icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Testprocedures nieuwe auto moeten op de schop

Het gedoe rondom sjoemelende autofabrikanten is deels te wijten aan ondoorzichtige test- en goedkeuringsprocedures van nieuwe auto's. De samenwerkende Europese consumentenorganisaties (gebundeld in BEUC) willen daarom dat de huidige procedures op de schop gaan. Er moet meer transparantie komen! Hieronder ons voorstel. 
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 februari 2017


Links is de tijdlijn van de huidige methode van toelating op de markt (typegoedkeuring).   Rechts is hoe wij vinden dat het zou moeten worden.


1. Een nieuwe auto wordt geboren

Doolhof AutoTest 1 Auto geboren
 


2. De autofabrikant vraagt een typegoedkeuring aan

De fabrikant mag zelf kiezen in welk Europees land hij de auto wil laten keuren door de nationale keuringsautoriteit (in Nederland is dat de RDW). Deze autoriteit kiest een keuringsinstantie in binnen- of buitenland, deze instantie (in Nederland is dat bijvoorbeeld TNO) voert de test uit. Dit 'nationale' testresultaat geldt vervolgens voor heel Europa.

Doolhof AutoTest 2a

De autofabrikant betaalt zowel de door hemzelf uitgekozen keuringsautoriteit (bijvoorbeeld RDW) als het uitvoerende lab. Zowel de beslissing over de partners als de betaling liggen in één hand.
 

 

Doolhof AutoTest 2b

De nationale autoriteit kiest de keuringsinstantie, die beslissing ligt niet meer bij de fabrikant. De autofabrikant betaalt alleen de nationale autoriteit, die op zijn beurt de keuringsinstantie zal betalen.
 


3. De auto wordt gekeurd

Voor de typegoedkeuring en voor de bepaling van het verbruik en uitstoot wordt de auto de auto getest op een afgesloten circuit en in een laboratorium.

Doolhof AutoTest 3a_new

De tests zijn gebaseerd op de NEDC-cyclus, een testprotocol uit de jaren '70 die de fabrikanten teveel ruimte biedt. Autofabrikanten bouwen zogenoemde 'gouden auto's' om de prestaties te optimaliseren. Bekende trucs zijn hard opgepompte banden, het gewicht zoveel mogelijk verlagen en de cyclus zo gunstig mogelijk voor het verbruik afleggen. 

 

Doolhof AutoTest 3b_new

De tests worden gebaseerd op de veel realistischer WLTP-cyclus, een protocol dat veel meer aansluit op het huidige gebruik van auto's en het verkeersbeeld van nu. Er worden auto's gebruikt die representatief zijn voor de hele modelserie. Het verbruik en de uitstoot worden aanvullend gemeten op de openbare weg met gebruikmaking van draagbare apparatuur.
 


4. Na de test krijgt de auto zijn typegoedkeuring (of niet)

De testuitslag gaat naar de nationale autoriteit, die besluit de typegoedkeuring te verlenen of te weigeren.

Doolhof AutoTest 4a_new

De testresultaten komen niet naar buiten en worden niet gedeeld met andere Europese landen.
 

 

Doolhof AutoTest 4b_new

De testresultaten zijn voor iedereen beschikbaar en worden gedeeld met alle Europese landen om de transparantie te verbeteren.
 


5. Na goedkeuring gaat de auto in productie

Doolhof AutoTest 5a

Alleen de fabrikant zelf houdt toezicht op de productie en checkt de auto's die van de band af rollen.
 

 

Doolhof AutoTest 5b

De autoriteiten kijken over de schouder van de fabrikant mee tijdens de fabricage en voeren steekproeven uit. Als de auto's niet conform de typegoedkeuring zijn, worden ze niet aan de klant geleverd.
 


6. De auto komt in de verkoop en in de media

Doolhof AutoTest 6a

In de advertenties wordt de auto veel 'groener' voorgesteld dan hij in werkelijkheid is. Er is onvoldoende betrouwbare en relevante, vergelijkende consumenteninformatie beschikbaar.
 

 

Doolhof AutoTest 6b

Advertenties worden waarheidsgetrouwer, omdat het energielabel erin vermeld moet worden. 
 


7. De gelukkige eigenaar gaat op pad

Doolhof AutoTest 7a

Door de tekortkomingen in de huidige testprocedure zal de auto waarschijnlijk veel meer brandstof verbruiken en meer schadelijke stoffen uitstoten dan de advertentie beloofde. De klant is per jaar veel meer geld kwijt - vaak honderden euro's - aan brandstof dan hem voorgespiegeld was.
 

 

Doolhof AutoTest 7b

De overheid kijkt steekproefsgewijs of al in gebruik zijnde auto's nog voldoen aan de eisen.
 

 

Wil jij ook informatie krijgen waar je écht wat aan hebt?

De overheden in Brussel en in Den Haag moeten nu eens 'gas gaan geven' en de consument een duidelijk inzicht verschaffen.

Wat willen BEUC en de Consumentenbond bij de typegoedkeuring bereiken?