icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Nieuwe test noodremsystemen moet leiden tot minder voetgangersdoden

Nieuws | De testorganisatie voor autoveiligheid, Euro NCAP, komt vanaf begin 2016 met een nieuwe test die beoordeelt hoe goed auto’s aanrijdingen met voetgangers weten te voorkomen door zelf te remmen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 november 2015


Euro NCAP beoordeelt al sinds 2014 automatisch werkende noodremsystemen die waarschuwen of ingrijpen bij dreigend gevaar. De meeste van deze systemen herkennen alleen auto's. De meer geavanceerde systemen beschikken ook over voetgangersherkenning. Vanaf 2016 test Euro NCAP hoe goed auto's voetgangers detecteren en hoe goed ze een aanrijding ermee weten te voorkomen. Waarschijnlijk zal per 2018 ook getest worden op het ingewikkeldere fietserherkenning. Alleen Volvo beschikt al over een dergelijk systeem.

Duizenden verkeersdoden minder

In 2014 vielen bijna de helft van de 26.000 verkeersdoden in Europa niet in een auto, maar daarbuiten. Voor een auto die niet beschikt over een noodremsysteem met voetgangersdetectie wordt het om die reden moeilijker de maximale 5 sterren te scoren in de tests van Euro NCAP. Dit stimuleert fabrikanten hun auto's ermee uit te rusten.  Jaarlijks kunnen zo duizenden slachtoffers worden voorkomen. Bovendien laat de test zien hoe goed de systemen werken, waardoor consumenten en ook fabrikanten kunnen kiezen voor het beste systeem.

Testscenario

De test omvat 3 scenario's:

  1. een volwassene die de rijbaan oploopt;
  2. een volwassene die de rijbaan oprent;
  3. een kind dat achter een auto vandaan komt.

Om goed te scoren moeten auto's aanrijdingen met voetgangers tot een beginsnelheid van 40 km/h voorkomen. Bij snelheden van 40 tot 60 km/h is het doel de snelheid zo veel mogelijk te verlagen, om de overlevingskans van de voetganger zo groot mogelijk te maken en het letsel zoveel mogelijk te beperken.

Bekijk de video

 

Noodremsystemen in de lift

Euro NCAP, waar de Consumentenbond partner in is, heeft in de loop van de afgelopen jaren al veel auto's getest met automatische noodremsystemen (AEB, Autonomous Emergency Braking) zónder voetgangersherkenning. De testresultaten lopen flink uiteen. Een positieve trend is dat steeds meer auto's ermee worden uitgerust. Voetgangersdetectie is minder breed verkrijgbaar, maar leverbaar op (een deel van) de nieuwe auto's van onder meer Audi, BMW, Ford, Lexus, Mercedes-Benz, Mini, Toyota, Volkswagen en Volvo.

Lees meer: