icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Testprocedures nieuwe auto moeten op de schop

Het gedoe rondom sjoemelende autofabrikanten is deels te wijten aan ondoorzichtige test- en goedkeuringsprocedures van nieuwe auto's. De samenwerkende Europese consumentenorganisaties (gebundeld in BEUC) willen daarom dat de huidige procedures op de schop gaan. Er moet meer transparantie komen! Hieronder ons voorstel. 

Gerard Kroon

Gerard Kroon , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:13 februari 2017


Links is de tijdlijn van de huidige methode van toelating op de markt (typegoedkeuring).


Rechts is hoe wij vinden dat het zou moeten worden.

1. Een nieuwe auto wordt geboren

 

 

 1. Een nieuwe auto wordt geboren
beuc17021
2. De autofabrikant vraagt een typegoedkeuring aan
De fabrikant mag zelf kiezen in welk Europees land hij de auto wil laten keuren door de nationale keuringsautoriteit (in Nederland is dat de RDW). Deze autoriteit kiest een keuringsinstantie in binnen- of buitenland, deze instantie (in Nederland is dat bijvoorbeeld TNO) voert de test uit. Dit 'nationale' testresultaat geldt vervolgens voor heel Europa.

 beuc17022a

De autofabrikant betaalt zowel de door hemzelf uitgekozen keuringsautoriteit (bijvoorbeeld RDW) als het uitvoerende lab. Zowel de beslissing over de partners als de betaling liggen in één hand.

beuc17022b2

De nationale autoriteit kiest de keuringsinstantie, die beslissing ligt niet meer bij de fabrikant. De autofabrikant betaalt alleen de nationale autoriteit, die op zijn beurt de keuringsinstantie zal betalen.
3. De auto wordt gekeurd
Voor de typegoedkeuring en voor de bepaling van het verbruik en uitstoot wordt de auto de auto getest op een afgesloten circuit en in een laboratorium.

9 trucs die de autofabrikanten uithalen

beuc17023a

De tests zijn gebaseerd op de NEDC-cyclus, een testprotocol uit de jaren '70 die de fabrikanten teveel ruimte biedt. Autofabrikanten bouwen zogenoemde 'gouden auto's' om de prestaties te optimaliseren. Bekende trucs zijn hard opgepompte banden, het gewicht zoveel mogelijk verlagen en de cyclus zo gunstig mogelijk voor het verbruik afleggen. 

beuc17023b

De tests worden gebaseerd op de veel realistischer WLTP-cyclus, een protocol dat veel meer aansluit op het huidige gebruik van auto's en het verkeersbeeld van nu. Er worden auto's gebruikt die representatief zijn voor de hele modelserie. Het verbruik en de uitstoot worden aanvullend gemeten op de openbare weg met gebruikmaking van draagbare apparatuur.
4. Na de test krijgt de auto zijn typegoedkeuring (of niet)
De testuitslag gaat naar de nationale autoriteit, die besluit de typegoedkeuring te verlenen of te weigeren.

beuc17024a

De testresultaten komen niet naar buiten en worden niet gedeeld met andere Europese landen.

beuc17024b

De testresultaten zijn voor iedereen beschikbaar en worden gedeeld met alle Europese landen om de transparantie te verbeteren.
5. Na goedkeuring gaat de auto in productie

beuc17025a

Alleen de fabrikant zelf houdt toezicht op de productie en checkt de auto's die van de band af rollen.

beuc17025b

De autoriteiten kijken over de schouder van de fabrikant mee tijdens de fabricage en voeren steekproeven uit. Als de auto's niet conform de typegoedkeuring zijn, worden ze niet aan de klant geleverd.
6. De auto komt in de verkoop en in de media

beuc17026a

In de advertenties wordt de auto veel 'groener' voorgesteld dan hij in werkelijkheid is. Er is onvoldoende betrouwbare en relevante, vergelijkende consumenteninformatie beschikbaar.

beuc17026b

Advertenties worden waarheidsgetrouwer, omdat het energielabel erin vermeld moet worden. 
7. De gelukkige eigenaar gaat op pad

beuc17027a

Door de tekortkomingen in de huidige testprocedure zal de auto waarschijnlijk veel meer brandstof verbruiken en meer schadelijke stoffen uitstoten dan de advertentie beloofde. De klant is per jaar veel meer geld kwijt - vaak honderden euro's - aan brandstof dan hem voorgespiegeld was.

beuc17027b

De overheid kijkt steekproefsgewijs of al in gebruik zijnde auto's nog voldoen aan de eisen. 

Wil jij ook informatie krijgen waar je écht wat aan hebt?

De overheden in Brussel en in Den Haag moeten nu eens 'gas gaan geven' en de consument een duidelijk inzicht verschaffen.

Wat willen BEUC en de Consumentenbond bij de typegoedkeuring bereiken?