icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Hyundai i10

Eerste indruk | De nieuwe Hyundai i10 is niet 'zo maar' een faceliftje van het oude bekende model. De compleet nieuwe i10 is vanbuiten - en vooral vanbinnen - stevig gegroeid en hij is daarnaast comfortabeler, beter afgewerkt en stiller geworden. We controleerden op een braakliggende startbaan of hij tegen de beruchte najaarsstorm in oktober kon opboksen: met windkracht 10 in een i10 dus…
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  1 november 2013


Merk Hyundai

Richtprijs € 10.500 (vanaf)


Type i10



Hyundai i10: review

De voorgaande i10 had een paar belangrijke nadelen: hij was niet al te zuinig, op de snelweg maakte het motortje erg veel lawaai en de bagageruimte was klein. Bij de nieuwe i10 zijn die nadelen opgelost: hij is vanbuiten én vanbinnen flink gegroeid, het verbruik is aangepakt en je kunt op de snelweg zonder stemverheffing met de inzittenden praten.

Wat viel ons op aan de Hyundai i10?

  • Vooral in afwerking onderscheidt de i10 zich van zijn concurrenten: het ziet er allemaal veel luxer uit, alsof je in een auto van 1 of zelfs 2 klassen hoger rijdt;
  • Zowel voor- als achterin biedt de auto voldoende hoofd- en beenruimte, zelfs als je met een lengte van 1.90 m 'achter jezelf' zit;
  • De eenliter driecilinder benzinemotor is de enige motorvariant die in Nederland wordt geleverd. Andere Europese landen krijgen ook de keus voor een 1.2 liter viercilinder met 87 pk, wij moeten het met deze 1.0 met 66 pk doen. Daarmee is hij wel redelijk zuinig, maar niet al te pittig, zeker als je de snelweg opgaat. 

Conclusie

De nieuwe i10 staat mijlenver van de smalle Atos en oude i10 af. Het ruimteaanbod is flink gegroeid en je kunt je met dit autootje nu ook zonder gehoorschade op de snelweg vertonen.

Concurrenten

Chevrolet Spark

  • Instapprijs vanaf €11.000 (1.0 LE);
  • Af-fabriek ook met LPG leverbaar;
  • Zwakke remmen;
  • Kleine bagageruimte.

Fiat Panda 

  • Instapprijs vanaf €8600 (0.9 TwinAir 65 pk);
  • Aardgas-variant (veel milieuvriendelijker) €5000 duurder;
  • Interruimte relatief groot;
  • Indirecte en ongevoelige besturing.

Kia Picanto

  • Instapprijs vanaf €9600 (1.0 CVVT ISG);
  • Scoort voor zijn klasse goed in botstest;
  • Kleine bagageruimte;
  • Lange remweg.

Volkswagen Up

  • Instapprijs vanaf €9900 (1.0 BMT 60 pk Take Up);
  • Ook milieuvriendelijkere versies op aardgas leverbaar en als e-Up volledig elektrisch;
  • Voor zijn klasse comfortabel en ruim;
  • Hoge veiligheidsuitrusting.

Bekijk het filmpje voor bewegende beelden van de Hyundai i10.

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken