icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nieuwste crashtests

Liefst 15 nieuwe auto's ondergingen in december 2015 de Euro NCAP-tests. Ze zijn alle 15 volledig op crashbestendigheid getest. Vooral de effectiviteit van de airbags en gordels is dit jaar extra goed getest door het opnemen van een frontale 'botsproef over de volle breedte' met een passagier op de achterbank.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  30 september 2014


Highlights

  • Van de liefst 15 nu gebotsteste auto's krijgen er twee 4 sterren, één zelfs maar 3 en één - en dat zien we bijna nooit meer - een zwaar teleurstellende 2 sterren. De drie- en tweesterren auto zijn de BMW Z4 en de Lancia Ypsilon; beide staan al langer in de showroom en de Ypsilon is dit jaar alleen licht gefacelift. 
  • De Mini Clubman (een kleine stationwagen) en de Nissan Navara (een pickup met achterbank en open laadbak) krijgen allebei 4 sterren. Allebei laten ze steken vallen bij de actieve veiligheidssystemen en ze halen niet de hoogste subscores bij de kinderveiligheid en voetgangersveiligheid.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
en1k en2k en3k en4k Testresultaat
BMW X1 90%  87% 74%  77%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
BMW Z4  69%  61%  91%  46%  rating_2015_score_3
Infiniti Q30 84% 86% 91%  81%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Jaguar XE  92%  82%  81%  82%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Jaguar XF  92%  84%  80%  83%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Kia Optima 89%  86%  67%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Kia Sportage 90%  83%  66%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Lancia Ypsilon  44%  79%  64%  38%  rating_2015_score_2
Lexus RX  91%  82%  79%  77%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Mercedes-Benz GLC  95%  89%  82%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Mini Clubman  90%  68%  68%  67%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Nissan NP300 Navara  79%  78%  78%  68%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Opel Astra 86% 84% 83% 75% Euro NCAP score 5 sterren 2015
Renault Mégane 88%  87%  71%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Renault Talisman 86%  84%  68%  76%  Euro NCAP score 5 sterren 2015

BMW X1 

bmwz1

Deze (relatief) kleine SUV van BMW beschermt de volwassen én jeugdige inzittenden goed in de botstest. 

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder en de passagiers een verhoogde letselkans. Bij een zijdelingse aanrijding met een auto of paal zijn de inzittenden goed beschermd. Voorin ben je goed beschermd tegen whiplash, achterin is de bescherming maar matig.

Autostoeltjes
De X1 heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen van de achterbank. Zowel de 1,5- als de 3-jarige dummy doorstonden de botsproeven in achterwaarts kijkende zitjes goed.

Actieve veiligheidssystemen
Er zitten veel actieve veiligheidssystemen standaard op, zoals een rijbaanassistent. Het automatisch noodremsysteem blijkt binnen de stad en op de buitenweg/snelweg goed te werken. In deze test is de snelheidsbegrenzer getest, die door middel van camera's de snelheidsborden 'leest'.   

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt de 'actieve' motorkap omhoog. Daardoor komt er meer ruimte tussen de kap en de harde motordelen, waardoor de voetganger minder kans op letsel heeft. De bumper verkleint de letselkans aan de benen, maar de motorkaprand en voorruitstijlen zijn wel 'hard' voor de heup en het hoofd.

BMW Z4 

bmwz4De Z4 is eigenlijk een al wat oudere roadster van BMW. Hij is samen met de Lancia Ypsilon meegetest om te laten zien hoe auto's scoren die nu al langere tijd in de showroom staan. Dan blijkt dat de Z4 niet voorbeeldig met de inzittenden omgaat en ook op actieve veiligheidssystemen achterblijft.

Bestuurder en passagier
Beide inzittenden zijn bij alle botsingen, zowel frontaal als zijdelings en in een kop-staartbotsting, goed beschermd. Er is bij de Z4 echter geen paaltest uitgevoerd. 

Een automatisch noodremsysteem is niet leverbaar.

Autostoeltjes
De Z4 heeft op de rechterstoel alleen Isofix, geen iSize. De passagiersairbag kan wel uitgeschakeld worden als je een achterwaarts kinderzitje monteert, maar de bestuurder krijgt wel onvoldoende informatie of de airbag wel of niet is uitgeschakeld.  

Actieve veiligheidssystemen
Het lijstje 'actieve veiligheidssystemen' is uiterst kort: zowel een automatisch noodremsysteem als rijbaanassistentie en een snelheidsbegrenzer zitten er niet op en zijn ook niet leverbaar. 

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt deze er bij de Z4 nog relatief goed van af, mede door zijn 'actieve' motorkap die de letselkans verkleint.

Infiniti Q30

infinitiq30De Q30 is een kleine middenklasser van het relatief onbekende Infiniti, het luxemerk van Nissan. Hij haalt de volle 5 sterren, omdat hij op alle deelgebieden relatief hoge bescherming biedt.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing, zowel over de halve als de hele breedte, brengen de beide voorinzittenden het er relatief goed van af. De achterinzittenden hebben dan wel wat hogere letselkans bij de nek en borstkas. Bij de zijdelingse aanrijding, zeker tegen een paal, krijgt de ribbenkast het wel zwaarder te verduren. Bij een aanrijding van achteren is er voor- en achterin wel een verhoogde kans op whiplash.

Hij heeft standaard een automatisch noodremsysteem. Dit functioneert op lage (stads)snelheid goed.

Autostoeltjes
De Q30 heeft alleen Isofix op beide buitenste zitplaatsen van de achterbank. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts zitje helemaal goed, maar zijn 3-jarige broer kreeg iets hogere krachten in de nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De Q30 heeft tegen meerprijs een automatisch noodremsysteem dat zowel op lage (stads)snelheid als op hogere snelheid buiten de bebouwde kom goed functioneert. Hij is ook getest met een rijbaanassistent en snelheidsbegrenzer, beide zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger schiet de actieve motorkap omhoog. Daardoor worden bijna alle lichaamsdelen zo goed mogelijk beschermd tegen letsel, alleen het hoofd loopt kans op letsel bij de harde voorruitstijlen en de onderkant van de ruit. 

Jaguar XE

jaguarxeBij het Engelse luxemerk Jaguar gaan ze nu met deze XE een concurrent voor de Duitse grote middenklassers als de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-klasse proberen neer te zetten. Hij haalt hoge cijfers in de crashtest.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder en achterinzittenden een verhoogde letselkans. Bij de zijdelingse aanrijding met een auto treedt geen verhoogde letselkans op, bij een aanrijding met een paal krijgt alleen de borstkas het wat sterker te verduren. Bij achterwaartse aanrijdingen zijn de voorinzittenden goed en de achterinzittenden slechts middelmatig beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De XE heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen achterin. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts kijkend zitje goed. Zijn 3-jarige broer kreeg alleen iets hogere krachten in de nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De XE heeft alle actieve veiligheidssystemen standaard waar Euro NCAP nu op checkt. Een automatisch noodremsysteem is standaard en functioneert goed op zowel lage stadssnelheden als op de buitenweg.

Voetganger
Door zijn actieve motorkap wordt het lichaam van een voetganger zo goed mogelijk opgevangen, alleen het hoofd loopt kans op letsel bij de harde voorruitstijlen en de onderkant van de ruit.

Jaguar XF 

jaguarxfEven kort door de bocht: Jaguar XF? Zie XE. Met wat bijzonderheden voor deze concurrent van de BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder en achterinzittenden een verhoogde letselkans. Bij de zijdelingse aanrijding met een auto treedt geen verhoogde letselkans op, wel werd de score hier afgewaardeerd vanwege het feit dat beide deuren aan de getroffen kant uit het slot waren gesprongen. Bij de paaltest traden geen bijzonderheden op. Bij achterwaartse aanrijdingen zijn de voorinzittenden goed en de achterinzittenden slechts middelmatig beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De XF heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen achterin. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts kijkend zitje goed. Zijn 3-jarige broer kreeg alleen iets hogere krachten in de nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De XF heeft alle actieve veiligheidssystemen standaard waar Euro NCAP nu op checkt. Een automatisch noodremsysteem is standaard en functioneert goed op zowel lage stadssnelheden als op de buitenweg. In de productie is de gordelverklikker wel aangepast, check daarom het VIN-nummer van de auto. Als dat nummer lager is dan 15300, dan is de verklikker nog niet luid en duidelijk genoeg om goedkeuring te krijgen.

Voetganger
Door zijn actieve motorkap wordt het lichaam van een voetganger zo goed mogelijk opgevangen, alleen het hoofd loopt kans op letsel bij de harde voorruitstijlen en de onderkant van de ruit.

Kia Optima

kiaoptimaBestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van een achterinzittende een verhoogde letselkans. Bij de zijdelingse aanrijding met een auto en een paal treedt geen verhoogde letselkans op. Bij achterwaartse aanrijdingen zijn alle inzittenden middelmatig beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De Optima heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen achterin. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts kijkend zitje goed. Zijn 3-jarige broer kreeg alleen iets hogere krachten in de nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De Optima kan tegen meerprijs worden uitgerust met een snelheidslimiter die verkeersborden 'leest'. Deze data worden gecheckt in de navigatiekaart en de snelheid kan hierop worden aangepast. Ook kan een rijbaanassistent worden bijbesteld, net zoals een automatisch noodremsysteem. De verwachting is wel dat niet veel Optima's hiermee worden uitgerust, dus de auto is er niet op getest.

Voetganger
De benen en heupen van een voetganger worden bij een aanrijding niet op alle plekken van de voorzijde even goed opgevangen. En het hoofd heeft een verhoogde letselkans bij de onderkant van de voorruit en de voorruitstijlen.

Kia Sportage

kiasportageDe Sportage is de middelgrote SUV van Kia en het zustermodel van de Hyundai Tucson. 

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte komen de bestuurder en achterpassagiers er minder goed vanaf. Hun borststreek krijgt hogere krachten te verwerken. Bij een zijdelingse aanrijding met een auto of boom zijn alle inzittenden goed beschermd. Bij een aanrijding van achteren krijgen alleen de passagiers achterin hogere krachten op de nek te verduren. 

Autostoeltjes
De Sportage heeft op de achterbank Isofix en iSize op de buitenste zitplaatsen. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de nek een iets te hoge kracht te verwerken.

Actieve veiligheidssystemen
De (goed werkende) rijbaanassistent is een optie. Het optionele automatisch noodremsysteem blijkt binnen de stad goed te werken, maar het heeft geen punten gekregen omdat het geen standaarduitrusting is. In deze test is ook de optionele snelheidsbegrenzer getest, een variant die door middel van camera's de snelheidsborden 'leest' en die data checkt met de navigatiekaartgegevens. 

Voetganger
De bumper vangt de benen van een voetganger zo goed mogelijk op. De onderzijde van de voorruit en de voorruitstijlen zijn wel erg hard voor het hoofd. Tegen meerprijs kan de Sportage worden uitgerust met een automatisch noodremsysteem dat ook voetgangers kan detecteren. Zo'n systeem wordt pas vanaf volgend jaar (2016) beoordeeld. 

Lancia Ypsilon

lanciaypsilonDeze kleine stadsauto van Lancia is als nieuw model in 2011 geïntroduceerd en heeft in 2015 een kleine facelift gekregen. Maar het veiligheidsniveau is niet aangepakt, helaas komt de auto naar 2015-maatstaven niet boven de 2 sterren uit. Belangrijkste oorzaken zijn het lage veiligheidsniveau voor de achterinzittenden en de volledige afwezigheid van actieve veiligheidssystemen.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale aanrijding over de halve breedte kwamen de inzittenden er nog wel enigzins goed vanaf, met wel als bemerking dat Lancia vanaf begin december 2015 modificaties uit zal voeren aan de accu en het remvloeistofreservoir. Bij de test over de volle breedte werd echter geen enkel punt gescoord: zowel het hoofd als de nek van de bestuurder zijn dan zeer slecht beschermd tegen letsel. Ook achterin is de letselkans zeer hoog bij zo'n aanrijding. Bij een zijdelingse aanrijding met een auto zijn de inzittenden wel goed beschermd, een paaltest is echter niet uitgevoerd. Bij een aanrijding van achteren krijgen alleen de voorinzittenden hogere krachten op de nek te verduren. 

Autostoeltjes
De Ypsilon heeft op de achterbank Isofix op de buitenste zitplaatsen. Beide dummy's, van een 1,5 en een 3-jarig kind, in achteruit kijkende stoeltjes, werden in alle botsingssituaties goed beschermd. 

Actieve veiligheidssystemen
Hier kunnen we kort zijn: de Ypsilon heeft alleen ESP aan boord, alle andere systemen zijn ook niet tegen meerprijs verkrijgbaar. 

Voetganger
De bumper vangt de benen van een voetganger goed op. De onderzijde van de voorruit en de voorruitstijlen zijn wel erg hard voor het hoofd. 

Lexus RX

lexusrxLexus, het luxemerk van Toyota, is vooral bekend door de hybride CT die zakelijk veel wordt ingezet. De RX is een grote SUV van dit merk. Hij scoort de volle 5 sterren.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte komen de bestuurder en achterpassagiers er minder goed vanaf. Hun borststreek krijgt voorin hogere (en achterin zelfs zeer hoge) krachten te verwerken. Bij een zijdelingse aanrijding met een auto of boom zijn alle inzittenden goed beschermd, alleen bij de paaltest blijkt de borst slechts voldoende beschermd. Bij een aanrijding van achteren zijn alle inzittenden goed beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De RX heeft op de achterbank Isofix én iSize op de buitenste zitplaatsen. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de borststreek en nek een iets te hoge kracht te verwerken.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is standaard, bij alle beginsnelheden werd een botsing met de voorganger vermeden. Hierdoor krijgt hij de maximale punten voor dit onderdeel. Het enige dat hij mist is een snelheidsbegrenzer, verder zitten alle systemen aan boord en werken deze goed. 

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen en heup van een voetganger goed op. Alleen de harde voorruitstijlen kunnen hoofdletsel veroorzaken. Het standaard automatisch noodremsysteem kan ook voetgangers detecteren. Zo'n systeem wordt pas vanaf volgend jaar (2016) beoordeeld.

Mercedes-Benz GLC

mercedesbenzglcDeze (relatief) kleine SUV van Mercedes-Benz kenden we eerst als de GLK. Het is niet simpelweg een facelift van de GLK en een naamsverandering, het model is compleet nieuw ontwikkeld. Hij scoort zeer goed in de crashtest.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte komen de achterpassagiers er minder goed vanaf. Daar is de nek slechts voldoende beschermd en de borststreek middelmatig. Bij een zijdelingse aanrijding met een auto of boom zijn alle inzittenden goed beschermd. Bij een aanrijding van achteren zijn alle inzittenden goed beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De GLC heeft op de achterbank Isofix én iSize op de buitenste zitplaatsen. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de nek een iets hogere kracht te verwerken.

Actieve veiligheidssystemen
Een handmatig instelbare snelheidsbegrenzer is optioneel verkrijgbaar. Zo ook een rijbaanassistent, maar daar verwacht men van dat deze minder meegeleverd zal worden. Een automatisch noodremsysteem is standaard, dit functioneert goed bij lage (stads-)snelheden en voornamelijk goed bij hogere snelheden.  

Voetganger
De bumper en actieve motorkap vangen de benen van een voetganger goed op. Wel komt de heup in harder contact met de rand van de motorkap. 

Mini Clubman 

miniclubmanDe in 2007 geïntroduceerde stationwagen-uitvoering van de Mini groeit in zijn nieuwe vorm per 2015 uit tot bijna een Maxi-stationwagen. Het ruimteaanbod binnenin groeit ook navenant. Het nieuwe model scoort 4 sterren in de crashtest, zo haalt hij slechts voldoende scores bij de veiligheid voor kinderen, de voetgangersveiligheid en de actieve veiligheidssystemen.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte wordt de borststreek van de bestuurder slechts middelmatig beschermd. Diezelfde plek is ook minder beschermd bij de paaltest, een zijdelingse aanrijding met een boom. Bij een aanrijding van achteren zijn alle inzittenden goed beschermd tegen whiplash. 

Autostoeltjes
De Clubman heeft op de achterbank alleen Isofix op de buitenste zitplaatsen. Het plaatsen van een achterwaarts kijkend zitje op de passagiersstoel voorin wordt sterk ontraden, omdat de airbag daar alleen met een tegen meerprijs verkrijgbare schakelaar op non-actief is te zetten. Bij een zijwaartse aanrijding bleef het hoofd van het 3-jarige kind niet volledig binnen de wangen van het stoeltje, daarop is de auto hier afgewaardeerd.

Actieve veiligheidssystemen
Een handmatig instelbare snelheidsbegrenzer is optioneel verkrijgbaar, een rijbaanassistent helaas niet. Een automatisch noodremsysteem is wel standaard, dit functioneert goed bij lage (stads-)snelheden en bij hogere snelheden.  

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen en heup van een voetganger goed op. Wel zijn de onderkant van de voorruit en de voorruitstijlen erg hardhandig voor het hoofd. 

Nissan NP300 Navara

nissannavaraDeze pick-up met achterbank en open laadbak van Nissan scoort 4 sterren, omdat vooral de achterinzittenden minder goed beschermd worden en hij niet zo hoog scoort bij de actieve veiligheidssystemen.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de volle breedte blijkt de bestuurder niet perfect beschermd, want de borststreek is slechts middelmatig beschermd. Ook de achterpassagiers krijgen hoge krachten te verduren op borsthoogte. Bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden overall goed beschermd, met (opnieuw) slechts middelmatige bescherming op borsthoogte bij de paaltest. Bij een achterwaarste aanrijding zijn de voorste inzittenden wel goed beschermd tegen whiplash, de mensen achterin helaas niet. Daar is de whiplashbescherming slecht.  

Autostoeltjes
De Navara heeft op de achterbank alleen Isofix op de buitenste zitplaatsen. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de nek een iets hogere kracht te verwerken. Ga bij groep 0+/1 en 1 wel na of het stoeltje past en correct kan worden vastgezet.

Actieve veiligheidssystemen
De veiligheidsuitrusting is redelijk basic. Een handmatig instelbare snelheidsbegrenzer is wel standaard, maar een rijbaanassistent niet - en ook niet bijbestelbaar. Een automatisch noodremsysteem is wel bijbestelbaar, dit functioneert voldoende.

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen en heup van een voetganger goed op. Het hoofd wordt op de motorkap op de meeste plekken voldoende beschermd.

Opel Astra

opelastraDe nieuwe Astra scoort met vlag en wimpel in de crashtest. Op voetgangersveiligheid scoort hij nog beter dan zijn hierna genoemde concurrent, de Renault Mégane.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de volle breedte blijkt de bestuurder niet perfect beschermd, want de borststreek is slechts middelmatig beschermd. Ook de achterpassagiers krijgen hoge krachten te verduren op borsthoogte. Bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden overall goed beschermd, met wel een afwaardering vanwege een openschietende deur bij de paaltest. Opel onderzoekt dit incident op dit moment.

Autostoeltjes
De Astra heeft op de achterbank Isofix én iSize op de buitenste zitplaatsen. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de nek een iets hogere kracht te verwerken. 

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is bijbestelbaar, dit functioneert voldoende. De Astra heeft hier ook punten gescoord voor de optioneel leverbare snelheidsbegrenzer (alleen handmatig instelbaar) en de rijbaanassistent.

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen en heup van een voetganger goed op. Het hoofd wordt op de motorkap op de meeste plekken voldoende beschermd, de hoofdletselkans is wel hoog bij de harde voorruitstijlen.

Renault Mégane

  

renaultmeganeHet merk Renault zet al vele jaren hoog in op veiligheid. Zo scoren de meeste modellen al sinds de jaren '90 de volle 5 sterren. De nieuwe Mégane zet de traditie voort.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve en volle breedte blijkt alle inzittenden goed te worden beschermd. Bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden overall goed beschermd, bij de paaltest is de borststreek wel iets minder goed beschermd.

Autostoeltjes
Zowel het 1,5 als het 3-jarige kindje wordt in de Mégane in een achterwaarts kijkend zitje goed beschermd.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is wel bijbestelbaar, maar is hier niet getest omdat men verwacht dat niet veel Méganes ermee zullen worden uitgerust. De Mégane heeft hier wel punten gescoord voor de optioneel leverbare snelheidsbegrenzer (met een camera die verkeersborden 'leest') en de rijbaanassistent.

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen en heup van een voetganger goed op. Het hoofd wordt op de motorkap op de meeste plekken voldoende beschermd, de hoofdletselkans is wel hoog bij de harde voorruitstijlen.

Renault Talisman

renaulttalismanHet merk Renault zet al vele jaren hoog in op veiligheid. Zo scoren de meeste modellen al sinds de jaren '90 de volle 5 sterren. Ook de Talisman, de middenklasser die de minder gelauwerde Laguna moet doen vergeten, heeft weer de volle 5 sterren gehaald.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve en volle breedte blijkt alle inzittenden goed te worden beschermd. Bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden in het geheel goed beschermd, bij beide tests is de borststreek wel iets minder goed beschermd. Bescherming voor whiplash bij een achterwaartse aanrijding is voor alle inzittenden goed.

Autostoeltjes
Een 1,5 jarig kindje wordt in de Talisman in een achterwaarts kijkend zitje goed beschermd. Zijn 3-jarige broer in een voorwaarts kijkend stoeltje krijgt alleen wat hogere krachten in de nek te verwerken.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is wel bijbestelbaar, maar is hier niet getest omdat men verwacht dat niet veel Talismannen ermee zullen worden uitgerust. De Talisman heeft hier wel punten gescoord voor de optioneel leverbare snelheidsbegrenzer (met een camera die verkeersborden 'leest' en dit checkt met info van het navigatiesysteem) en de rijbaanassistent.

Voetganger
De bumper en motorkap vangen de benen van een voetganger goed op. De heup krijgt het op de harde motorkaprand wel harder te verduren. Het hoofd wordt op de motorkap op de meeste plekken voldoende beschermd, de hoofdletselkans is wel hoog bij de harde voorruitstijlen.  

Lees meer: