icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Garmin Head-Up Display

Eerste indruk | Garmin heeft een nieuwe accessoire voor navigatiesystemen: een head-up display (HUD). Daarmee worden basisgegevens over je route op de voorruit geprojecteerd. Voordeel zou zijn dat je minder op je navigatiesysteem zelf hoeft te kijken en je aandacht meer op de weg kunt houden. We hebben inmiddels de proef op de som genomen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  23 september 2013


Merk Garmin

Richtprijs € 150


Type Head-Up Display



Garmin Head-Up Display: review

UPDATE: nadat we de Garmin Head-Up Display tegenkwamen op de IFA 2013 in Berlijn, hebben we een exemplaar uitgeprobeerd voor een testritje. Onze ervaringen daarbij zijn hieronder aan de tekst toegevoegd.

Als eerste: het apparaatje zelf is geen navigatiesysteem! Je hebt namelijk een smartphone en een navigatie-app van Garmin of Navigon nodig - met andere apps werkt het niet - om de daadwerkelijk navigatie te doen. Je koppelt het HUD-systeem via bluetooth aan je smartphone en langs die weg wordt navigatie-informatie naar de HUD gestuurd. Verder sluit je de HUD aan op de sigarettenaansteker-aansluiting  met de meegeleverde voedingskabel.

Route-informatie

Wat je te zien krijgt op je voorruit is wel beperkt: het is geen kopie van het gedetailleerde navigatie-scherm op je smartphone. Zo zie je een pijl die de volgende actie aangeeft, de afstand tot die actie en de verwachte aankomsttijd. Verder laat het systeem rijstrookaanwijzingen zien en de actuele plus toegestane snelheid. En wanneer je te hard rijdt wordt een waarschuwingssymbooltje getoond. Mocht je verkeersinformatie kunnen ontvangen met je app, dan krijg je ook op de HUD te zien wanneer er een file is. Verder past de HUD automatisch de helderheid aan, zodat deze informatie ook leesbaar blijft bij direct zonlicht of in de nacht.

Projectie

De gegevens worden op een transparante folie geprojecteerd die je op de voorruit plakt. Je kunt ook kiezen voor de meegeleverde reflectorlens, mocht je niks op je ruit willen plakken. Het apparaat zelf plaats je op je dashboard en dichtbij de voorruit wanneer je de folie gebruikt. Door een flexibele schijf aan de onderkant, zou het ook op een (licht) gebogen ondergrond passen. De schijf  'plakt' daarbij aan het dashoard maar laat volgens Garmin geen lijmresten na wanneer je het weer verwijderd.

De HUD projecteert de route-informatie op de voorruit. Dat betekent dus dat je ogen zich wel altijd aan die kijkafstand moeten aanpassen, wanneer je je ogen 'van de weg haalt'. Dit geldt in (vrijwel) dezelfde mate voor het scherm van je smartphone. Daar ziet dus niet echt veel 'winst' in. Maar je kunt de HUD wel meer in je zichtlijn plaatsten dan de smartphone, zodat je wat minder met je ogen en hoofd hoeft te bewegen om de informatie op te pikken. Plus dat het gaat om een beperkte hoeveelheid informatie die op eenvoudige wijze wordt weergegeven, waardoor je mogelijk net wat minder lang er naar hoeft te kijken. Al kan het zijn dat je soms toch nog op je smartphone moet kijken, bijvoorbeeld bij een complexe wegsituatie of voor gegevens die de HUD niet toont.

Proefritje

Het verbinden van de HUD met de smartphone via Bluetooth gaat makkelijk. En ook het installeren in de auto is niet moeilijk. Al hebben we niet geprobeerd om de folie op de ruit te plakken, dat kan mogelijk wat lastiger zijn. Jammer is dat je altijd een voedingskabel over het dashboard hebt lopen, omdat de HUD geen interne accu heeft. Dat ontsiert het wel een beetje. Verder is de HUD prima af te lezen, doordat het grote letters en duidelijke symbolen bevat. Plus dat alleen basale navigatie-informatie wordt getoond, waardoor de informatie makkelijk op te pikken is. En voordeel is inderdaad dat je makkelijk even naar de HUD kijkt en dan snel weer je ogen op de weg kun richten.

Maar, dit voordeel is ook een nadeel. De HUD toont alleen hele simpele navigatie-instructies en je ziet dus geen kaart van de route erop. Als je bijvoorbeeld wilt zien hoe de route verloopt, of precies wilt weten over hoeveel straten je linksaf moet, of hoe de straat heet waar je naartoe moet, dan ben je toch weer op je smartphone aangewezen. Beide apparaten heb je dus nodig om te navigeren: de smartphone kan niet in de broekzak blijven. Verder is het nog behoorlijk groot apparaat voor een accessoire. En omdat het met een kleeflaagje aan het dashboard plakt, is het niet handig om het elke dag in-en-uit de auto te halen. Dat maakt je auto wel iets inbraakgevoeliger...

Prijs & verkrijgbaarheid

De Garmin Head-Up Display is te bestellen via de website van Garmin en kost €149. Een stevige prijs voor een accessoire. Zeker als je bedenkt dat je ook een smartphone nodig hebt plus een Garmin of Navigon app. Die laatste kosten zo tussen de €60 en €90.

Daarom biedt Garmin sinds begin 2014 ook de HUD+ versie aan voor €179. Dat is hetzelfde apparaat, maar je kunt dan kosteloos de Garmin HUD navigatie-app downloaden. Deze app biedt je volwaardige "turn-by-turn" navigatie en werkt samen met de Garmin HUD. Je hebt dan ook geen andere app nodig. De Garmin HUD app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Phone.

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken