icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Euro NCAP goes Latin America

Nieuws | De Europese autoveiligheidsbeoordelaar Euro NCAP heeft sinds kort een Zuid-Amerikaans zusje: Latin NCAP. Het Amerikaanse zusje heeft opnieuw resultaten gepubliceerd van botsproeven van automodellen die op de lokale markt verkocht worden.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 november 2012


latinncapDe test maakt duidelijk dat het veiligheidsniveau van sommige in Zuid-Amerika populaire modellen zo'n 20 jaar achterlopen bij wat hier in Europa gebruikelijk is. Het maakt ook duidelijk wat de Euro NCAP-botsproeven de laatste 15 jaar in Europa teweeg hebben gebracht: auto's zijn belangrijk veiliger geworden en bieden meer dan de wet vraagt.

Voor de aanwezige Euro NCAP-functionarissen leek het een sprong in de tijd terug van zo'n 15 jaar. Bij de presentatie van de derde serie botsproeven daar - vooralsnog worden alleen frontale botsproeven uitgevoerd - bleek weliswaar dat flink wat auto's 4 sterren wisten te scoren, maar ook 2 auto's slechts 1 ster scoorden.

Dat zijn de Chinese JAC en de Renault Sandero. De carrosserie van de JAC bezweek volledig  in de botsing, en de aanwezige airbags hebben dan weinig nut meer. Ook de Sandero bezweek, maar moet het zonder airbags doen. Dat is een opmerkelijk resultaat voor een fabrikant die in Europa normaal gesproken voor 5 sterren gaat.

Hoe brengen de auto's het er in Europa van af? Ga naar het crashtest-overzicht.