icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Botstests 9 nieuwe auto's: 3 tot 5 sterren

Nieuws | Crashtestorganisatie Euro NCAP heeft 9 nieuwe auto’s getest op veiligheid. Meest opvallend: 5 sterren voor de Ford Fiesta, de Jeep Compass gaat van 2 naar 5 sterren en de elektrische Opel Ampera-E mist net de maximumscore.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  6 september 2017

Ford_Fiesta_2017_PO

Euro NCAP test jaarlijks tientallen nieuwe auto's op veiligheid met botstests en tests van actieve veiligheidssystemen. In september 2017 werden 9 auto's beoordeeld, waarbij de verschillende testonderdelen samen een maximale totaalscore van 5 sterren op kunnen leveren. 

Kleine auto's: 3 tot 5 sterren

Ford Fiesta: 5 sterren

Compacte auto’s scoren niet altijd 5 sterren in de tests van Euro NCAP, zelfs niet met optionele veiligheidsuitrusting. De Ford Fiesta haalt in basisuitvoering echter al het maximum aantal sterren. Hier en daar is nog ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld omdat een automatisch noodremsysteem (AEB) ontbreekt in de standaarduitrusting.

Ford heeft wel een aantal gunstig geprijsde veiligheidspakketten, met onder andere AEB, om de kans op een botsing verder te verkleinen.

De score voor bescherming van kinderen is een pluspunt. De Fiesta scoort op dit testonderdeel de hoogste score (84%) voor compacte auto’s in de laatste 2 jaar.

Kia Picanto: standaard 3, met pakket 4 sterren

Kia’s populaire stadsauto scoorde in 2011 nog 4 sterren. De nieuwe Picanto in basisuitvoering haalt in het veel strengere testprogramma van 2017 3 sterren. Bij de frontale test, waarbij de auto met volle breedte tegen een botsblok botst, heeft het hoofd van de achterpassagiers het zwaar te verduren. Ook de bescherming tegen een whiplash kan beter.

In de zware botstest waarbij de zijkant tegen een paal botst, beschermt de Picanto de inzittenden erg goed en daarmee duidelijk beter dan het voorgaande model.

De kleine Kia loopt de vierde ster mis door de beperkte hoeveelheid veiligheidssystemen die standaard meegeleverd worden. Met een optioneel veiligheidspakket wordt de vierde ster wel gehaald. De Picanto is de eerste stadsauto waarop een automatisch noodremsysteem wordt getest dat ook op hogere snelheden werkt. Het functioneert uitstekend: in heel veel situaties weet de Kia een botsing te vermijden.

Kia Rio: standaard 3, met pakket 5 sterren

De Kia Rio laat duidelijk zien hoe belangrijk actieve veiligheidssystemen zijn en hoe zwaar ze meewegen in de tests van Euro NCAP. In standaarduitrusting blijft de Kia steken op 3 sterren, met optioneel veiligheidspakket scoort de auto 5 sterren. Met die 5 sterren beschermt hij volwassen inzittenden het beste na de Seat Ibiza in de categorie compacte auto’s.

Behalve de wat karige basis-veiligheidsuitrusting, laat de Rio nergens grote steken vallen. Het voorkomen van een whiplash bij inzittenden op de achterbank kan nog iets beter, maar in het algemeen is de bescherming van volwassen en jonge inzittenden en voetgangers goed.

Ook het optionele automatisch noodremsysteem weet de kans op schade en letsel flink te verkleinen door op tijd in te grijpen.

Suv's: 5 sterren

Jeep Compass: 5 sterren

De Jeep Compass revancheert zicht voor de zeer slechte score – slechts 2 sterren - die het vorige model in 2012 haalde. De nieuwe Compass haalt de maximale 5 sterren. De bescherming van volwassen inzittenden is in de verschillende botstests goed, alleen bij de botsing van opzij tegen een paal is de kans op letsel aan de borstkas hoog.

De veiligheidsuitrusting van de Compass is prima. Een automatisch noodremsysteem (door Jeep 'Ford Collision Warning Plus' genoemd) en rijbaanassistentie zijn standaard. Het automatisch noodremsysteem presteert ruimt voldoende in de verschillende tests waarbij wordt ingereden op een stilstaande en langzaam rijdende auto.

Het systeem zorgt in de meeste gevallen voor een flink lagere snelheid - tot  70 km/h - bij de botsing. In het geval van een langzaam rijdende voorligger weet hij zelf de botsing compleet te vermijden.

Mazda CX-5: 5 sterren

Mazda’s populaire suv gaat nergens echt de mist in en scoort de volle 5 sterren. De kindveiligheid is een aandachtspunt: de nek van de 10-jarige test-dummy krijgt het zwaar te verduren bij een frontale botsing bij de test. 

De score voor bescherming van volwassen inzittenden is bovengemiddeld hoog in de CX-5 en ook voetgangers komen bij een (mogelijke) aanrijding er relatief goed vanaf. Het automatisch noodremsysteem 'ziet' voetgangers en weet bij een snelheid van 60 km/h zelfs een botsing te vermijden met een dummy-voetganger die van rechts in wandeltempo oversteekt.

Opel Grandland X: 5 sterren

Mede door de hoogste score dit jaar voor de bescherming van kinderen haalt de Opel Grandland X een totaalscore van 5 sterren.  De Grandland X scoort ruim voldoende bij de bescherming van volwassenen. Dat deze auto hier niet nog beter scoort, is te wijten aan het ontbreken van een automatisch noodremsysteem.
Als dat (optionele) systeem wel is aangebracht, werkt het goed.

In de luxere Business en Innovation uitvoering is de Opel voorzien van:

  • een veiligheidspakket met daarin een rijbaanassistent die de auto actief binnen de wegbelijning probeert te houden;
  • een automatisch noodremsysteem met voetgangerherkenning;
  • een systeem dat waarschuwt als de bestuurder vermoeid raakt.

Renault Koleos: 5 sterren

Renault’s grootste suv haalt de maximale totaalscore: 5 sterren. Er zijn weinig kritiekpunten, waarbij de meest opvallende het slechts matig presterende automatisch noodremsysteem is.

Dit systeem presteert weliswaar iets beter dan bij eerder geteste Renaults, maar nog altijd weet Renault alleen de botssnelheid te verlagen en relatief weinig botsingen helemaal te voorkomen. Bij ritten in de stad werkt het systeem wel goed.

Cabrio en elektrische auto: 4 en 5 sterren

Mercedes-Benz C-klasse cabrio: 5 sterren

Een cabrio is minder stevig dan een dichte auto, maar kan toch nog behoorlijk veilig zijn, zo bewijst deze Mercedes-Benz C-klasse cabrio. Hij scoort 5 sterren, maar hier en daar wel met een kanttekening. Zo is de bescherming van de borstkas zwak bij een botsing van opzij met een paal.

Voor de inzittenden op de acherbank is de bescherming tegen een whiplash is minimaal en het hoofd van de 10-jarige dummy raakte het metaal van het vouwdak bij een botsing van opzij.

Een ander opvallend punt: het automatisch noodremsysteem werkt lang niet zo goed als dat in de E-klasse. Wanneer een voorligger remt, vertraagt het de auto niet voldoende.

Opel Ampera-E: 4 sterren

De elektrische Opel Ampera-E loopt 5 sterren mis door nét te laag te scoren op kindveiligheid. De buitenste stoelen op de achterbank voldoen niet aan de eisen voor iSize-autostoeltjes, waardoor deze niet werden getest en geen punten opleverden.

Dat is jammer, want door de prima scores op de andere testonderdelen zou de Ampera-E voor de maximale 5 steren in aanmerking komen. Met een aanpassing ligt deze score alsnog in het verschiet.

Als Opel deze doorvoert, zouden ze er goed aan doen om ook meteen de hoofdsteunen te verbeteren: deze bieden namelijk slechts matige bescherming tegen een whiplash. Op andere punten scoort de auto goed, bijvoorbeeld het automatisch noodremsysteem en bij de bescherming in frontale en zijdelingse botsingen.

Lees ook: