icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Ford Fiesta (modeljaar 2017)

Eerste indruk | De Ford Fiesta is al jaren koploper bij de compacte auto’s. De grootste verandering aan dit nieuwe model is het dashboard met veel minder knopjes en alleen een touchscreen. De rijeigenschappen zijn onveranderd goed, alleen de instap is wat laag.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 september 2017


Richtprijs vanaf €15.750

Crashtest 5 sterren (2017)


Model compacte hatchback



Conclusie

Binnen de compacte klasse (populair gezegd: de 'Polo'-klasse) zetten die Volkswagen Polo, Ford Fiesta en Opel Corsa nog echt de toon. Het huidige model Fiesta was al een comfortabele en goed rijdende auto, we hadden alleen wat kritiek op de ruimte achterin en op het dashboard met teveel knopjes.

Bij dit nieuwe model blijft de kritiek op de ruimte achterin helaas staan. Het dashboard is wel verbeterd met alle functies in het touchscreen. Ook qua veiligheid zet hij de toon, want hij haalt de volle 5 sterren in de crashtest. 

De instap is wel wat laag. Wil je een hogere instap? Wacht dan op de Active-uitvoering. Die hogere versie komt begin 2018 in de showroom.

3- en 5-deurs

De Fiesta is er als 3- en 5-deurs hatchback, waarbij de 5-deurs altijd een meerprijs van €500 heeft bovenop de 3-deurs. Voorin zit je relatief ruim, achterin is het helaas nog steeds krap. Daar scoren concurrenten als de Renault Clio veel beter. De bagageruimte is met 300 liter normaal voor zijn klasse, maar om daar te komen moet je wel over een hoge tildrempel heen.

Lage instap

Net als veel andere compacte hatchbacks is de instap en zit in de Fiesta aan de lage kant. Er komt wel een oplossing voor: begin 2018 wordt de Fiesta Active ('voor actieve mensen' roept de reclame) geïntroduceerd, dat is een auto die wat hoger op de poten staat en wat kunststof beplating rondom heeft. Deze versie zal ongetwijfeld een betere instap en hogere zit bieden.

Zeer goed weggedrag

Net zoals het huidige model biedt de nieuwe Fiesta weer een zeer goed weggedrag. De testauto staat op optionele 17-inch velgen. Daardoor loopt het comfort iets terug. Op de standaard 16-inch velgen zal de auto nog comfortabeler zijn.

De testauto heeft de 1-liter 3-cilinder turbomotor met 100 pk en daarmee is de auto lekker vlot te rijden. Hij is er ook met een 1,1 liter zonder turbo, maar die levert slechts 70 pk en daarmee zullen de prestaties misschien wat tegenvallen. De 1,1 heeft standaard een 5-bak, deze 1,0 turbo standaard een 6-bak. Deze schakelt precies en prettig licht.

Crashtest: 5 sterren

De laatste maanden hebben meerdere compacte auto's de crashtest ondergaan, slechts in enkele gevallen haalden deze de volle 5 sterren. De Fiesta haalt zelfs zonder optionele veiligheidsuitrusting de volle 5 sterren binnen.

Hier en daar is nog ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld omdat een automatisch noodremsysteem (AEB) ontbreekt in de standaarduitrusting. Ford heeft wel een aantal gunstig geprijsde veiligheidspakketten, met onder andere AEB, om de kans op een botsing verder te verkleinen. De score voor bescherming van kinderen is een pluspunt. De Fiesta scoort op dit testonderdeel de hoogste score (84%) voor compacte auto’s in de laatste 2 jaar.

De Ford Fiesta in het kort

  • Prijs vanaf: €15.750 (1,1 l 70 pk 3-d Trend)
  • Prijs testauto: €19.550 (1,0 l 100 pk 5-d Titanium)
  • 1,0 l 3-cilinder benzinemotor
  • Turbo en intercooler
  • 74 kW (100 pk), 170 Nm
  • Handgeschakelde 6-bak
  • CO2-uitstoot: 97 g/km
  • Verbruik volgens fabrieksopgave: 4,3 l/100 km (1 op 23,5)
  • Ecotest: 4 sterren (77 punten, vorige model)
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2017)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken