €37.000 is hij wel flink veel duurder dan conventioneel gemotoriseerde versies. Zo kost het instapmodel met de eenliter driecilinder benzinemotor met 100 pk €20.750 inclusief rijklaarmaakkosten. In aanschaf is de Energi dus liefst €15.000 duurder, wat maar ten dele wordt ingelost doordat hij in 2015 nog vrijgesteld is van motorrijtuigenbelasting. Dat kost voor de C-MAX 1.0 bijvoorbeeld zo'n €650 per jaar.
  • In 2010 scoorde de auto nog hoog in de crashtest. Ook nu nog is het model op dit gebied goed bij de tijd, omdat er veel veiligheidssystemen standaard of als optie leverbaar zijn.
  • De standaarduitrusting is hoog. Zo heeft hij leren bekleding, navigatie met touchscreen, een groot glazen panoramadak en een automatisch inparkeersysteem standaard. En, omdat het een 'Amerikaanse' auto is, heeft hij ook nog een automatisch openende en sluitende achterklep.
  • De stoelen bieden goed steun en zitten lekker hoog. Dat is vooral makkelijk bij het in- en uitstappen.

Conclusie

De Ford C-MAX was al net zo goed als de concurrentie, nu met hybride techniek is hij een voorloper bij de mpv's. Daarnaast biedt hij een snufje sportiviteit én een hoge betrouwbaarheid. Door zijn hoge aanschafprijs is hij voor consumenten niet zo interessant, wel voor de zakelijke rijders. Als het contract in 2015 in gaat, rijd je 'm gedurende de looptijd voor 7% bijtelling. Per 2016 zal dit percentage volgens verwachting stijgen naar 15%. 

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken