icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Mazda 3

Eerste indruk | De meeste autofabrikanten proberen het verbruik te drukken door 'downsizing'. Mazda ziet dat anders: in de 3, hun nieuwe kleine middenklasser, zit als basismotor gewoon een grote tweeliter benzinemotor. Kun je met zo'n grote motor dan toch zuinig rijden?
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Merk Mazda

Richtprijs € 23.750 (vanaf)


Type 3



Mazda 3: review

Mazda verlaagt het verbruik niet met kleinere motoren en turbotechniek, maar kiest voor zijn nieuwe 3 gewoon een dikke tweeliter zonder turbo. Juist door het verhogen van de compressie denken zij een net zo laag, zo niet lager verbruik te halen dan de concurrentie. En daarnaast: de nieuwe 3 ziet er lekker uit en rijdt ook gewoon goed! 

Wat viel ons verder op aan de Mazda 3?

  • Voorin zit je op goede stoelen en is er voldoende ruimte. Achterin is er alleen wat weinig beenruimte, ondanks de dunne rugleuningen van de voorstoelen. De hoofdruimte en breedte op schouderhoogte zijn juist weer keurig.
  • Op het dashboard zitten opvallend weinig bedieningsknoppen. Veel functies zijn samengebracht in de centrale bedieningsknop op het middenconsole.
  • Opvallend op het dashboard: er is alleen een grote toerenteller met daarin een digitaal snelheidsmetertje in de onderhoek. De snelheid wordt (bij duurdere versies) wel samen met navigatie-aanwijzingen geprojecteerd op de HUD (Head Up Display).
  • De nieuwe 3 lijkt in eerste instantie met €23.750 aan de prijs, totdat je bij de concurrentie evenhoog vermogende versies gaat zoeken. Zo is er al een vijfdeurs Golf vanaf €20.750, maar die haalt maar 85 pk uit z'n 1.2 viercilinder. De Ford Focus is nog goedkoper: vanaf €19.250, maar dan heb je slechts de 100 pk-versie van het eenliter grote driecilindertje. Voor 120 pk zoals in de Mazda 3 ben je bij VW €26.000 kwijt (1.4 TSI) en bij Ford €24.250 (1.0 125 pk).
  • De prestaties van de Mazda zijn goed. Hij trekt zonder morren vanuit lage toeren al snel op - bij de kleine turbomotoren van de concurrentie moet eerst de turbo op gang komen. Mazda claimt dat de laagbelaste 2.0 in de praktijk net zo zuinig, zo niet zuiniger zal uitpakken dan de hoogbelaste motoren van de concurrentie.
  • Hij is met de volle 5-sterren uit de Euro NCAP crashtest gekomen. Daarnaast heeft Mazda een Reward gekregen voor het RVM-systeem. Dit Rear View Monitoring-systeem kijkt met radarsystemen in de dode hoeken en waarschuwt de bestuurder met licht- en geluidssignalen als er verkeer in die dode hoek zit.

Conclusie

Een kleine middenklasser hóeft geen gedownsized motortje te hebben om toch zuinig te zijn. Mazda bewijst dit met een grote tweeliter in de nieuwe 3. Het wordt daarmee een lekker sturende auto, die bewezen veilig is en zelfs een Euro NCAP-Reward heeft gekregen voor één van zijn veiligheidssystemen.

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken