icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests, april 2015

Vier nieuwe automodellen - de Mazda 2, Suzuki Vitara, Fiat 500X en de Renault Espace - ondergingen de Euro NCAP-tests. Daarin is dit jaar een frontale botsproef-over-de-volle-breedte opgenomen, met een passagier op de achterbank. Hiermee wordt vooral de effectiviteit van de airbags en gordels extra goed getest.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  24 juni 2015


Highlights

  • De Renault en Suzuki scoren de maximale 5 sterren. Mazda en Fiat scoren 4 van de 5 sterren omdat automatische noodremsystemen niet leverbaar zijn of een te weinig verkochte optie zijn.
  • Alle 4 geteste modellen bieden (ruim) voldoende bescherming bij botsingen in verschillende richtingen, maar op details kan het hier en daar beter.
  • Alleen de Renault Espace is voorzien van stoelen met het i-Size-logo, daarin kun je ieder kinderzitje plaatsen dat aan de nieuwe i-Size-norm voldoet.
  • In de Fiat en Renault zaten zowel het eenjarige als het driejarige 'kind' in een achteruitkijkend kinderzitje in de botsproeven - met bijbehorende gunstige belastingswaarden.
  • De Mazda zet een nieuwe standaard wat betreft voetgangersveiligheid: de hoogste score ooit voor voetgangersveiligheid.
  • Bij de Mazda, een auto in het compacte segment, zijn opvallend veel veiligheidssnufjes leverbaar - al dan niet tegen meerprijs.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Fiat 500X 86% 85% 74% 64% Euro NCAP score 4 sterren 2015
Mazda 2 86% 78%  84%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Renault Espace 82% 89%  70%  80%  Euro NCAP score 5 sterren 2015 
Suzuki Vitara    89% 85% 76%  75% Euro NCAP score 5 sterren 2015 

Fiat 500X 

fiat 500x

De Fiat 500X is technisch verwant aan de Jeep Renegade, maar de 500X komt net tekort voor een vijfsterrenscore, die de Renegade wel haalt. Het verschil zit in het automatische noodremsysteem, dat op de 500X veel minder verkocht zal worden en dus niet bijdraagt aan de score. Dat doet de rijbaanassistent wel.

De bescherming in frontale botsingen en botsingen van opzij is ruim voldoende. Bij achteropbotsingen zijn de hoofdsteunen op de achterbank een punt van aandacht. De kinderen achterin de frontaal botsende en zijdelings geraakte auto hebben weinig te vrezen. Beide, ook de driejarige, worden achteruitkijkend vervoerd, waardoor de belasting meevalt.

Voor voetgangers is de veiligheid minder goed geregeld. Op beenhoogte zijn er geen problemen, en ook wanneer je met je hoofd op de motorkap terechtkomt, is het leed te overzien. Maar in de buurt van de voorruit kan het hoofdletsel ernstig zijn.

Mazda 2 

mazda 2Vier sterren voor de Mazda 2 is zeer verdienstelijk, vooral wanneer je ziet dat op enkele deelonderwerpen de scores bovengemiddeld zijn.

Weinig auto's halen de maximale score bij de botsing van opzij met een paal. Wel de Mazda 2, wat bijzonder is voor een auto in deze prijsklasse (vanaf ongeveer €15.000). Een ander opvallend punt is de hoogste score ooit voor voetgangersveiligheid, zelfs zonder een actieve motorkap die omhoog komt bij een aanrijding. De Mazda 2 scoort op de meeste andere punten goed. Maar de hoofdsteunen op de achterbank bieden onvoldoende bescherming tegen whiplash.

De Mazda mist net de 5e ster door de deelscore voor veiligheidssystemen. Zo moet een automatisch noodremsysteem voor stadse snelheden (AEB city) standaard aanwezig zijn, om ervoor beloond te worden. Dit is niet het geval. De Mazda 2 krijgt wel punten voor de rijbaanassistentie, die standaard is in de duurdere uitvoeringen. In het compacte segment is deze Mazda een van de auto's waarop de meeste (optionele) veiligheidssnufjes leverbaar zijn.

Renault Espace 

renault espaceDe nieuwe Renault Espace voldoet op alle onderdelen aan de eisen voor een vijfsterrenscore. Daarbij laat de auto wel punten liggen in de frontale botsing met gedeeltelijke overlap. De benen van de voorpassagier lopen daar meer risico op letsel dan we tegenwoordig gewend zijn. Ook heeft de borstkas van de bestuurder het zwaar te verduren in de paaltest.

De (zevenzits) Espace onderscheidt zich positief ten aanzien van kinderveiligheid. Zowel de kleine als de wat grotere dummy zaten in een achteruitkijkend zitje dat uitstekend presteerde in de botsproeven. De stoelen op de middelste zitrij zijn niet alleen voorzien van Isofix-bevestigingspunten, maar ook van het i-Size-logo. Hier passen zonder meer alle stoeltjes die aan de nieuwe i-Size-norm voldoen. Ook op de derde zitrij kun je kinderstoeltjes kwijt, maar die worden met de gordel vastgezet.

De Espace kan en zal veelal worden geleverd met een automatisch noodremsysteem (AEB), intelligente snelheidsbegrenzing en rijbaanassistent. De AEB werkt bij snelheden tussen 30 en 140km/h maar scoorde teleurstellend, in tegenstelling tot de snelheidsbegrenzer (die verkeersborden 'leest' en desgewenst de maximale snelheid van de auto limiteert) en de rijbaanassistent.

Suzuki Vitara 

suzuki vitaraDe Suzuki Vitara scoort de maximale 5 sterren, met goede scores op de deelonderwerpen.

Inzittenden zijn in de Suzuki Vitara goed beschermd in frontale botsingen. Zoals veel SUV's kan ook de Vitara een stootje van opzij hebben, ook als het de zware botsing met een paal betreft. Voor het geval een auto achterop de Suzuki botst: zowel de hoofdsteunen voorin als op de achterbank doorstaan de Euro NCAP-test.

In de categorie veiligheidssystemen noemen we het automatische noodremsysteem dat in de stad én bij hogere snelheden goed werkt. Het is geen standaardvoorziening, maar zal naar verwachting zo vaak gekocht worden dat Euro NCAP het in de beoordeling meeneemt. Datzelfde geldt voor de instelbare snelheidsbegrenzer. Rijbaanassistentie is niet leverbaar. De voetgangersveiligheid is voldoende, al zijn er enkele zones waar je als voetganger niet op zou willen landen.

Bekijk ook: