icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Hyundai i30 Wagon (modeljaar 2017)

Eerste indruk | In de kleine middenklasse (de ‘Golf’-klasse) is de concurrentie groot. Hyundai heeft net z’n i30 vernieuwd en dat is binnen zijn klasse nog steeds geen opvallende auto. Zie dat positief: hij doet keurig zijn werk, is betrouwbaar, scoort goed in de crashtest en je hebt óók nog eens 5 jaar garantie.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  12 oktober 2017


Merk Hyundai

Richtprijs vanaf €22.000


Type i30



Op veiligheidsgebied scoort de nieuwe i30 voldoende hoog, op verbruiks- en uitstootgebied scoort hij juist wat minder. Verder is het een gemiddelde auto met nergens uitschieters. Alle modellen scoren tot nu toe goed in de mankementenonderzoeken, dat verwachten we ook van deze nieuwe i30. En mocht er toch iets fout gaan: je hebt 5 jaar garantie.

Crashtest: 5 sterren met kanttekeningen

De i30 behaalde in de Euro NCAP-crashtest de volle 5 sterren. Voor aanvullende veiligheidssystemen moet je wel bijbetalen. Op de standaardversie zijn wel 3 punten van kritiek:

  1. Er is kans op letsel voor de bovenbenen (knieën tot heupen) bij het raken van harde delen van het dashboard.
  2. Bij de paaltest bleek de borststreek matig beschermd te zijn tegen letsel. 
  3. Een 6-jarig kind krijgt bij een frontale botsing veel krachten op de borst te verwerken.

Ecotest: slechts 3 sterren

Qua verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen doet de i30 het niet meer dan redelijk. Met een gemeten gemiddeld verbruik van 1 op 15, terwijl de folder 1 op 18,5 belooft, krijgt de auto slechts 23 van de maximaal 50 punten op CO2-uitstoot. Ook bij de schadelijke uitstoot scoort hij niet maximaal, want door een flinke uitstoot van CO (koolmonoxide, een gas dat schadelijk is voor de luchtwegen) komt hij op 36 van de maximaal 60 punten uit. Deze cijfers komen uit op een score van 3 van de 5 sterren.

Rijeigenschappen en comfort

Op comfort en rijeigenschappen presteert de i30 'gewoon' gemiddeld. Bij de beoordeling van het ruimteaanbod valt op dat achterin ruim voldoende hoofdruimte is, maar de beenruimte is net-aan. Als Wagon (stationwagen) biedt hij een grote achterbak. Met de bankleuning omhoog heb je het al over 600 liter. 

De instapversie heeft een 1 liter benzinemotor, daarvan verwachten we dat hij best moeite zal hebben met een volbeladen auto. In onze testauto zit een 1,4 liter viercilinder met 140 pk, daarmee zijn de prestaties prima. En het is ook een prettig stille motor.

De Hyundai i30 Wagon in het kort

  • Prijs vanaf: €22.000 (1.0 T-GDI i-Drive Wagon)
  • Prijs testauto: €29.500 (1.4 T-GDI Premium Wagon)
  • 1,4 l 4-cilinder benzinemotor
  • Turbo en intercooler
  • 103 kW (140 pk), 242 Nm
  • Handgeschakelde 6-bak
  • CO2-uitstoot: 119 g/km
  • Verbruik volgens fabrieksopgave: 5,4 l/100 km (1 op 18,5)
  • Ecotest: 3 sterren (59 punten, 1 op 15)
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2017)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken