icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nieuwste crashtests

Vier nieuwe automodellen ondergingen in november 2015 de Euro NCAP-tests. Naast de Audi A4 zijn de Honda Jazz, Honda HR-V en Volkswagen Caddy volledig op crashbestendigheid getest. Vooral de effectiviteit van de airbags en gordels is dit jaar extra goed getest door het opnemen van een frontale 'botsproef over de volle breedte' met een passagier op de achterbank.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 december 2015


Highlights

  • Slechts 1 van de 4 nu geteste auto's scoort niet de maximale 5 sterren. De Audi A4 en beide auto's van Honda, de HR-V en Jazz, halen alle 3 wel de 5 sterren, de Volkswagen Caddy blijft steken op 4.
  • De voornaamste redenen waarom de Caddy de vijfde niet krijgt zijn de hoge letselkans van voetgangers en de korte lijst van actieve veiligheidssystemen. Alle lichaamsdelen van een voetganger boven het dijbeen hebben bij een aanrijding met een Caddy een hoge kans op letsel op de motorkaprand, motorkap, voorruit en voorruitstijlen.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
en1k en2k en3k en4k Testresultaat
Audi A4 90%  87% 75%  75%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Honda HR-V 91% 79% 72% 71% Euro NCAP score 5 sterren 2015
Honda Jazz 93%  85%  73%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Volkswagen Caddy 84%  78%  58%  68%  Euro NCAP score 4 sterren 2015

Audi A4 

audia4

Deze nieuwe middenklasser A4 van Audi beschermt de volwassen én jeugdige inzittenden goed in de botstest. 

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder en de passagiers een verhoogde letselkans. Ook bij een zijdelingse aanrijding met een paal is er verhoogde kans op letsel van de ribbenkast. Bescherming voor whiplash is op alle zitposities goed.

Hij heeft een automatisch noodremsysteem standaard. Dit functioneert op lage (stads)snelheid goed.

Autostoeltjes
De A4 heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen van de achterbank. Zowel de 1,5- als de 3-jarige dummy doorstonden de botsproeven in achterwaarts kijkende zitjes goed.

Actieve veiligheidssystemen
Er zitten veel actieve veiligheidssystemen standaard op, alleen de rijbaanassistent is een optie. Het optionele automatisch noodremsysteem blijkt binnen de stad en op de buitenweg/snelweg goed te werken. In deze test is alleen de standaard snelheidsbegrenzer getest, een variant die door middel van camera's de snelheidsborden 'leest' is niet beoordeeld omdat men niet verwacht dat veel A4's hiermee zullen worden uitgerust. 

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt de 'actieve' motorkap omhoog. Daardoor komt er meer ruimte tussen de kap en de harde motordelen, waardoor de voetganger minder kans op letsel heeft. Het standaard gemonteerde automatische noodremsysteem detecteert niet alleen andere auto's, maar ook voetgangers. Pas vanaf 2016 kunnen auto's hierop beoordeeld en gewaardeerd worden. 

Honda HR-V 

hondhr

De nieuwe HR-V van Honda gaat, net zoals de Audi A4, voorzichtig met z'n inzittenden om.

Bestuurder en passagier
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder een verhoogde letselkans. De achterpassagiers hebben dan een verhoogde letselkans in de borststreek en nek. Bij alle zijdelingse en achterwaarste aanrijdingen zijn de inzittenden goed beschermd. 

Hij heeft een automatisch noodremsysteem standaard. Dit functioneert op lage (stads)snelheid goed, het is niet bedoeld voor hogere snelheden.

Autostoeltjes
De HR-V heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen van de achterbank. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts zitje goed, zijn 3-jarige broer had hogere krachten in de borststreek en nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De HR-V is getest met een rijbaanassistent en snelheidsbegrenzer, beide zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komen zijn benen er nog relatief goed van af. De motorkaprand is net boven de koplampen erg hard voor de heupen en het hoofd loopt kans op letsel bij de harde voorruitstijlen.

Honda Jazz 

hondjaHoe kleiner de auto, hoe lager de kans dat hij de volle 5 sterren haalt. Deze wetmatigheid geldt niet voor de Jazz, want die haalt wél alle sterren binnen.

Bestuurder en passagiers
De subscores voor volwassen én jeugdige inzittenden zijn bij de Jazz allebei hoog. Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder een verhoogde letselkans. De achterpassagiers hebben dan een verhoogde letselkans in de borststreek en nek. Bij alle zijdelingse en achterwaarste aanrijdingen zijn de inzittenden goed beschermd. 

Hij heeft standaard een automatisch noodremsysteem. Dit functioneert op lage (stads)snelheid goed, het is niet bedoeld voor hogere snelheden.

Autostoeltjes
De Jazz heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen van de achterbank. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts zitje bijna helemaal goed, maar de beschermingsgraad is niet zo hoog als bij concurrenten. Zijn 3-jarige broer kreeg iets hogere krachten in de borststreek en nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De Jazz is getest met een rijbaanassistent en snelheidsbegrenzer, beide zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komen zijn benen er nog relatief goed van af. De motorkaprand is net boven de koplampen erg hard voor de heupen en het hoofd loopt kans op letsel bij de harde voorruitstijlen. 

Volkswagen Caddy

volkcaDe Caddy is een kleine 5-persoons mpv die naast deze personenversie ook als bestelbusversie in de prijslijst staat. Hij kan ook als 7-zitter geleverd worden, dan komt er een derde zitrij in.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over zowel de halve breedte als over de volle breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte heeft de borststreek van de bestuurder een verhoogde letselkans. De achterpassagiers hebben dan een verhoogde letselkans in de borststreek en nek. Bij de zijdelingse aanrijding met een auto treedt geen verhoogde letselkans op, bij een aanrijding met een paal constateerden de testers dat er een spleet was ontstaan tussen de stijl tussen voor- en achterdeur en deze schuifdeur. Daarop is de auto afgewaardeerd. Bij achterwaartse aanrijdingen zijn de inzittenden goed beschermd.

Een automatisch noodremsysteem staat alleen als optie in de prijslijst. Het is niet meegenomen in de beoordeling.  

Autostoeltjes
De Caddy heeft Isofix én iSize op beide buitenste zitplaatsen van de middelste zitrij. De 1,5-jarige dummy doorstond de botstests in een achterwaarts kijkend zitje goed. Daarbij is de steunpoot, die bij de Caddy op een opbergruimte leunt, volgens fabrieksvoorschrift extra ondersteund. Zijn 3-jarige broer kreeg alleen iets hogere krachten in de nek te verduren in zijn voorwaarts kijkende zitje.

Actieve veiligheidssystemen
De Caddy heeft alleen gordelverklikkers voor de stoelen voorin, op de tweede en (optionele) derde zitrij zitten geen verklikkers. Hij is wel standaard uitgerust met een automatisch noodremsysteem dat zowel op lage als op hoge snelheid goed functioneert. Een (simpele) snelheidsbegrenzer is optioneel verkrijgbaar, een rijbaanassistent niet.

Voetganger
Voetgangers lopen de kans zeer hard met de motorkaprand in contact te komen. Op heuphoogte leidt dat tot een zeer hoge letselkans. De motorkap zelf en de vooruit beschermen torso en hoofd ook slechts middelmatig.

Lees meer: