icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Garantie op auto binnen garantietermijn

Heeft je auto een defect binnen de garantietermijn, spreek de garagehouder aan en verzoek hem het defect kosteloos te herstellen of de auto te vervangen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen


Wat zijn je rechten?

Je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging. Is dat niet mogelijk, dan kun je de koop beëindigen (ontbinden) en je geld terugvragen of een korting bedingen.

Als er schade ontstaan is aan de auto door verkeerd gebruik (bijvoorbeeld overbelasting) kan de garantie komen te vervallen. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor verkeerd gebruik bij de verkoper. Hij zal dus moeten bewijzen dat je de auto verkeerd hebt gebruikt.

Wat kun je het beste doen?

  • Spreek de garagehouder aan en verzoek hem het defect kosteloos te herstellen of de auto te vervangen.
  • Kom je er samen niet uit? Stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de garagehouder verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je na 4 weken geen reactie ontvangen of reageert de garagehouder niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de garage is aangesloten bij de geschillencommissie voertuigen of als de garage is aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG, je klacht voorleggen bij de geschillencommissie voertuigen. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de garagehouder hebt geklaagd.
  • Als de garagehouder niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Lees ook: