icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Kia Picanto

Eerste indruk | De Kia Picanto is al jaren een veelverkoper bij de stadsauto's. Het vorige model was al goed, nu meldt zich een compleet nieuw model waarbij de pijnpuntje zijn aangepakt. We hebben alleen wat kritiek op de karige veiligheidsuitrusting.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  28 april 2017


Richtprijs vanaf €11.750

Crashtest n.n.b.


Model hatchback, stadsauto



Conclusie

Op het huidige model hadden we maar wat kleine kritiekpuntjes op besturing, het schakelen en het onderstel. In het nieuwe model is dat allemaal opgelost, zo blijkt uit onze eerste ritten. Alleen de isolatie van de wielkasten valt wat tegen, het geluid van opspattend water komt duidelijk binnen.

Binnenruimte

Het huidige model was naast een vijfdeurs ook als driedeurs leverbaar. Die keuze is er nu niet meer, het is altijd een vijfdeurs. Qua binnenruimte stelt de auto niet teleur. Achterin kunnen 2 volwassenen hun hoofden en benen nog steeds - zeker gezien zijn krappe buitenmaten - goed kwijt. Opvallend genoeg zit er standaard geen gordel en hoofdsteun voor een 5e persoon in. Die moet je voor €500 erbij kopen. De bagageruimte is gegroeid van heel krap naar krap: door de verstelbare bodem is er nu 250 liter in plaats van 200 liter beschikbaar. 

Weinig actieve veiligheidssystemen

De Picanto heeft alleen in de duurdere uitvoeringen een automatisch noodremsysteem. Andere assistenten zijn niet leverbaar. Het vorige crashtestresultaat in 2011 van 4 sterren wordt daardoor moeilijk haalbaar.

Prestaties houden niet over

De 67 pk van de eenliter driecilinder is voldoende om in stadsverkeer mee te komen. Buiten de stad houden de prestaties van die motor niet over. Kies dan de  - flink duurdere - 1.2 of later in het jaar de nieuwe 1.0 Turbo. Weet ook dat de goedkoopste uitvoering, de 1.0 67 pk EconomyLine, het nog moet doen met handbediende ramen en dat een airco ontbreekt. Deze ongemakken zullen bij inruil zeker zwaar op de prijs gaan drukken. 

Met een instapprijs van €11.700 zit hij heel dicht in de buurt van zijn belangrijkste concurrenten, de Volkswagen Up en de Opel Karl. Ook qua prestaties en verbruik kunnen ze zich aan elkaar meten. De Picanto is wel uniek in zijn lange garantieperiode van 7 jaar.

De Kia Picanto in het kort

  • Prijs vanaf: €11.750 (1.0 67 pk EconomyLine)
  • Prijs testauto: €15.600 (1.0 67 pk First Edition)
  • 1,0 liter driecilinder benzinemotor
  • 67 pk (49 kW), 96 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 5 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 97 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 4,2 l/100 km = 1 op 24, fabrieksopgave
  • Ecotest: nog niet bekend (oud model 1.0: 3 sterren, 69 punten)
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend

Lees ook:

 

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken