icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Garantie op tweedehands auto

Een tweedehands auto moet voldoen aan de verwachtingen die je er van mag hebben. Blijkt de auto een defect te vertonen, dan kun je de verkoper hierop aanspreken.

Wat zijn mijn rechten?

Als je een auto koopt van een particulier, dan geldt er meestal geen garantie. De mededelingsplicht en onderzoeksplicht gelden wel.

Als je nog garantie hebt, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Is dat niet mogelijk, dan kun je de koop ontbinden en je geld terug vragen of een korting bedingen. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor verkeerd gebruik bij de verkoper. Hij zal dus moeten bewijzen dat je de auto verkeerd hebt gebruikt.

Als er schade ontstaan is aan de auto door verkeerd gebruik (bijvoorbeeld overbelasting) kan de garantie komen te vervallen.

Als de garantie al is afgelopen dan moet jij bewijzen dat er iets mis was met de auto. Als er discussie over ontstaat kun je dit bewijzen door bijvoorbeeld een deskundige naar de auto te laten kijken. De verkoper zal dan de auto moeten reparen of vervangen. Hij kan wel proberen tegenbewijs te leveren en bewijzen dat je de auto verkeerd gebruikt hebt.

Wat kan ik het beste doen?

  • Spreek de garagehouder aan en verzoek hem het defect kosteloos te herstellen.
  • Kom je er samen niet uit? Stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de garagehouder verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen. 
  • Heb je na 4 weken geen reactie ontvangen of reageert de garagehouder niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de garage is aangesloten bij de geschillencommissie voertuigen of als de garage is aangesloten bij de brancheorganisatie BOVAG, je klacht voorleggen bij de geschillencommissie voertuigen. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de garagehouder hebt geklaagd.
  • Als de garagehouder niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.

Tips

  • De verkoper is verplicht mededelingen te doen over het schadeverleden van de auto. De verkoper moet onderzoek doen bij de Nationale Autopas (NAP) naar de kilometerstand en is aansprakelijk als de aan jou verstrekte informatie achteraf niet blijkt te kloppen.
  • De koper heeft een onderzoeksplicht. Laat daarom een gebruikte auto voor aankoop uitgebreid keuren. Een aankoopkeuring gaat verder dan een APK-keuring en kun je regelen via een autobedrijf of bijvoorbeeld de ANWB.
  • Als de verkoper iets aangeeft over de auto, dan vervalt daarmee jouw onderzoeksplicht op het gebied waarover de mededeling is gedaan.
  • Als je uitdrukkelijk met de verkoper hebt afgesproken dat de auto bepaalde eigenschappen moet bezitten, dan vervalt jouw onderzoeksplicht op dit gebied.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.