icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Ford S-MAX

Eerste indruk | De nieuwe Ford S-MAX is - net zoals het eerste model - geen volwaardige mpv, maar meer een mix van een grote stationwagen met een mpv. Op de derde zitrij kunnen nog steeds geen volwassenen zitten, maar de S-MAX stuurt wel net zo strak als een lagere en compactere stationwagen. Én er zit het innovatieve veiligheidssysteem 'Intelligent Speed Limiter' op. Hoe en hoe goed werkt dit?
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 juli 2015


Merk Ford

Richtprijs € 38.500 (vanafprijs)


Type S-MAX



Ford S-MAX: review

Conclusie

Net zoals het voorgaande model is de Ford S-MAX een kruising tussen een grote stationwagen en een ruimtewagen. Hij stuurt veel beter dan de gemiddelde ruimtewagen, maar de derde zitrij heeft geen volwaardige zitruimte.

Innovatief is zijn Intelligent Speed Limiter: een goed bruikbare limiter die echter niet feilloos werkt.

Grootte

  • De S-MAX zit qua maatvoering - net als voorheen - tussen de Mondeo (middenklasse) en de Galaxy (grote ruimtewagen) in. Hij deelt de bodemplaat met de Mondeo, dus biedt in principe net zoveel beenruimte voor de eerste 5 inzittenden. De Galaxy is een echte mpv (Multi Purpose Vehicle, ook wel ruimtewagen genoemd), heeft een nog hoger dak en biedt plaats aan 7 inzittenden.
  • Op de tweede zitrij is er voldoende hoofd- en beenruimte, vooral omdat de stoelleuningen extra dun zijn gemaakt. Zitrij 3 is echter echt bedoeld voor kleine kindertjes. De buitenste stoelen op de tweede zitrij laten zich makkelijk naar voren klappen, maar de in- en uitstap is alleen voor de allerkleinsten geen gymnastisch zware oefening.
  • Alle 5 de achterstoelen laten zich vanuit de kofferruimte met 1 druk op de knop platleggen voor een vlakke laadvloer.

Rijeigenschappen

Ook qua rijeigenschappen zit de S-MAX tussen de Mondeo en de Galaxy in. Er zit net een vleugje sportiviteit in, waarmee hij zich onderscheidt van de 'echte' mpv's als de Galaxy. Het stuurgedrag is verder verbeterd door 2 systemen met de namen:

  1. Torque Steer Compensation
  2. Active Nibble Compensation

Dit moet zorgen voor een rustiger stuurgedrag op rechte weg. Tip aan de Ford-marketeers: laat Rowan Atkinson ('Mr. Bean') het laatste systeem aanprijzen, succes verzekerd!

Intelligent Speed Limiter

ford_smax_isl_kEr is Ford alles aan gelegen om straks met 5 sterren uit de crashtest te komen. De auto heeft een groot pakket aan actieve veiligheidssystemen aan boord, waarbij de echte innovatie het Intelligent Speed Limiter-systeem is. Het systeem is vooral bedoeld om snelheidsboetes te voorkomen.

  • Bij de reeds bestaande speed limiters stelt de bestuurder handmatig een maximale snelheid in, dan rijdt de auto bij normaal gas geven niet harder dan die limiet. Alleen bij vol gas geven (in noodsituaties) kan je dan 'door de limiter heen'.
  • Deze limiter scant met een camera verkeersborden en leest daarop de geldende maximumsnelheid. Dat checkt hij met de data in het navigatiesysteem en stelt vervolgens de limiter op die snelheid in. De bestuurder merkt alleen dat de auto zelf gas inhoudt totdat de nieuwe snelheid is bereikt.
  • De bestuurder kan zelf een tolerantie bovenop de waargenomen maximumsnelheid instellen. In de praktijk kom je met bijvoorbeeld 105 km/h in een 100 km/h-zone nog goed met het verkeer mee.
  • Ook tijdelijke snelheidsbeperkingen, zoals bij wegwerkzaamheden, worden goed door het systeem waargenomen en verwerkt. Wij hebben tijdens de review maar 1 situatie geconstateerd waar het systeem onjuist een te hoge snelheid wilde instellen. Kijk hiervoor de video bovenaan deze pagina.

Schade en letsel voorkomen

Een ander actief veiligheidssysteem is de zogenoemde 'Pre-collision Assist Technology' met 'Pedestrian Detection'. Dit systeem vermindert de kans op schade en letsel voor voetgangers, omdat een combinatie van camera- en radarbeelden menselijke vormen kan onderscheiden. Het systeem neemt waar of er iemand gaat oversteken en onderneemt hierop actie.

Antivlekcoating

Veel Ford-engineers hebben waarschijnlijk kleine kindertjes - en weten dus dat dit ware vlekkenkoningen zijn. Daar is met de stoelbekleding met antivlekcoating rekening mee gehouden.

Speciale sleutel

Net zoals andere Ford-modellen heeft ook de S-MAX de zogenoemde 'My Key'. Dit is een programmeerbare sleutel waardoor je de auto met een gerust(er) hart aan je zoon of dochter met een 'vers' rijbewijs mee geeft. Wat is onder meer instelbaar:

  • Inkomende telefoongesprekken blokkeren;
  • Topsnelheid beperken;
  • Veiligheidssystemen niet uit te schakelen;
  • Maximaal volume audiosysteem beperken;
  • En als klap op de vuurpijl: de inzittenden hebben niet allemaal hun gordels om? De auto kan simpelweg niet weg rijden!

Ecotest

We zijn benieuwd hoe de S-MAX met zijn verschillende motoren uit de Ecotest gaat komen. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een handgeschakelde 1,5 liter 4-cilinder met 150 pk en de 2,0 liter (240 pk) met automaat uit de testauto. De diesels zijn altijd 2-liter 4-cilinders met naar keuze 120, 150 of 180 pk. Bij de laatste 2 is er ook keuze voor een automaat. 

Meer lezen:

Ford S-MAX: specificaties testauto

De Ford S-MAX in het kort:

  • Prijs: vanaf ongeveer €38.500 (1.5 160 pk Trend)
  • Prijs testauto: ongeveer €48.000 (2.0 240 pk Titanium automaat)
  • 2,0 liter 4-cilinder benzinemotor, turbo en intercooler, 240 pk (176 kW), 340 Nm.
  • 6-traps automaat.
  • CO2-uitstoot: nog niet bekend (vorige model: 194 g/km).
  • Gemiddeld verbruik: nog niet bekend (vorig model fabrieksopgave 1 op 12 = 8,3 l/100 km).
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel: nog niet bekend.
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend.

Niet alle gegevens zijn al bekend, omdat wij de auto al vóór de officiële Nederlandse marktintroductie hebben gereviewed.

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken