icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Garantie op auto buiten garantietermijn

Kun je bewijzen dat de auto een defect heeft dat niet is ontstaan door bijvoorbeeld slijtage of verkeerd gebruik, vraag dan de garagehouder het defect kosteloos te herstellen of de auto te vervangen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen


Wat zijn je rechten?

Ook na de garantieperiode heb je recht op een goed (deugdelijk) product. Wel zul je moeten bewijzen dat de auto een defect heeft dat niet is ontstaan door bijvoorbeeld slijtage of verkeerd gebruik. Lukt het om dat te bewijzen, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging van de auto.

Wat kun je het beste doen?

  • Spreek de garagehouder aan en verzoek hem het defect kosteloos te herstellen of de auto te vervangen.
  • Kom je er samen niet uit? Stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de garagehouder verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je na 4 weken geen reactie ontvangen of reageert de garagehouder niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de garage is aangesloten bij de geschillencommissie voertuigen of als de garage is aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG, je klacht voorleggen bij de geschillencommissie voertuigen.  Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de garagehouder hebt geklaagd.
  • Als de garagehouder niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.