icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Honda Jazz

Eerste indruk | Veel autokopers zoeken een auto die én zuinig, én (relatief) ruim, én veilig, én betrouwbaar is. Zijn die 4 eigenschappen positief te combineren? De nieuwe Honda Jazz doet een poging. Doordat hij van buiten wat groter is geworden gaat de (voetgangers-)veiligheid omhoog zonder dat de inzittenden krap komen te zitten.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  26 november 2015


Merk Honda

Richtprijs € 18.600 (vanafprijs)


Type Jazz



Honda Jazz: review

 

Conclusie

Op zowel veiligheid en betrouwbaarheid zet de Jazz de toon in zijn klasse. Ook in het ruimteaanbod - met zijn unieke opklapbare zittingen - scoort hij goed. Hij is te koop vanaf €18.600 inclusief rijklaarmaakkosten, daarmee is hij niet de goedkoopste in zijn klasse, maar wel op meerdere punten het overwegen waard.

Grootte

  • Ten opzichte van de huidige Jazz is hij zo'n 40 kg zwaarder, je kunt dus in een hogere Motorrijtuigenbelasting-groep terecht komen.
  • Voorin is de ruimte maar net-aan. Gelukkig is het stuur nu wel in hoogte en diepte verstelbaar, dus een goede stuurpositie is beter te vinden dan in de huidige Jazz.
  • Achterin is de ruimte juist flink groot. Er is 4 centimeter meer beenruimte en ook de hoofdruimte is flink groot.
  • Bij volle bezetting van 5 personen is er nog relatief veel ruimte voor koffers. Met de leuning omlaag kan de auto een boel verhuizen en vervoeren.
  • De stoelzittingen achterin kunnen omhoog geklapt worden, waardoor er ruimte ontstaat voor hoge ladingen zoals een plant of een flinke tv-doos.

Rijeigenschappen

De meeste concurrenten kiezen er tegenwoordig voor een relatief kleine motor met turbo te monteren. Honda houdt toch vast aan een wat grotere cilinderinhoud en ziet af van een turbo. Hierdoor heeft de auto bij lage toeren weinig pit, voor vlot accelereren is het dan zaak terug te schakelen naar de vierde versnelling - hij heeft er 6 - en de motor flink op toeren te jagen.

Verder biedt hij goede rijeigenschappen en is de besturing prettig licht. De vering en demping lijken echter niet optimaal op elkaar afgestemd; zo heeft hij wat straffe veren die borg staan voor die goede rijeigenschappen maar zijn de dempers juist wat week. 

Schade en letsel voorkomen

In de crashtest heeft de auto de volle 5 sterren gescoord. Dat is voor een kleine mpv best opmerkelijk, veel van zijn klassegenoten komen niet boven de 4 sterren. De inzittenden zijn altijd goed beschermd, en in standaarduitvoering heeft de Jazz al een automatisch noodremsysteem dat in stadsverkeer goed blijkt te functioneren.

In de €1000 duurdere Comfort-uitvoering heb je ook een rijbaanassistent; die voorkomt overschrijding van de wegmarkering door middel van een geluidssignaal en een knipperende waarschuwing in de teller. Ook is er cruise control en een snelheidsbegrenzer, die de plaatselijk geldende maximumsnelheid kan aflezen van de borden en hierop de auto kan instellen.

De dikker gegroeide voorbumper zorgt ervoor dat de benen van een voetganger bij een aanrijding relatief zacht worden opgevangen. Helaas zijn de motorkaphoeken net boven de koplampen wel erg 'hard'.

Betrouwbaarheid

Alle Honda-modellen scoren goed in het jaarlijkse automankementen-onderzoek. De huidige Jazz (bouwjaar 2009 tot 2015) haalde in 2015 een 8,7. Met deze hoge score was hij niet de beste in zijn klasse. Met die eer strijkt de Toyota Verso-S: een 9,9!

Ecotest

Volgens opgave van Honda verbruikt de Jazz met deze nieuwe 1,3 liter benzinemotor (er zijn geen andere motoren leverbaar) precies 1 op 20 gemiddeld. We zijn benieuwd hoe de Jazz uit de Ecotest gaat komen. 

Meer lezen:

Honda Jazz: specificaties testauto

De Honda Jazz in het kort:

  • Prijs: vanaf €18.600 (1.3 Trend)
  • Prijs testauto: €19.600 (1.3 Comfort)
  • 1,3 liter 4-cilinder benzinemotor, 102 pk (75 kW), 123 Nm.
  • Handgeschakelde 6-bak.
  • CO2-uitstoot: 116 g/km.
  • Gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) 1 op 20 = 5,0 l/100 km.
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel: B.
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren.

 Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken