Aanscherping CO2-grenzen voor BPM- en MRB-vrije auto's per 1 juli 2012

Voor auto's met benzinemotor - ook de meeste nu leverbare hybride auto's hebben zo'n motor - geldt per 1 juli 2012 een maximale uitstoot van 102 gram CO2 per kilometer in de wettelijke testcyclus (zie ook het dossier Ecotest). Auto's met een dieselmotor mogen per 1 juli 2012 maar 91 g/km CO2 uitstoten.
De CO2-grenzen worden periodiek aangescherpt. Ook de grenzen voor bijtelling voor zakelijk rijden worden op dezelfde data aangepast. Dit zijn de bovengrenzen:
In onderstaande tabel zie je in de laatste kolom of de auto's per 1 januari 2013 nog aan de wetgeving zullen voldoen.
Omrekening CO2-uitstoot naar verbruik
De CO2-uitstoot en het verbruik zijn natuurkundig aan elkaar gekoppelde factoren: hoe hoger het verbruik, hoe hoger de CO2-uitstoot. De omrekenfactoren zijn 23,7 voor benzinemotoren en 26,5 voor dieselmotoren.
Een rekenvoorbeeld:
In de folder van de Toyota Aygo 1.0 staat een CO2-uitstoot vermeld van 99 gram per kilometer. Het is een benzinemotor, dus het verbruik is 99/23,7 = 4,2 l/100 km. Omrekenen naar '1 op...' gaat via 100/4,2 = 23,8.
Rekenmodule Bovag
De Bovag heeft een rekenmodule op z'n site gezet die zowel voor de particuliere als de zakelijke rijder inzicht geeft in de veranderende belastingtarieven.
Meer nieuws
-
Nieuws | 13 december 2017
Grote verschillen bij botstests: 0 tot 5 sterren -
Nieuws | 29 november 2017
Weer 9 auto's langs de veiligheidsmeetlat -
Nieuws | 13 november 2017
Veiling Autolease-collectief van start