icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Hyundai Ioniq

Eerste indruk | De Ioniq is de eerste auto die puur als hybride of elektrische auto is ontworpen. Hij onderscheidt zich van andere (plug-in) hybrides en elektrische auto's door zijn lage prijs en opvallend lange garantieduur.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 augustus 2016


Richtprijs €22.700 (Hybrid i-Motion, inclusief rijklaarmaakkosten)

Crashtest nog niet bekend


Model 5 deurs hatchback



Conclusie

De Ioniq is de eerste auto die puur als hybride of elektrische auto is ontworpen. Hij onderscheidt zich van andere (plug-in) hybrides en elektrische auto's door zijn lage prijs en opvallend lange garantieduur.

3 verschillende accupakketten

Onder de motorkap zit altijd een elektromotor, oplopend in vermogen en in de grootte van het accupakket. In de hybride zit een relatief kleine accu van 1,5 kWh die de elektromotor van 44 pk voedt. In het volgende stadium, de plug-in hybride (met een stekker) zit een elektromotor die 61 pk levert. Deze krijgt zijn stroom uit een 6 maal zo grote accu van 9 kWh.

In de elektrische versie zit natuurlijk geen verbrandingsmotor meer. Alleen een grote elektromotor met 120 pk gekoppeld aan een zeer groot accupakket dat vanonder de achterbank doorloopt tot onder de bagageruimte. Dit accupakket kan op zijn beurt 28 kWh capaciteit herbergen. Hyundai claimt dat je hiermee een actieradius hebt van 250 km, daarna hoeft hij pas weer aan de lader.

Veel gerecyclede materialen

Niet alleen onder de motorkap maar ook in het interieur gaat het er 'eco' aan toe. Zo is de dakhemel gemaakt van suikerriet, zijn er interieurdelen van gerecycled plastic gemaakt en bestaan de deurpanelen ondermeer uit houtsnippers.

Lage bijtelling

De CO2-uitstoot van de Hybrid en de Plug-in Hybrid is te hoog om zakelijk nog voor een laag bijtellingspercentage in aanmerking te komen: alleen de Electric gaat onder het 4%-tarief vallen. Daarmee wordt hij dus zakelijk wel interessant, niet veel particulieren zullen de elektrische versie aanschaffen omdat de prijs €12.000 boven de hybride versie ligt.

Prijs en garantie

De prijs van €22.700 voor de goedkoopste hybride versie is opvallend laag. Zeker als je deze vergelijkt met de Toyota Prius. De Prius is zo'n €8000 duurder dan de Ioniq en de auto's zijn in soort, klasse en techniek redelijk vergelijkbaar.

Verder opvallend is de lange garantietermijn. Op de auto is deze al standaard 5 jaar, op het accupakket wordt zelfs 8 jaar of 200.000 km garantie gegeven.

Hyundai-Ioniq

De Hyundai Ioniq in het kort:

  • Prijs vanaf: €22.700 (Hybrid i-Motion) inclusief rijklaarmaakkosten
  • Prijs testauto: €28.700 (Hybrid First Edition)
  • Prijzen worden begin 2017 met €1500 verhoogd
  • 1,6 liter viercilinder benzinemotor, 105 pk (77 kW)
  • Elektromotor met 44 pk (32 kW) en 170 Nm
  • Accupakket: 1,6 kWh
  • Gecombineerd 141 pk (104 kW) en 265 Nm
  • Zestraps automatische versnellingsbak (DSG)
  • CO2-uitstoot: 79 g/km (opgave fabrikant)
  • Gemiddeld verbruik: 3,4 l/100 km = 1 op 29,4, fabrieksopgave
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: A
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend

Afwijkende gegevens voor de Plug-in Hybrid:

  • Elektromotor met 61 pk (45 kW)
  • Accupakket: 8,9 kWh
  • CO2-uitstoot: 32 g/km (opgave fabrikant)

Afwijkende gegevens voor de Electric:

  • Prijs vanaf: €34.700 (Electric Comfort)
  • Prijs testauto: €38.200 (Electric Premium)
  • Prijzen inclusief servicepakket twv €2500 (wallbox met installatie en onderhoudskosten)
  • Elektromotor met 120 pk (88 kW) en 295 Nm
  • Geen versnellingsbak, tiptoetsen voor D, R, N en P
  • Accupakket 28 kWh
  •  Actieradius 280 km (opgave fabrikant)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: A
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend
     

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken