icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Hyundai i20

Eerste indruk | De i10, de stadsauto van Hyundai, is eind 2013 al uitgegroeid van een middelmatige auto naar een zeer goede. Zijn grotere broer, de i20, was eind 2014 aan de beurt. Hij is niet alleen veel ruimer geworden, maar blijkt - net als de i10 - ook de meeste nadelen van het vorige model te hebben weggepoetst.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  19 december 2014


Merk Hyundai

Richtprijs € 15.100 (vanaf)


Type i20



Hyundai i120: review

Hyundai onderscheidt zich bij alle modellen van de concurrentie door 5 jaar garantie aan te bieden, zo ook bij de nieuwe i20. Bij het voorgaande model i20 merkten we nog wel wat nadelen op, die blijken bij het nieuwe model bijna allemaal verleden tijd te zijn.  

Wat viel ons verder op aan de Hyundai i20?

  • Hij is in de buitenmaten enkele centimeters gegroeid (lengte met 4 cm naar 4,04 m en breedte met 2,5 cm naar 1,74 m). Maar belangrijker nog: de wielbasis, de afstand tussen de voor- en achterwielen, is met 5 cm gegroeid naar 2,57 m. En een grotere wielbasis betekent vaak: meer binnenruimte!
  • Vooral achterin valt de groei in binnenruimte op. De achterbank biedt zelfs zoveel ruimte voor knieën en kruin, dat de i20 hier bijna kan wedijveren met kleine middenklassers. Ook je voeten zitten niet knel onder de voorstoelen.
  • De kofferbak is ook aardig gegroeid, met 30 liter naar 326 liter totaal.
  • Er is vooralsnog maar één motor leverbaar: een 1,2 liter viercilinder benzinemotor met naar keuze 75 of 84 pk. Alleen in de duurste i-Motion versie heb je die 84 pk, maar zelfs dan houden de prestaties nog niet over. Medio 2015 komt er een 1,2 liter turbomotor, die gaat waarschijnlijk veel betere prestaties leveren.
  • De rijeigenschappen zijn gemiddeld, het onderstel is qua vering en demping beter afgestemd. Daardoor is de auto voldoende comfortabel.
  • De vorige i20 had zeker op de snelweg veel last van windgeruis, bandenlawaai en motorgeluid. Dat is bij het nieuwe model beter op orde, alleen draait de motor bij 130 km/h nog steeds erg veel toeren.
  • Bovenop het nette (maar absoluut niet spannende) dashboard kun je een mount voor een iPhone of Android-phone laten monteren, de aansluiting laadt dan alleen je smartphone en via Bluetooth communiceert hij dan met de auto. De concurrentie biedt vaak een systeem als Mirrorlink of Carplay aan, daarbij kun je functies van de smartphone bedienen op het display van de auto. Maar de keuze van Hyundai is relatief goedkoop en werkt goed, want de smartphone zit goed in het zicht.

Conclusie

De nieuwe Hyundai i20 heeft bijna alle nadelen van het vorige model opgelost. Bijna, want de prestaties zijn nog steeds middelmatig met de 1,2 liter motor. Wil je betere prestaties: de i20 met een 1,2 liter turbomotor komt medio 2015 in de showroom.  

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken