icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nieuwste crashtests

In februari 2015 zijn 3 auto's onderworpen aan de strenge (bots)veiligheidstests van Euro NCAP. De test is nog strenger dan vorig jaar, met onder meer een extra frontale botstest. 2 van de 3 geteste auto's zijn (identieke) busjes, die niet meer dan 3 sterren scoren.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 april 2015


Highlights

  • In februari zijn 3 auto's getest. De Audi TT, Opel Vivaro en Renault Trafic zijn getest op veiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waar de Consumentenbond partner in is.
  • Het botsprotocol is voor 2015 weer aangescherpt. Toegevoegd is een extra frontale test, waarbij de auto 100% overlap heeft met het botsblok, tegen 40% voor de andere frontale botstest. Hierdoor deukt de auto minder in en wordt daardoor meer botskracht doorgegeven aan de inzittenden.
    Met de nieuwe test wordt vooral de effectiviteit van de airbags en gordels extra goed getest. Ook wordt er in deze test gebruik gemaakt van kleinere 'vrouwelijke' dummies, zodat de veiligheid niet (meer) alleen wordt afgestemd op (gemiddeld) grotere mannelijke inzittenden.
  • De test van opzij met een paal is per 2015 iets aangescherpt. In plaats van loodrecht met 29 km/h, vindt de test nu onder een kleine hoek plaats met 32 km/h.
  • De Audi TT haalt niet de volle 5 sterren, maar blijft steken op 4. De inzittenden achterin zijn slecht beschermd tegen whiplash en de auto heeft geen automatisch noodremsysteem, ook niet optioneel.
  • Beide busjes zijn zustermodellen van de bestelbus-versies. In de bestelbus-versie heeft de passagier voorin geen airbag standaard (in de personenversie wel), daarom is dit deelresultaat niet meegewogen in de test. Beide voorinzittenden zijn slechts marginaal beschermd bij een frontale aanrijding. Bij een aanrijding achterop zijn de voorinzittenden marginaal beschermd tegen whiplash, achterin zijn de inzittenden zelfs slecht beschermd. In totaal scoren de busjes slechts 3 sterren.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Audi TT 81% 68% 82% 64% rating_2015_score_4
Opel Vivaro  52% 91%  53%  57%  rating_2015_score_3 
Renault Trafic  52% 91%  53%  57%  rating_2015_score_3 

Audi TT

auditt

Per 2015 is de frontale botsing (eerder nog alleen met gedeeltelijke overlap) uitgebreid met een test met volledige overlap. Bij de gedeeltelijke overlap-test kwamen de inzittenden er goed van af, bij de nieuwe volledige overlap-test bleek de 'kleine vrouw'-dummy kans op borstletsel te hebben. Audi geeft zelf aan dat de achterbank bedoeld is voor personen tot 1,45 m; EuroNCAP heeft getest met dummies van 1,50 m. Bij een frontale aanrijding is er kans dat de hoofden van de achterinzittenden de stoel voor hen raken, overigens zonder een grote letselkans. Zowel bij de aanrijding opzij als in de paaltest hebben de inzittenden een lage kans op letsel.

Voetgangers komen er bij een aanrijding met een Audi TT relatief goed van af. De TT is voorzien van een instelbare snelheidsbegrenzer, rijbaanassistentie en heeft voor- en achterin gordelverklikkers. Een automatisch noodremsysteem voor snelheden binnen de bebouwde kom (AEB urban) ontbreekt echter. Dat - en de ondermaatse plaatsing van kinderzitjes op de achterbank - kost hem de vijfde ster. Positief punt is de voetgangersveiligheid. Mede door de actieve motorkap, die omhoog komt bij een botsing, zet hij op dat punt de hoogste score ooit neer.

Opel Vivaro/Renault Trafic 

opelvivaroDe Opel Vivaro en Renault Trafic zijn technisch identiek. Ze zijn gebaseerd op de bestelwagenuitvoering en worden ook in een uitvoering voor personenvervoer geleverd. Helaas wordt er op veiligheid bespaard door de fabrikanten. Een passagiersairbag, zij- en hoofdairbags zijn optioneel. In de frontale botsing is voorin letselkans bij het gezicht, borst, benen en knieën. Bij een aanrijding achterop lopen de voorinzittenden een gemiddelde kans op whiplash op, de andere inzittenden een grote kans. Bij de letselkans van voetgangers is de motorkap niet beoordeeld, ter hoogte van de bumper is weinig letselkans en bij de voorruit en voorruitstijlen zijn alleen de zijkant van de ruit en de stijlen minder voetgangervriendelijk.

Er is alleen een gordelverklikker voor de bestuurder en niet voor de overige inzittenden. Een speed limiter is wel standaard op de personenversie, maar niet op de bestelversie; daarom is dit systeem niet meegewogen. Ook op het gebied van actieve veiligheidssystemen stellen de bussen van Opel en Renault teleur. Moderne snufjes als een automatisch noodremsysteem, rijbaan- of dodehoekassistentie zijn niet verkrijgbaar. Maar al met al scoren de Vivaro en Trafic teleurstellend op veiligheidsgebied.

Bekijk ook: