icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Kia Rio (2017)

Eerste indruk | De huidige Rio, de compacte hatchback van Kia, was altijd al een goede en betrouwbare auto. Het nieuwe model heeft vooral betere prestaties gekregen én een grotere achterbak. De Consumentenbond heeft het 2017-model gereviewed. Alle pijnpuntjes van het vorige model blijken opgelost.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  7 juni 2017


Richtprijs vanaf €15.750

Crashtest Nog niet bekend


Model compacte hatchback



Conclusie

Waar de kleine Kia Picanto binnen de stadsauto's nu heer en meester is, is de Rio dat binnen de compacte auto's (nog) zeker niet. Concurrenten zoals de Volkswagen Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta zetten nog echt de toon. Het voorgaande model van de Rio was op zich al een goede auto met maar een paar pijnpuntjes. Deze pijnpuntjes zijn bij het nieuwe model opgelost.

Op basis van de hoge merkbetrouwbaarheid heb je altijd het goede gevoel van betrouwbaarheid, en mocht het toch fout gaan: hij heeft 7 jaar garantie.

Binnenruimte gegroeid

Wat betreft buitenmaten scheelt het niet veel met het vorige model: hij is slechts 1,5 cm langer geworden en ook wat breder en lager. De binnenruimte is wel toegenomen, omdat de achterzijde van de auto rechterop is komen te staan. De ruimte voorin was ook in het vorige model geen probleem, wel was er wat te winnen achterin.

Voorin is de zit niet optimaal, het testexemplaar is een luxere ExecutiveLine met een in hoogte en diepte verstelbaar stuur en uit de documentatie begrepen we toen dat goedkopere uitvoeringen alleen een hoogteverstelling hadden. Dit blijkt niet te kloppen, alle Rio's hebben zowel hoogte- als diepteverstelling van het stuur.

Waar zo'n 300 liter de norm is voor bagageruimte in deze compacte klasse, valt de Rio positief op met 325 liter.

Prestaties flink omhoog

Het bestaande model had als instapper nog een 1,2 liter viercilinder met slechts 84 pk. Zijn prestaties hielden hiermee niet over. Het nieuwe model krijgt een driecilinder van één liter groot, maar door gebruik van een turbo wel 100 of 120 pk. Opvallend genoeg heeft de 100 pk-versie 5 versnellingen en de door ons geteste 120 pk-versie 6 versnellingen. Hiermee schieten de prestaties ten opzichte van het huidige model flink omhoog.

Het rijgedrag zit aan de comfortabele kant. De auto rijdt prettig en rustig. Er komen wel wat geluiden vanuit het onderstel de cabine binnen, dat blijkt grotendeels te worden veroorzaakt door de gemonteerde 17 inch wielen met brede banden (205/45 R17) bij ons testmodel. Standaard staat de auto op 16 inch wielen en banden met een hogere wang (zijkant van de band), waardoor de auto waarschijnlijk nog comfortabeler en stiller wordt. 

De nieuwe Rio heeft zijn crashtest nog niet ondergaan. Wat betreft actieve veiligheidssystemen valt in ieder geval op dat het instapniveau EconomyLine het moet doen zonder automatisch noodremsysteem en rijbaanassistent.

De Kia Rio in het kort

  • Prijs vanaf: €15.750 (1.0 100 pk EconomyLine)
  • Prijs testauto: €23.750 (1.0 120 pk ExecutiveLine)
  • 1,0 liter driecilinder benzinemotor
  • Turbo en intercooler
  • 120 pk (88 kW), 172 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 6 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 107 g/km (100 pk: 94 g/km)
  • Gemiddeld verbruik: 4,7 l/100 km = 1 op 21,3, fabrieksopgave (100 pk: 4,1 l/100 km = 1 op 24,5)
  • Ecotest: nog niet bekend (oud model 1.4: 3 sterren, 67 punten)
  • Energielabel: B (100 pk: A)
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken