icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Hyundai ix35 FCEV

Eerste indruk | In 1985 riepen autofabrikanten al 'over tien jaar hebben we een auto op waterstof!' Enig probleem: in 1995 riepen ze dat nog steeds en ook in 2005… Pas de laatste keer kregen ze gelijk: de eerste waterstof-auto's komen nu op de markt en ook het kip-en-ei probleem van 'waar is dan het tankstation?' lijkt zich nu op te lossen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 oktober 2014


Merk Hyundai

Richtprijs € 70.000 (mogelijke prijs in 2015)


Type ix35



Auto op waterstof: review

Eigenlijk gaat het in deze review niet zozeer om de auto zelf, maar wat er onder de motorkap en onder de kofferbodem ligt. In deze Hyundai ix35 wordt de elektromotor niet gevoed door een accupakket, maar door een brandstofcel. En dat is in de commerciële autowereld een primeur.

Wat viel ons verder op aan de Hyundai ix35 FCEV?

  • Over waterstof als energiedrager en brandstofceltechnologie vind je informatie onder de tweede tab van deze eerste indruk (Brandstofcel en waterstof: de techniek).
  • De auto rijdt als een 'gewone' elektrische auto. Alleen voel je met name in de bochten dat er een zeer zware tank op de achteras rust.
  • De waterstof in de tank verbruik je niet, maar is louter de energiedrager. Na de brandstofcel komt de waterstof er verbonden met zuurstof als gewoon water uit de uitlaat. Die cyclus is omkeerbaar, want van water kun je in principe weer - via elektrolyse - waterstof maken. Daarin verschilt het dus met benzine, want van verbrande benzine kun je geen onverbrande benzine meer maken. Maar het is natuurlijk wel zo dat de waterstof die je verbruikt niet door de auto zelf wordt opgevangen en je kunt er dus niet meteen weer waterstof van maken. Tanken blijft dus nodig.
  • Deze waterstofauto is de eerste die daadwerkelijk verkocht gaat worden. Het kan nu ook pas, omdat er nog geen tankstation was waar je waterstof kon tanken. Het eerste station is er sinds kort, in Rhoon, onder de rook van de Rotterdamse havens.
  • In de tank is 5,6 kilo waterstof onder een zeer hoge druk van 700 bar in een metaalhydride opgeslagen. De prijs van een kilo waterstof is nu ongeveer €10, volgens opgave van de fabrikant heeft de auto met deze 5,6 kilo een actieradius van bijna 600 kilometer. Een praktijkverbruik hebben wij (nog) niet kunnen bepalen.
  • Het succes van waterstofauto's staat of valt met de fiscale wetgeving. Deze Hyundai zal in 2015 voor ongeveer €70.000 in de prijslijst staan. Deze auto zal in de zakelijke markt alleen een succes kunnen worden als er een lage bijtelling voor wordt gerekend. Elektrische auto's hebben nu nog een bijtellingspercentage van 4%, mocht de uitzondering gaan vervallen en ook elektrische (en brandstofcel) auto's in 2016 een bijtelling van naar verluidt 22 tot 25% krijgen, dan zal succes uitblijven.

Conclusie

In de (wat verdere...) toekomst gaan auto's met een brandstofcel zeker hun plaats in de markt opeisen. De techniek van de auto zelf is al voldoende uitontwikkeld, maar de fabricage van waterstof is nog niet milieuvriendelijk en duurzaam genoeg. En daarnaast moeten er simpelweg meer H2-tankstations komen.

Bekijk ook:

Brandstofcel en waterstof: de techniek

In principe is een waterstof-auto qua gebruik en rijeigenschappen een elektrische auto, net zoals de Renault Zoe en BMW i3. De elektrische energie voor de elektromotor wordt niet aangeleverd door een accupakket, maar door een brandstofcel. Die krijgt op zijn beurt energie overgedragen vanuit de waterstoftank achterin de auto.

Hoe werkt het 

De tank is een groot tubevormig opslagvat met een zeer dikke wand. De wand moet namelijk een druk van 700 bar kunnen weerstaan. Ter vergelijking: een espressomachine werkt met maximaal 10 tot 20 bar en een professionele hogedrukspuit met zo'n 100 bar.

In de tank wordt het waterstofgas - niet te verwarren met gewoon water - chemisch opgeslagen in een metaalhydride. Dat zijn metaalelementen die tot honderden malen hun eigen volume aan waterstof kunnen opnemen en weer afgeven.

Het waterstof komt in de brandstofcel, een 'motor' zonder bewegende delen, langs de ene kant van een membraan. Aan de andere kant wordt zuurstof - uit de lucht - langsgevoerd. Het H2 reageert nu met de O2 (zuurstof) en vormt H2O. En H2O is gewoon water. Bij dit proces komt energie vrij en die wordt naar de elektromotor gevoerd om de auto aan te drijven.

In middelbareschool scheikunde:

  2 H2 + O2 --> 2 H2O + energie

Dit proces is omkeerbaar (elektrolyse), daarom kun je in principe uit gewoon water en met toevoer van energie waterstof maken. Op dit moment wordt de meeste waterstof echter geproduceerd door de verbranding van koolwaterstoffen, dat is een goedkoper fabricageproces waar helaas wel het broeikasgas CO2 bij vrijkomt.

Met één enkele cel is slechts een spanning van 0,8 tot 1,2 volt te behalen. Daarom worden ze in de praktijk - om bijvoorbeeld een auto aan te drijven - in serie geschakeld en opgestapeld, in dit geval zo'n 200 cellen. Zo'n stapel brandstofcellen wordt een 'stack' genoemd.

Verder lezen over de Hyundai-waterstofauto

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken