icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Belangrijke nieuwe introducties

Nieuws | De autobeurs in Genève (Zwitserland) is elk jaar begin maart. Op deze beurs komen vele autofabrikanten met belangrijke primeurs. Vaak nog teveel 'in concept' of veel te duur, maar soms ook gewóne auto's. We stellen er een paar aan je voor.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  3 maart 2014

logo autobeurs Genève

Het is teveel om nu in één artikel te melden, verderop in de week publiceren we 'deel 2'. Met onder meer informatie over de nieuwe Nissan Juke en andere auto's waar nu nog te weinig over bekend is. Van de volgende hebben we al wat meer details en foto's:

BMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active Tourer

Naast de 1-serie, dat is de kleinste hatchback van BMW, is kortgeleden de 2-serie coupé geïntroduceerd. Stap 3 is nu dat deze coupé flink in hoogte is gegroeid - zoals bij een Renault Captur of Peugeot 2008 - en voila, je hebt een Active Tourer te pakken.

Toyota AygoToyota Aygo

De merken Citroën, Peugeot en Toyota kwamen in 2005 met de bijna eeneiige drieling Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo. Nu, 9 jaar later, is de drieling aan een wedergeboorte toe. De 107 noemt zich 108, verder zijn de namen gelijk gebleven maar dat is dan ook alles. De nieuwe stadsautootjes zijn uiterlijk veel spannender geworden, vooral de Aygo belooft echt een buitenbeentje te worden. Onder de motorkap zit als vanouds de eenliter driecilinder benzinemotor met 68 pk van Toyota.

Citroën C4 CactusCitroën C4 Cactus

Het Franse merk was vele jaren geleden nog lekker eigenzinnig. Daarna kwam een tijd dat je een Citroën bijna niet van de concurrentie kon onderscheiden. Met de DS3 ging het merk weer zijn eigen kant op. En met deze C4 Cactus, een kruising tussen een stationwagen, MPV en SUV, laat Citroën weer zien hoe eigenzinnig ze écht kunnen zijn. Het productiemodel zal maar weinig van deze conceptversie gaan afwijken, beloven ze.

Mini ClubmanMini Clubman

Dat Mini's steeds groter worden, dat is geen geheim meer. De eerste Clubman had nog wel een beetje dat minuscule van de originele Mini, was alleen wat langer en had aan één kant een andersom openend zijdeurtje. De nieuwe Clubman krijgt niet 5, maar zelfs 6 volwassen deuren: hij heeft opnieuw geen achterklep, maar 2 zijwaarts openende deuren. Hij groeit met 26 cm in de lengte naar 4,22 m en is ook veel breder dan de eerste Clubman (17 cm).

Ander Mini-nieuws: de nieuwe Mini One komt vanaf dit najaar ook uit de Nederlandse fabriek in Born. Vooral de ruimte achterin voor personen en koffers is flink gegroeid. Hij krijgt nieuwe driecilinders van 1,2 l met 102 pk voor de One en 1,5 l met 136 pk voor de Cooper. 

Peugeot 308 SWPeugeot 308 SW

De S(tation)W(agen)-versie van de gefacelifte 308 belooft vooral veel binnenruimte. Later dit jaar gaan we er een 1e indruk van opdoen.

Renault TwingoRenault Twingo

De nieuwe Clio en Captur van Renault zijn zeer succesvol. De kleinere Twingo kwijnt bij dit succes een beetje weg. Hoog tijd dus voor een nieuwe Twingo, en die wordt in samenwerking met Smart (als opvolger van de Forfour) ontwikkeld. Opvallend: het motortje zit achterin en drijft de achterwielen aan. Het ligt voor de hand dat hij de 0,9 l driecilinder uit de Clio krijgt.

Suzuki CelerioSuzuki Celerio

De Celerio wordt de opvolger van de kleine Alto. De fabrikant beweert dat het interieur opvallend ruim is voor een stadsautootje en dat de motor erg zuinig is. Dat gaan we graag toetsen in een 1e indruk later dit jaar!

Volvo Concept EstateVolvo Concept Estate

Zo'n concept-denkbeeld van een autofabrikant hoort eigenlijk niet in het Consumentenbond-autonieuws thuis, maar toch: vind jij hem ook niet bloedmooi? Als de toekomstige V70 of V90 er nu zo uit komt te zien…

Zie ook: Autovergelijker en Alle 1e indrukken