icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Grote verschillen bij botstests: 0 tot 5 sterren

Nieuws | Veiligheidsorganisatie Euro NCAP test meerdere keren per jaar auto's door ze aan botsproeven en andere veiligheidstests te onderwerpen. We zien in de markt dat de levenscyclus van vooral kleinere auto's wordt verlengd. Daarom is in december een aantal slechts licht gefacelifte auto's opnieuw getest. De resultaten lopen uiteen van 5 sterren tot - je leest het goed - NUL sterren voor de Fiat Punto.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 december 2017

Hyundai-Kona-ct1712

Fiat Punto (hertest) - 0 sterren

Fiat-Punto-ct1712

In 2005 scoorde de Punto nog 5 sterren. De Punto die nu bij de dealer staat, is in grote lijnen nog hetzelfde als het oude model. In 12 jaar tijd is natuurlijk wel het nodige veranderd aan de testprocedure. Zo is er als testonderdeel een frontale aanrijding over de volle breedte bij gekomen. Veel auto's hebben daarbij problemen om letsel te voorkomen voor de mensen die achterin zitten.

De jongste Punto scoort dit keer heel slecht: 0 sterren. Op voetgangersveiligheid zou hij nog 4 sterren kunnen halen, maar op alle andere onderdelen 3 of minder. Omdat er geen enkel actief veiligheidssysteem in zit, wordt hij afgewaardeerd tot 0 sterren. Volwassen inzittenden hebben achterin een hoge kans op letsel bij een frontale aanrijding over de volle breedte. De auto heeft geen gordijn-airbags, dus bij een zijwaartse aanrijding krijgt de borstkas het flink te verduren. Een paaltest kon door de afwezigheid van die airbag ook niet worden uitgevoerd. Bij een kop-staartbotsing hebben alle inzittenden, voor- en achterin, een grote kans op een whiplash.

Ook kinderen in hun stoeltjes zijn bij frontale en zijwaartse botsingen niet optimaal beschermd. Vooral een 10-jarig kind krijgt hoge krachten te verwerken in de borstkas, nek en hoofd. Mocht er een voetganger worden geraakt, dan is er goede bescherming voor benen en heupen, maar krijgt het hoofd het zwaar te verduren op de motorkap en voorruitstijlen.

Alfa Romeo Giulietta (hertest) - 3 sterren

De opnieuw geteste Giulietta heeft geen enkel actief veiligheidssysteem dat bij moderne concurrenten gebruikelijk is. Onder de nu geldende criteria haalt hij nog maar 3 sterren. Zo krijgt een achterpassagier bij een aanrijding over de volle breedte veel krachten op de borst te verwerken en is er kans op nekletsel.

Bij een zijdelingse aanrijding vouwt de zijairbag niet volledig uit. Daarom hebben de borstkas, buik en bekken een verhoogde kans op letsel. Bij een kop-staartbotsing is er voor de achterpassagiers ook een verhoogde kans op een whiplash. Ook kinderen in hun stoeltjes zijn niet optimaal beschermd. De auto beschikt niet over i-Size stoelbevestigingen. Mocht een voetganger bij een aanrijding betrokken raken, dan loopt zijn hoofd het meeste kans op letsel op bij de onderkant van de voorruit en de harde voorruitstijlen.

DS3 (hertest) - 3 sterren

In 2009 kreeg de (toen nog Citroën geheten) DS3 nog de volle 5 sterren. Maar met de nieuwe richtlijnen komt de auto niet hoger dan 3 sterren uit. Belangrijkste aanmerking is de afwezigheid van actief veiligheidssysteem: hij heeft standaard alleen een simpele snelheidsbegrenzer. Zaken als een automatisch noodremsysteem en rijbaanassistent zijn op de auto niet leverbaar.

Bij de frontale aanrijding over de volle breedte krijgt de borstkas van de bestuurder erg veel krachten te verwerken. Een passagier achterin loopt dan een verhoogde letselkans op bij de borstkas en hoofd. Bij de paaltest dekt de gordijnairbag niet het hele vlak af waar de voorinzittenden tegenaan kunnen komen en bij een kop-staartbotsting is er een verhoogde kans op een whiplash.

Kinderen in hun stoeltjes zijn bij een frontale botsing over de halve breedte niet zo goed beschermd. Er is dan hoge kans op nekletsel van een 10-jarig kind en de nek en borstkas van een 6-jarige zijn ook minder beschermd. Mocht er een aanrijding tussen voetganger en de auto plaatsvinden, dan loopt deze een verhoogde kans op hoofdletsel op op grote delen van de motorkap en de harde voorruitstijlen.

Opel Karl (hertest) - 3 sterren

Opel-Karl-ct1712

Dit stadsautootje van Opel is in 2015 al getest. Volgens de nu geldende criteria haalt de auto nog maar 3 sterren. Bij de frontale aanrijding over de volle breedte kunnen de heupen van een achterpassagier onder de gordel door schieten. Hiervoor heeft de auto puntenaftrek gekregen. Bij de paaltest wordt het hoofd van volwassen inzittenden maar matig beschermd, omdat de gordijnairbag niet voorkwam dat het hoofd de zijkant van de auto raakt. De borstkas is bij zijdelingse aanrijdingen matig beschermd en voor- en achterin is er kans op een whiplash bij een kop-staartbotsing.

Ook kinderen in hun stoeltjes lopen bij een botsing kans op letsel op. Zo is de nek en borstkas van een 6-jarig kind bij een frontale botsing over de halve breedte slecht beschermd en de nek van een 10-jarig kind slechts matig. Als een voetganger wordt geraakt, dan is er een hogere kans op letsel op de heupen tegen de harde motorkaprand en op het hoofd tegen de harde voorruitstijlen. Een rijbaanassistent en snelheidsbegrenzer zijn optioneel verkrijgbaar. Ze zijn hier niet in de test meegenomen.

Toyota Aygo (hertest) - 3 tot 4 sterren

De Aygo is in 2014 als technisch identieke drieling met de Citroën C1 en Peugeot 108 getest. Vanwege de strengere eisen van 2017, komt de auto nu uit op 3 sterren uit. Met optioneel veiligheidspakket stijgt dit naar 4 sterren. Bij een frontale aanrijding over de volle breedte krijgen de passagiers achterin het extra te verduren: zij hebben een verhoogde kans op letsel aan hoofd, nek en borstkas. Ook kinderen in hun stoeltjes komen er niet altijd ongeschonden vanaf.

Het optionele veiligheidspakket bestaat onder meer uit een automatisch noodremsysteem dat voetgangers niet kan detecteren. Het systeem weet wel in de stad en op de buitenweg de meeste aanrijdingen te voorkomen of de gevolgen te beperken. Ook een rijbaanassistent is deel van het pakket.

Ford (Grand) C-Max (hertest) - 3 sterren

Het enige constructieve verschil tussen de standaard C-MAX en de grotere Grand C-MAX is de manier waarop de achterdeuren scharnieren. Daarom zijn beide modellen als identiek voor de crashtest bestempeld. De auto krijgt 3 sterren. Het grootste probleem zijn de beperkte actieve veiligheidssystemen. Bij een frontale aanrijding over de volle breedte bestaat het gevaar dat de heupen van de bestuurder onder de gordel door glijden. Passagiers achterin krijgen dan hoge krachten op de borstkas te verwerken. Bij de paaltest schoot de schuifdeur open. Hier heeft de auto puntenaftrek voor gekregen.

Kinderen in hun stoeltjes hebben bij een frontale botsing kans op nekletsel. Er kan een stoeltje op de passagiersstoel worden bevestigd, maar een schakelaar om de airbag uit te zetten is alleen als optie verkrijgbaar. De kans op letsel bij een aanrijding met een voetganger blijkt erg afhankelijk te zijn van waar de auto geraakt wordt. Vooral op de harde voorruitstijlen is de kans op hoofdletsel dan hoog. Een gordelverklikker is alleen standaard voor de voorstoelen, achterin ontbreekt deze beveiliging. De auto heeft alleen een simpele snelheidsbegrenzer, een automatisch noodremsysteem is alleen standaard vanaf een bepaalde productiedatum. Ga dus na of jouw C-MAX dat heeft.

Toyota Yaris (hertest) - 5 sterren

In 2017 heeft de Yaris een lichte facelift ondergaan en zijn er aanpassingen gedaan aan de actieve veiligheidssystemen. Hij komt nu met de volle 5 sterren uit de test. Dat is een hele prestatie voor een compacte auto. Veel concurrenten blijven steken op 3 sterren of halen met veel moeite net de 4. 

Dacia Duster - 3 sterren

Dacia-Duster-ct1712

Dacia is het budgetmerk van Renault. Goed voor de portemonnee, maar in dit geval minder goed voor de veiligheid. Alle in de laatste jaren geteste Dacia's kwamen niet hoger uit dan 3 tot 4 sterren. De eerste Duster haalde in 2011 slechts 3 sterren.

Hoe doet zijn opvolger het, 6 jaar later? Opnieuw slechts 3 sterren. Zo is er kans dat delen van het lichaam bij een frontale aanrijding hard in contact komen met delen van het dashboard. Ook is het hoofd van de bestuurder bij een frontale aanrijding over de volle breedte slecht beschermd tegen letsel. En bij een kop-staartbotsing hebben alle inzittenden een verhoogde kans op een whiplash.

Kinderen in hun stoeltjes en voetgangers komen er in de regel goed vanaf. De enige uitzondering is de hoge kans op hoofdletsel van de voetganger bij de onderkant van de voorruit en de harde voorruitstijlen. Op actieve veiligheidssystemen scoort de Duster slecht, hij heeft alleen een simpele snelheidsbegrenzer. 

Hyundai Kona en Kia Stonic - 3 tot 5 sterren

Kia-Stonic-ct1712

De nieuwe kleine crossovers Kona van Hyundai en Stonic van Kia hebben onderhuids veel technische overeenkomsten. Toch lopen de crashtestresultaten flink uiteen. De Kona krijgt - zelfs zonder een extra veiligheidspakket - gelijk de volle 5 sterren, de Stonic maar 3. Pas met het optionele veiligheidspakket scoort ook de Stonic 5 sterren.

Op de bescherming van volwassen en jeugdige inzittenden scoort de Stonic hoge cijfers. Wel met de aantekening dat de bestuurdersairbag bij de frontale aanrijding over de halve breedte onvoldoende druk opbouwde. Daardoor kwam het hoofd in contact met het stuurwiel. In dezelfde botsing is de borst van een 6-jarig kindje in zijn stoel maar matig beschermd, in alle andere gevallen zijn kinderen voldoende tot goed beschermd.

Als de Stonic niet het optionele veiligheidspakket heeft, is er geen automatisch noodremsysteem dat aanrijdingen met voetgangers voorkomt. De auto vangt de onfortuinlijke voetganger dan relatief zacht op, alleen bij de onderkant van de voorruit en op de harde voorruitstijlen is er kans op hoofdletsel.

Met het 'Advanced Driving Assistance Pack' groeit de sterrenscore van 3 naar 5. Het automatisch noodremsysteem doet in de stad en op de buitenweg goed zijn werk, het neemt voetgangers waar en reageert daar adequaat op. In het 'pack' zit ook een rijbaanassistent. Een snelheidsbegrenzer is als optie bijbestelbaar.

Jaguar F-Pace - 5 sterren

Deze grote crossover lijkt qua constructie en techniek veel op de al eerder geteste Range Rover Velar. Ook de F-Pace haalt de volle 5 sterren: volwassen inzittenden zijn onder de meeste omstandigheden goed beschermd. Ook kinderen in hun zitjes zijn meestal goed beschermd, alleen bij een 10-jarig kind werd bij de frontale botsing over de halve breedte een matige bescherming van de nek geconstateerd.

Een automatisch noodremsysteem is standaard, het systeem detecteert ook voetgangers en reageert daar adequaat op. Mocht een voetganger toch worden geraakt, dan is er kans op hoofdletsel op de voorruitstijlen. Naast het noodremsysteem, dat bij alle rijsnelheden goed functioneert, heeft de auto ook een rijbaanassistent en een simpele snelheidsbegrenzer.

Kia Stinger - 5 sterren

Kia-Stinger-ct1712

Dit topmodel van Kia (vanaf €68.000) haalt met zeer hoge percentages de volle 5 sterren in de crashtest. Volwassen inzittenden zijn in bijna alle botssituaties goed beschermd, alleen bij de frontale aanrijding over de volle breedte wil het bekken van de achterpassagier onder de gordel door glijden. Daarvoor heeft de auto puntenaftrek gekregen. Ook kinderen in hun zitjes worden onder alle omstandigheden voldoende tot goed beschermd.

Het automatisch noodremsysteem heeft het maximale aantal punten gescoord bij stadssnelheden. Het neemt ook overstekende voetgangers waar. Mocht er toch contact optreden, dan wordt de voetganger relatief zacht opgevangen door de 'actieve' motorkap die enkele centimeters omhoog schiet. De auto beschikt ook over een snelheidsbegrenzer met camera die snelheidsborden 'leest' en deze informatie doorgeeft aan de bestuurder. Ook een rijbaanassistent met actieve terugstuurfunctie is standaard.

BMW 6-serie GT - 5 sterren

De BMW 6-serie Gran Turismo is in grote lijnen gebaseerd op de eerder geteste 5-serie. Ook deze 6 GT haalt de volle 5 sterren. De knie-airbag functioneerde in beide frontale aanrijdingen onvoldoende, daar heeft de auto puntenaftrek op gekregen. Bij de paaltest maten de testers een hoge belasting op de schouders van de bestuurder. Kinderen in hun stoeltjes zijn in de meeste gevallen goed beschermd. 

Het automatisch noodremsysteem heeft het maximale aantal punten gescoord bij stadssnelheden. Het neemt ook overstekende voetgangers waar. Mocht er toch contact optreden, dan wordt de voetganger relatief zacht opgevangen door de 'actieve' motorkap die enkele centimeters omhoog schiet.

MG ZS

Ook de MG ZS is getest. Dit is een compacte crossover in de klasse van de SsangYong Tivoli en Nissan Juke. Hij wordt vooralsnog alleen in Engeland op de markt gebracht. Hij haalt 3 sterren in de crashtest, voornamelijk door tegenvallende cijfers voor actieve veiligheid. Hij heeft alleen een simpele snelheidsbegrenzer. Een ander actief veiligheidssysteem is niet leverbaar.

Kijk in de autovergelijker voor een volledig verslag per merk en type.

Lees ook: