icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Ford EcoSport

Eerste indruk | De meeste merken hebben al een klein SUV'je in de prijslijst, alleen Ford nog niet. Althans: niet in Europa. Maar de EcoSport maakt nu de oversteek vanuit Zuid-Amerika naar Europa.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  6 juni 2014

Bijgewerkt op:  27 juli 2016


Merk Ford

Richtprijs €20.800 (vanaf)


Type EcoSport



Conclusie

De EcoSport ziet er stoerder uit dan hij uiteindelijk waar kan maken. Zo is vierwielaandrijving niet mogelijk (bij de concurrent Opel Mokka kan dat wel) en is het in de praktijk louter een opgehoogde Fiesta, met de meeste van zijn voor- en nadelen. Wel lost de EcoSport de krappe binnenruimte achterin op, want je kunt nu wel goed achterin zitten en de kofferruimte is groot. 

Wat viel ons op aan de Ford EcoSport?

  • Het relatief kleine benzinemotortje kennen we al uit de Fiesta, B-MAX en Focus. In die drie modellen bewijst hij zich als zuinig en krachtig, in de Ecotest scoren ze allemaal drie tot vier sterren.
  • In de EcoSport is de fabrieksopgave voor het verbruik 1 op 19, daarmee scoort hij een B-label.
  • Koppelen, schakelen, sturen en remmen gaat allemaal makkelijk en licht. Qua rijeigenschappen heeft hij net nog een toefje sportiviteit dat de andere Ford-modellen ook bieden, maar door zijn hogere zwaartepunt is het natuurlijk geen bochtenridder.
  • Het kleine SUV'je komt er slechts als één uitvoering, als luxe Titanium. De prijs inclusief rijklaarmaakkosten is €25.400. Dat lijkt hoog, maar met die prijs nestelt hij zich keurig tussen de concurrenten van onder andere Opel (Mokka), Nissan (Juke) en Skoda (Yeti).
  • Update juli 2016: Naast de Titanium is er inmiddels ook een Trend-uitvoering en de prijzen zijn flink verlaagd. In de Trend zit een handbediende airco (de Titanium-uitvoering heeft climate control) en hij heeft geen smartkey en lichtmetalen velgen. De prijs inclusief rijklaarmaakkosten van de 1.0 Trend is €20.800 en van de 1.0 Titanium €22.800. Daarmee is hij flink goedkoper dan de Opel Mokka, Nissan Juke en Skoda Yeti.
  • Ook qua onderstel en interieur komt de EcoSport veel overeen met de Fiesta. Hij is ten opzichte van de Fiesta met dezelfde motor en vergelijkbare uitvoering wel €3000 duurder. Die meerprijs maakt hij gedeeltelijk goed door meer been- en hoofdruimte voor alle inzittenden te bieden (in de Fiesta is het achterin veel krapper) plus een veel grotere achterbak. Met de rugleuning omlaag groeit deze van 330 naar 1240 liter.
  • Je betaalt natuurlijk voor de Jeep-achtige uitstraling. Dan staat dat reservewiel aan de achterklep wel stoer, maar die klep opent naar de zijkant en vraagt daarmee dus veel bewegingsruimte. Als je krap ingeparkeerd staat, is dat niet handig.

SUV

Een SUV is meestal de wat stoerdere, hogere variant van een hatchback of stationwagen. Ook de EcoSport oogt alsof hij met vierwielaandrijving de zwaarste terreinen aan kan, maar schijn bedriegt. Hij heeft 'gewoon' voorwielaandrijving en onder de motorkap zit een éénliter driecilinder Ecoboost-benzinemotor.

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken