icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Werkelijk verbruik: diesels en hybrides vallen door de mand

Nieuws | Toen we weer eens de werkelijke verbruikscijfers in de Ecotest naast de fabrieksopgaven legden, schrokken we flink. Er blijken dus auto's op de weg te komen die bijna twee keer zo veel verbruiken als dat de fabrikant opgeeft!
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  30 juli 2014


In theorie valt de autofabrikanten niets te verwijten. Ze houden zich namelijk keurig aan de EU-richtlijnen voor de bepaling van het verbruik. Dit verbruik publiceren ze, en dat het werkelijke verbruik daar soms flink vanaf wijkt...

De harde cijfers dan. In de Ecotest blijkt dat over alle testauto's van de laatste twee jaar gemeten vooral de hybrides veel hogere testverbruiken laten zien dan dat de fabrikant opgeeft. Het verschil is gemiddeld liefst 25%! Een goede tweede is de dieselgroep met 14% en daarna volgen de LPG-auto's, de benzinegroep en de aardgasauto's met meerverbruiken van rond de 10%.

meerverbruik1

Welke auto's blijken nu de grootste zondaars - en welke consumeren juist veel minder dan de fabrikant opgeeft?

meerverbruik2

volvo-v60-d6-hybrid-pure-limited-awd-geartronic-roetfilter-largeDe grootste jokker is Volvo met z'n fameuze V60 plug-in hybride. In zijn Ecotest verbruikt hij 3,49 liter diesel per 100 kilometer (is 1 op 28,7), volgens Volvo kan hij toe met 1,9 liter over die afstand (is 1 op 52,6). Het verschil: 84%...

Ook de Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid en de Jeep Grand Cherokee V6 D maken er een potje van. De Prius: 3,64 l/100 km in de test en 2,1 l/100 km volgens Toyota. Het verschil: 73%! En de Jeep krijgt slechts één van de vijf te verdienen Ecoteststerren, omdat het opgegeven én het geteste verbruik tot de allerhoogste behoren. volgens Jeep verbruikt hij 7,5 liter diesel per 100 km (1 op 13,3), in de test slokt hij er 11,6 l weg (1 op 8,6). Dit is een meerverbruik van 55%!

Ook positieve uitschieters

Het grootste minderverbruik wordt gescoord door een rasechte tempelier in dit gezelschap: de Chevrolet Camaro Convertible. Met z'n 6,2 liter V8 (!) onder de kap zou hij volgens Chevrolet 14,1 l/100 km (is 1 op 7,1) wegslokken. En wat blijkt in de test? 'Slechts' 11,7 l/100 km, oftewel 1 op 8,5. Nog steeds veel, maar wel liefst 17% onder de fabrieksopgave.  

Realistische cijfers stap dichterbij

In maart van dit jaar heeft de Economic Commission for Europe van de Verenigde Naties een voorstel aangenomen, waarin een nieuwe en meer realistische meetmethode voor het verbruik van auto's wordt voorgesteld. Zie hiervoor ook ons nieuwsbericht 'Realistische verbruikscijfers auto stap dichterbij' van 17 maart. De hierin gebruikte WLTP-meting wordt al jaren toegepast in de Ecotest.