icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nieuwste crashtests

In december zijn 15 auto's onderworpen aan de strenge (bots)veiligheidstests van Euro NCAP. De meeste resultaten zijn goed, maar er is 1 auto die de plank behoorlijk mis slaat.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  25 februari 2015


Highlights

  • In december werden er twee groepen auto's getest. In de eerste serie zijn de Dacia Logan MCV, Ford Mondeo, Kia Sorento, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mini, Opel Corsa, Porsche Macan, Smart Fortwo, Smart Forfour, Subaru Outback en Volkswagen Passat getest op veiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waar de Consumentenbond partner in is. Een week later volgden de Audi A3 e-tron, Jeep Renegade en Kia Soul EV.
  • De Dacia Logan MCV scoort met 3 sterren slecht. De score voor de bescherming van volwassen inzittenden is zelfs een van de laagste in de afgelopen 5 jaar. Slechter dan andere Dacia's. Ook is Dacia het enige merk in deze testupdate dat nog geen actieve veiligheidssystemen levert.
  • 5 andere auto's komen net te kort voor 5 sterren: de Kia Soul EV, Mini, Opel Corsa, Smart Forfour en Smart Fortwo.
  • De Porsche Macan is de eerste auto van het sportwagenmerk die door Euro NCAP wordt getest.
  • De Land Rover Discovery Sport is standaard uitgerust met rijbaanassistentie én een automatisch noodremsysteem dat geschikt is voor in de stad (AEB city) en daarbuiten (AEB interurban). Iets dat we steeds vaker hopen te zien.
  • BMW wordt beloond met een Advanced Reward voor een automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
 Audi A3 e-tron 82% 78% 66% 68% Euro NCAP score 5 sterren 2014
Dacia Logan MCV 57% 75% 55% 38% Euro NCAP score 3 sterren 2014
Ford Mondeo 86% 82%  66%  66%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Jeep Renegade 87% 85% 65% 74% Euro NCAP score 5 sterren 2014 
Kia Sorento 90%  83% 67%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Kia Soul EV 84% 82% 59% 56% Euro NCAP score 4 sterren 2014 
Land Rover Discovery Sport 93%  83% 69%  82%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 
Lexus NX  82% 82%  69%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Mini  79% 73%  66%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014 
Opel Corsa  79% 77%  71%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014
Porsche Macan 88%  87%  60%  66%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 
Smart Forfour 78% 77%  65%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014
Smart Fortwo 82% 80%  56%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014 
Subaru Outback  85% 87%  70%  73%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 
Volkswagen Passat  85% 87%  66%  76%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 

Audi A3 e-tron

crashtest 2014 audi a3 e-tronDe hybride Audi A3 e-tron slaagt met 5 sterren voor de veiligheidstests. Toch is er hier en daar wat aan te merken. De airbag voor de bestuurder wordt niet voldoende opgeblazen in frontale botsing, waardoor er een kleine kans op hoofdletsel ontstaat door contact met het stuur. Ook in de test van opzij met een paal doet de e-tron het iets slechter dan de in 2012 geteste A3 met brandstofmotor.

De hybride A3 kan worden geleverd met flinke waslijst aan actieve veiligheidssystemen. Het automatische noodremsysteem voor snelheden buiten de bebouwde kom (AEB interurban) zal waarschijnlijk op meer dan 50% van de verkochte A3 e-trons verkocht worden, waardoor het punten scoort in de Euro NCAP test. Het systeem presteert echter iets minder goed dan dat van andere merken. Bijvoorbeeld bij het naderen van een 20 km/h rijdende voorligger, waarschuwt het systeem op tijd om een botsing te kunnen voorkomen tot een rijsnelheid van maximaal 60 km/h. De beste systemen waarschuwen ook nog bij 80 km/h op tijd zodat de bestuurder actie kan ondernemen.

Dacia Logan MCV

crashtest 2014 dacia logan mcvDacia heeft eerder al eens aangegeven zich te richten op 3 van de maximale 5 sterren voor de botsproefscores. Niet de juiste instelling wat ons betreft. Ook de nieuwe Dacia Logan MCW scoort niet hoger dan 3 sterren. De deelscore van 57% voor de bescherming van volwassen inzittenden is een van de laagste van de afgelopen 5 jaar. Zelfs als je aanscherpingen van het testprotocol niet meerekent, doet de Logan MCV het nóg slechter dan eerder geteste Dacia's.
 
De kooistructuur van het passagiersgedeelte vervormt flink in de frontale botsing. Samen met de hoge krachten op de borstkas is de kans op letsel in de frontale botsing erg hoog. In de botsingen van opzij wordt de zij-airbag te ver naar voren opgeblazen, waardoor het hoofd in sommige situaties de airbag kan missen.
 
Ook op het gebied van actieve veiligheidssystemen stelt de Dacia teleur. Moderne snufjes als een automatisch noodremsysteem, rijbaan- of dodehoekassistentie zijn niet verkrijgbaar. Het enige pluspunt van deze auto is de bescherming van kinderen in kinderzitjes op de achterbank. Maar al met al scoort de Dacia Logan MCW buitengewoon teleurstellend op veiligheidsgebied.

Ford Mondeo

crashtest 2014 ford mondeoDe Ford Mondeo haalt de maximumscore van 5 sterren. Net als bij veel andere Fords zijn er veel moderne  veiligheidssystemen leverbaar. Rijbaanassistentie is standaard aanwezig op voldoende uitvoeringen om er door Euro NCAP voor beloond te worden. Het automatische noodremsysteem voor in de stad (AEB city) is niet standaard en wordt daarom niet beloond.

Ford beschikt sinds kort ook over een variant met voetgangersherkenning, zodat aanrijdingen met auto's én voetgangers voorkomen kunnen worden. Het systeem is aangekondigd voor de Mondeo, maar helaas zien we het nog niet terug in de prijslijst/brochure. 

Ook nieuw is de optionele airbaggordel. Een langwerpige airbag die in de veiligheidsgordel zit, verdeelt de botskrachten over een groter oppervlak. Hierdoor daalt de kans op letsel.
Wat traditionele botsveiligheid betreft doet de Mondeo het gewoon goed.

Jeep Renegade

crashtest 2014 jeep renegadeDe Jeep Renegade deelt veel techniek met de nog te verschijnen Fiat 500X. Het is de goedkoopste auto in het huidige aanbod van Jeep, maar dat betekent niet dat hij minder veilig is. Sterker nog, hij scoort stukken beter dan de duurdere Jeep Compass (getest in 2012: 2 sterren). De maximale 5 sterren heeft de Renegade onder meer te danken aan de goede resultaten in de frontale botsing en die van opzij. Een verbeterpunt is er bij de botsingen (voornamelijk) van achteren: de bescherming tegen een whiplash is niet optimaal, zowel voor- als achterin.

De Jeep Renegade wordt ook beloond voor het prima presterende automatische noodremsysteem dat bedoeld is voor snelheden buiten de bebouwde kom (AEB interurban). Een dergelijk systeem voor in de stad (AEB city) en rijbaanassistentie zijn wel leverbaar, maar leveren de Jeep geen punten op omdat ze niet standaard respectievelijk op te weinig uitvoeringen geleverd worden. 

Kia Sorento

crashtest 2014 kia sorentoAls het aankomt op traditionele botsveiligheid, het beschermen van de inzittenden, zijn er niet veel auto's die beter scoren dan de Kia Sorento. Zelfs in de zware botsing van opzij met een paal laat de auto geen punten liggen. Ook de bescherming tegen een whiplash is zowel voor- als achterin goed.

Helaas is ook deze Kia niet perfect. Het merk laat punten liggen bij actieve veiligheid: systemen die waarschuwen of zelf ingrijpen om een botsing te voorkomen. Een automatisch noodremsysteem is helaas niet beschikbaar, ook niet optioneel. Rijbaanassistentie is wel beschikbaar en op voldoende uitvoeringen om er door Euro NCAP voor te worden beloond.

Kia Soul (EV)

crashtest 2014 kia soul evZowel de “normale” Kia Soul als de elektrische variant - met toevoeging EV in de naam -  zijn getest. De Soul EV is de enige die in Nederland leverbaar is. Zo modern als zijn aandrijving is hij echter niet op veiligheidsgebied. Er zijn geen actieve veiligheidssystemen leverbaar, wat hem de vijfde ster kost. Jammer dat Kia op dit gebied niet met voortrekkers als Ford, Mercedes, Volkswagen en Volvo meegaat.

Die vijfde ster zou hij overigens ook zijn misgelopen op voetgangersveiligheid. De score daarvoor is ook nét te laag om voor een totaalscore van 5 sterren in aanmerking te komen. Wél vijfsterrenwaardig zijn de scores voor de bescherming van inzittenden, volwassenen én kinderen in zitjes op de achterbank. In de verschillende botsingen biedt de Soul EV een prima bescherming, al is in de lastige test van opzij met een paal de letselkans aan de borstkas hoger dan gemiddeld.

Land Rover Discovery Sport

crashtest 2014 land rover discovery sportDe Discovery Sport volgt de Freelander op. Het is een van de weinige auto's die standaard is uitgerust met rijbaanassistentie én een automatisch noodremsysteem dat geschikt is voor in de stad (AEB city) en daarbuiten (AEB interurban). Daarbij zet het noodremsysteem ook prima prestaties neer in de verschillende remtests. In veel situaties weet het botsingen te voorkomen, op tijd te waarschuwen of wanneer een aanrijding echt onvermijdelijk is de snelheid flink te verlagen.
 
Kijken we naar de passieve veiligheid, dan kent de auto weinig zwakke punten. Een verbeterpunt zijn de hoofdsteunen achterin, die iets betere bescherming tegen een whiplash kunnen bieden.

Lexus NX

crashtest 2014 lexus nxDe kans op letsel in de Lexus NX is minder dan gemiddeld. Dit geldt zowel voor volwassen inzittenden als voor kinderen in kinderzitjes op de achterbank. Wel is de bescherming van de borstkas matig bij de botsing van opzij met een paal.

Om botsingen te voorkomen is de auto gelukkig uit te rusten met een aantal moderne technieken, zoals een automatisch noodremsysteem. Het systeem - door Lexus "Pre-Crash Safety System" genoemd - is geschikt voor zowel in de stad (AEB city) als daarbuiten (AEB interurban). Alleen voor het AEB interurban wordt de Lexus beloond door Euro NCAP. Punten voor AEB city scoor je alleen wanneer het systeem standaard aanwezig is. Het automatisch noodsysteem werkt goed. Wel scoort het bij inrijden op een stilstaande auto relatief slechter dan wanneer die auto 20 km/h rijdt.

Mini

crashtest 2014 mini cooperDe nieuwste - in Nederland gebouwde - Mini blijft wat betreft veiligheid net op 4 van de maximale 5 sterren steken. Dit is met name het gevolg van het gebrek aan actieve veiligheidssystemen. Rijbaanassistentie is niet leverbaar. Een automatisch noodremsysteem wel, maar dit is niet standaard en zit niet op voldoende uitvoeringen. Het levert daarom geen punten op voor de Euro NCAP test.

Een opvallend punt bij de bescherming van volwassen inzittenden is de score bij een botsing van opzij met een botsblok. Normaal gesproken levert die minder problemen op dan de botsing van opzij met een paal, maar bij de Mini is dit niet het geval.

Opel Corsa

crashtest 2014 opel corsaDe Opel Corsa is er qua veiligheid weer een stapje op vooruit gegaan ten opzichte van de vorige generatie. Toch laat de auto net te veel steken vallen voor de maximale 5 sterren. Zo is in de bosting van opzij met een paal de bescherming van de borstkas matig. Ook de bescherming tegen een whiplash, die vaak optreedt bij een aanrijding van achter, kan beter, zowel voor- als achterin.

Er zijn een aantal actieve veiligheidssystemen, zoals verkeersbordherkenning en dodehoekassistentie leverbaar. Een automatisch noodremsysteem behoort echter niet tot de mogelijkheden. Jammer, want daar is qua verkeersveiligheid, en daarom ook in de Euro NCAP test, de meeste winst mee te halen. Rijbaanassistentie is wel leverbaar, maar naar verwachting zal die in minder dan 50% van de Corsa's verkocht worden, waardoor Euro NCAP het systeem niet beloond.

Porsche Macan

crashtest 2014 porsche macanDe Macan is de eerste Porsche die aan de veiligheidstest van Euro NCAP wordt onderworpen. En met succes: hij scoort met 5 sterren de maximale totaalscore. Niet geheel verassend, de Audi Q5 waarop hij is gebaseerd scoorde in 2009 ook al goed. Er is weinig aan te merken op de bescherming van volwassen inzittenden. De score voor bescherming van kinderen in kinderzitjes op de achterbank is zelfs een van de hoogste ooit. De deelscore voor voetgangersveiligheid zit echter net op het randje om voor de vijfsterrenscore in aanmerking te komen.

Ook op het gebied van actieve veiligheid is er door Porsche nog winst te behalen. Standaard is geen enkele Macan voorzien van een automatisch noodremsysteem of rijbaanassistentie.

Smart Forfour

crashtest 2014 smart forfourDe Smart Forfour and Fortwo zijn samen met de Renault Twingo ontwikkeld. De scores bij de Smarts komen deels overeen met die van de Twingo, maar wijken toch op bepaalde punten af. Oorzaken zijn bijvoorbeeld het gebruik van andere airbags en een extra knie-airbag in de Smarts. De totaalscore van 4 sterren blijft wel hetzelfde.

Een punt van verbetering is de matige bescherming van de borstkas in de botsing van opzij met een paal en specifiek die van de passagier in de frontale botsing. Een pluspunt is de goede bescherming tegen een whiplash voor- en achterin. Dat is lang niet altijd het geval, zeker niet in deze klasse.

Rijbaanassistentie is optioneel aanwezig, maar niet in voldoende uitvoeringen om ervoor te worden beloond. Een automatisch noodremsysteem is helaas niet leverbaar.

Smart Fortwo

crashtest 2014 smart fortwoDe Fortwo scoort grotendeels gelijk aan zijn grotere broer, de Forfour. Zo is een punt van verbetering ook hier de matige bescherming van de borstkas in de botsing van opzij met een paal. In de frontale botsing is de borstkas van de passagier echter wel goed beschermd, in tegenstelling tot de vierdeurs Smart. Een kanttekening is daarnaast dat het hoofd in de botsing van opzij met een paal gevaarlijk dicht bij de paal in de buurt kwam. Daimler, de fabrikant, heeft aangegeven dit in 2015 te verbeteren.

Omdat de Smart Fortwo een tweezitter is, kan op het vlak van bescherming van kinderen in kinderzitjes weinig worden getest. Dit wordt normaal gesproken namelijk op de achterbank getest. In plaats daarvan is gecontroleerd of een groep veel verkochte zitjes, met gordel- en Isofixbevestiging, op de passagiersstoel kan worden geïnstalleerd. Bij alle zitjes kan dit zonder problemen.

Rijbaanassistentie is optioneel aanwezig, maar niet in voldoende uitvoeringen om ervoor te worden beloond. Een automatisch noodremsysteem is helaas niet leverbaar.

Subaru Outback

crashtest 2014 subaru outbackDe Subaru Outback komt ruimschoots in aanmerking voor de maximale 5 sterren. Wat betreft inzittendenveiligheid zijn er weinig zwakke punten. Zowel volwassenen als kinderen worden goed beschermd in de verschillende botstesten.

Ook de actieve veiligheidssystemen dragen bij aan het goede resultaat. De rijbaanassistentie waarschuwt als de auto onbedoeld van de weg af rijdt. Het automatisch noodremsysteem is geschikt voor lage snelheden (AEB city) en hogere (AEB interurban). Omdat het niet standaard is, wordt voor het deel AEB city geen punten toegekend. Het deel AEB interurban is wel beloond en presteert goed in de verschillende situaties waarbij de auto moet reageren op een dreigende aanrijding.

Volkswagen Passat

crashtest 2014 vw passatDe Volkswagen Passat staat zijn mannetje op veiligheidsgebied. De goede passieve en actieve veiligheid leveren hem een vijfsterrenscore op. Bij passieve veiligheid, de traditionele botstests, heeft de Passat geen echte zwakke punten. Inzittenden, zowel jong (in kinderzitjes op de achterbank) als oud worden goed beschermd.
 
Op het gebied van actieve veiligheid, het voorkomen van ongelukken of het verzachten ervan als voorkomen niet meer mogelijk is, heeft Volkswagen veel in huis. Jammer genoeg behoort een automatisch noodremsysteem voor in de stad (AEB city) niet tot de standaarduitrusting, wat de auto een paar punten kost. Punten krijgt de Passat wél voor AEB interurban: een noodremsysteem dat voor de hogere snelheden buiten de stad bedoeld is. Het presteert bovendien erg goed en grijpt tijdig in. Door te waarschuwen of te remmen kan veel letsel en schade worden voorkomen of beperkt. Verder is vermoeidheidsherkenning standaard en zijn er veel andere actieve systemen optioneel leverbaar.

Bekijk ook: