icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Nieuwste crashtests

Twee 'normale' nieuwe automodellen en 1 voor de echte liefhebber ondergingen in oktober 2015 de Euro NCAP-tests. Naast de Mazda MX-5 (een sportieve roadster) zijn de Opel Karl en de Hyundai Tucson volledig op crashbestendigheid getest. Vooral de effectiviteit van de airbags en gordels is dit jaar extra goed getest door het opnemen van een frontale 'botsproef over de volle breedte' met een passagier op de achterbank.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  26 oktober 2015


Highlights

  • Slechts 1 van de 3 geteste auto's scoort de maximale 5 sterren. Zowel de Mazda MX-5 (sportieve roadster) als de Opel Karl (stadsauto) krijgen er 4, voornamelijk door het gebrek aan standaard actieve veiligheidssystemen.
  • De grote Hyundai Tucson scoort hoge cijfers.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
en1k en2k en3k en4k Testresultaat
Hyundai Tucson 86%  85% 71%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Mazda MX-5 84%  80%  93%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Opel Karl 74%  72%  68%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015

Hyundai Tucson 

hyundai_tucson

De Tucson, de middelgrote SUV van Hyundai en opvolger van de ix35, komt over het algemeen goed uit de botstest. 

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale botsing over de halve breedte worden alle inzittenden goed beschermd. Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte komen de bestuurder en achterpassagiers er minder goed vanaf. Hun borststreek krijgt hoge krachten te verwerken. Bij een zijdelingse aanrijding met een boom is opnieuw de borststreek de minder goed beschermde plek, want de ribbenkast krijgt het dan goed te verduren.

De bescherming in frontale botsingen en botsingen van opzij laat bij de bestuurder te wensen over. Bij zowel de frontale botsing over de halve als de volle breedte was de borststreek maar marginaal beschermd. Passagiers achterin zijn altijd goed beschermd, behalve opnieuw in de borststreek; daar is de bescherming maar net voldoende. Bij zijdelingse botsingen en bij een botsing van achteren zijn alle inzittenden wel goed beschermd. 

Autostoeltjes
De Tucson heeft alleen op de achterbank Isofix. Alleen de dummy van het 3-jarige kind, in een in de rijrichting kijkend stoeltje, kreeg in de borststreek een iets te hoge kracht te verwerken.

Actieve veiligheidssystemen
Er zitten veel actieve veiligheidssystemen standaard op, alleen de (goed werkende) rijbaanassistent is een optie. Het optionele automatisch noodremsysteem blijkt binnen de stad goed te werken, maar het heeft geen punten gekregen omdat het geen standaarduitrusting is. In deze test is ook de optionele snelheidsbegrenzer getest, een variant die door middel van camera's de snelheidsborden 'leest'. 

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt de 'actieve' motorkap omhoog. Daardoor komt er meer ruimte tussen de kap en de harde motordelen, waardoor de voetganger minder kans op letsel heeft. De voorste rand van de motorkap is wel erg hardhandig voor de voetganger.

Mazda MX-5 

mazda_mx5

Deze roadster heeft maar 2 zitplaatsen, dus de bescherming van achterinzittenden is hier niet van toepassing.

Bestuurder en passagier
Bij de frontale botsing over de halve breedte bleek het hoofd van de bestuurder dóór het materiaal van de airbag heen het stuur te hebben geraakt. Dit werd veroorzaakt door te weinig druk in de airbag. Daarom krijgt de auto hier niet de maximale punten.

Bij de frontale botsing over de volle breedte is juist de bestuurder goed beschermd, de passagier krijgt hogere krachten in de borststreek te verwerken. En bij zijdelingse botsingen, vooral bij de paaltest, is de borststreek maar gemiddeld beschermd.

Autostoeltjes
Op de passagiersstoel zit Isofix, beide dummys worden goed beschermd. 

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is niet leverbaar. De rijbaanassistent is optioneel, maar desondanks meegenomen in de test omdat de verwachting is dat veel exemplaren met dit systeem besteld gaan worden. Er is ook een simpele snelheidsbegrenzer leverbaar.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt de 'actieve' motorkap omhoog. Daardoor komt er meer ruimte tussen de kap en de harde motordelen, waardoor de voetganger minder kans op letsel heeft. Verder heeft de motorkap nergens dusdanig harde punten, waardoor een aangereden voetganger zo min mogelijk letsel oploopt.

Opel Karl 

opel_karlDe Karl, de nieuwe stadsauto van Opel, krijgt niet de volle 5 sterren maar haalt er 'slechts' 4. Bij de bescherming van inzittenden zijn er meerdere malen afwaarderingen van de eindscore gedaan.

Bestuurder en passagiers
Bij de frontale botsing over de halve breedte blijkt het hoofd van de bestuurder het stuurwiel te raken, daarom is de score op dit punt afgewaardeerd. Ook bij de onderbenen van de bestuurder was er een verhoogde letselkans. En bij de frontale botsing over de volle breedte schiet de bestuurder zelfs onder de gordel door, het zogenoemde 'submarining'. Dan is er kans op knie-, dijbeen- en heupletsel. Ook hiervoor is de totaalscore voor inzittenden afgewaardeerd.

Bij een zijdelingse botsing met een paal of boom is er een hoge kans op letsel van de borstkas. Opel heeft naar aanleiding van deze resultaten aangegeven de borstkasbescherming te verbeteren.

Bij een aanrijding aan de achterzijde bieden de voorstoelen, achterbank en hoofdsteunen te weinig bescherming tegen whiplash.

Autostoeltjes
De dummy die een 1,5 jarig kind voorstelt is altijd goed beschermd in de Karl. De dummy die een kind van 3 jaar voorstelt krijgt bij een frontale aanrijding wel hogere krachten van de borststreek en nek te verwerken. Bij een zijdelingse aanrijding bestaat de kans dat het hoofdje voor de zijwangen van het stoeltje uitkomt en daarom zijn er op dit item geen punten toegekend.

Actieve veiligheidssystemen
De Karl kan niet worden uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Wel zit er op alle zitplaatsen een gordelverklikker en kan hij met een snelheidsbegrenzer en een rijbaanassistent worden uitgerust.

Voetganger
Voetgangers komen er bij een aanrijding op bijna alle fronten goed vanaf, behalve het bekken dat bij de harde motorkaprand kans op letsel heeft en het hoofd dat letselkans heeft bij de randen van de voorruit.

Lees meer: