icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Hoe wij testen: rijden en gebruik in detail

Auto's worden in onze tests voor 'rijden en gebruik' op tientallen testaspecten bekeken en beoordeeld. De belangrijkste testonderdelen waaruit het testoordeel 'rijden en gebruik' is opgebouwd, staan op deze pagina. Voor elk van deze onderdelen geven we aan wat de belangrijkste beoordelingscriteria zijn.

Motor en transmissie
De eigenschappen van de motor, zoals acceleratie bij inhalen (60 tot 100 km/h), trekkrachtverdeling over hoge en lage toeren en vibraties. Bij de transmissie wordt gelet op onder meer versnellingsbakverhoudingen en bedieningsgemak.

Besturing en weggedrag
autotest rijeigenschappenHoe reageert de auto bij het insturen van bochten, ook wanneer het gaspedaal wordt losgelaten? Verder: stabiliteit in de rechte lijn en bij uitwijken, zijwindgevoeligheid, draaicirkel, stuurprecisie en de mate waarin het stuur het weggevoel doorgeeft.

Remmen
Remweg, stabiliteit tijdens het remmen, doseerbaarheid via pedaal en 'fading' (verminderen van remkracht bij intensief gebruik).

Zicht
Overzichtelijkheid en zicht naar buiten. Kwaliteit verlichting en ruitenwissers, inclusief wisoppervlak.

Zitten en bediening
autotest labZijn knoppen en schakelaars juist geplaatst? Zijn instrumenten altijd goed afleesbaar? Hoe comfortabel zijn de stoelen en bieden ze voldoende ondersteuning? Is de deur van binnenuit gemakkelijk dicht te trekken?

Rijcomfort
Beoordeling van de vering van de auto. Op verschillende soorten wegdek, met en zonder belading bij diverse snelheden. Ook korte en lange hobbels, overhellen in bochten en deinen komen aan bod.

Geluid
Gemeten tijdens acceleratie en op snelwegsnelheden.

Verwarming en ventilatie
Hoe snel warmt de auto op bij lage buitentemperatuur? Wordt de warmte goed over het interieur verdeeld? Werkt de ventilatie naar behoren?

Ruimte inzittenden
Met een verstelbare testpop, wordt zowel de maximale been- als hoofdruimte gemeten. De autovergelijker geeft bij iedere auto onder 'Kenmerken' de maximale lengte van passagiers (in cm) voor- en achterin weer. De ruimte op de achterbank is gemeten bij een afstelling van de voorstoel voor een bestuurder van 1,85m. Interieurbreedte en ruimtegevoel worden ook meegewogen.

Ruimte bagage
autotest bagageruimteDe grootte van de bagageruimte (aantal liters inhoud) normaal en maximaal (met voorover geklapte dan wel verwijderde achterbank/stoelen tot de onderzijde van de achterzijruiten), de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de bagageruimte.

Brandstofverbruik
Ver- en gebruik van brandstof en elektriciteit tijdens enkele standaard testritten. Die zijn strenger dan de officiële testrit waarop de opgave door de fabrikant is gebaseerd. Er worden ritten in de stad, op buitenweg en snelweg gereden, deels met ingeschakelde airco en verlichting. Meer informatie is te vinden onder Verbruik en uitstoot.

Overig
Naast bovenstaande testonderdelen die worden genoemd in de autovergelijker, wegen er nog meer aspecten mee voor het totaal oordeel. Onder meer het in- en uitstapgemak, afwerking, actieve en passieve veiligheid.  

Lees ook hoe wij auto's testen op brandstofverbruik, veiligheid en betrouwbaarheid op de pagina hoe wij testen.