icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Mini Clubman

Eerste indruk | De nieuwe Mini Clubman is een stuk groter - en zwaarder - geworden dan het voorgaande model. Biedt hij nog steeds het 'rijden als een kart'-gevoel? Onze review geeft het antwoord.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  19 februari 2016

Bijgewerkt op:  19 februari 2016


Merk Mini

Richtprijs €25.500


Type Clubman



Mini Clubman: review

Conclusie

Een 'normale' Mini hatchback is heel leuk en praktisch als je met z'n tweetjes bent, maar wat nu als het gezin groter wordt? De vorige Clubman was ook daarvoor te krap, deze nieuwe Clubman is een stuk groter gegroeid en biedt ook aan beide kanten grote deuren. En gelukkig rijdt de nieuwe Clubman ook (bijna) weer als een echte Mini.

Groeistuipen

Alle buitenmaten zijn flink toegenomen ten opzichte van de huidige Clubman. Hij is 30 cm in lengte gegroeid (van 3,96 m naar 4,25 m), 12 cm in de breedte en de wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) is gegroeid met 12 cm naar 2,67 m. En omdat het nu geen vijfdeurs auto meer is, maar een zesdeurs, kunnen ook de achterinzittenden makkelijker in- en uitstappen of in hun zitje worden gezet. Het huidige model heeft ook 2 zijwaarts openende klapdeurtjes en rechts een smal suicide-deurtje (aan de achterkant scharnierend) bij de achterbank. Dat maakt zeker een kind in een zitje achterin zetten een krappe bedoening.

Ook de bagageruimte is flink toegenomen, van 260 naar 360 liter, en met de achterbankleuning omlaag is er 1250 liter beschikbaar.

Keerzijde van de medaille: hij is flink zwaarder geworden, de gewichtstoename met 160 kg heeft ook gevolgen voor de motorrijtuigenbelasting. Hij valt 2 klassen zwaarder uit. 

Rijeigenschappen

De wat ouderen onder ons kennen nog wel het rijplezier van de Mini in de jaren '70 en '80: dat kleine doosje ging echt als een kart door de bocht. Bij de huidige Mini hatchback en ook bij deze Clubman zit weer voldoende sportiviteit in het onderstel en de stuurinrichting gebakken, maar de moderne elektrische stuurbekrachtiging geeft helaas niet meer zoveel stuurgevoel terug als de hydraulische - of zelfs onbekrachtigde - systemen van toen. Vanwege die 'sportieve' afstelling van het standaard onderstel is hij wel wat stuiterig, met elektronisch geregelde dempers (meerprijs €495) kun je die stuiterigheid wat wegnemen.

4 sterren in de botstest

Wel wat teleurstellend is het crashtestresultaat: met maar 4 sterren blijft hij achter op de concurrentie. Hij scoort lagere punten op kinderveiligheid, voetgangersveiligheid en actieve systemen. Het standaard automatische noodremsysteem werkt goed in de stad en op de buitenweg, een snelheidslimiter is wel bijbestelbaar (niet getest) en een rijbaanassistent is niet leverbaar. Lees meer over elektronische veiligheidsvoorzieningen. Als je een achterwaarts kijkend kinderstoeltje voorin wilt plaatsen, bestel dan wel de airbagschakelaar mee. Die heeft namelijk een meerprijs, terwijl dat bij de concurrentie standaard is.

De Mini Clubman is er vanaf €25.500 inclusief rijklaarmaakkosten. Dat is de 'One', met dezelfde 1,5 liter driecilinder uit deze Cooper, maar dan met 102 pk. De geteste Cooper met 'Chili'-pakket kost €8000 meer, dan heb je door de turbo en intercooler 31 pk meer en een veel hogere standaarduitrusting.  

 

De Mini Clubman in het kort:

  • Prijs: vanaf €25.500 (1.5 One 102 pk).
  • Prijs testauto: €33.500 (1.5 Cooper Chili).
  • 1,5 liter 3-cilinder benzinemotor, turbo en intercooler, 136 pk (100 kW), 220 Nm.
  • Handgeschakelde zesbak.
  • CO2-uitstoot: 118 g/km.
  • Gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) 1 op 19,5 = 5,1 l/100 km.
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel: B.
  • Euro NCAP crashtest: 4 sterren (2015).

 

Meer lezen:

 

 

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken