icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Nieuwste crashtests

Onderstaande 9 nieuwe automodellen ondergingen de Euro NCAP-tests en werden volledig op crashbestendigheid getest. Vooral de effectiviteit van de airbags en gordels is dit jaar extra goed getest door het opnemen van een frontale 'botsproef over de volle breedte' met een passagier op de achterbank.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  5 oktober 2015


Highlights

  • 7 van de 9 geteste auto's scoren de maximale 5 sterren. Zowel de Mazda MX-3 (kleine cross-over) als de Mitsubishi L200 (pick-up) krijgen er 4, voornamelijk door het gebrek aan standaard actieve veiligheidssystemen. De Mitsubishi scoort daarnaast minder hoog bij een frontale botsing, omdat de kans op letsel bij de voorinzittenden hoger is dan normaal.
  • 2 grote SUV's, de Audi Q7 en de Volvo XC90, scoren hoog tot zeer hoog. De Volvo XC90 valt vooral op door zijn 100%-score op actieve veiligheidssystemen.
  • Voor uitgebreide resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Audi Q7 94%  88% 70%  76%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Ford Galaxy 87%  87%  79%  71 % Euro NCAP score 5 sterren 2015
Ford S-MAX 87%  87%  79%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Mazda CX-3 85%  79%  84%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Mitsubishi L200 81%  84%  76%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Renault Kadjar 89%  81%  74%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Toyota Avensis Touring Sports 93% 85% 78% 81% Euro NCAP score 5 sterren 2015
Volkswagen Touran 88% 89%  71%  76%  Euro NCAP score 5 sterren 2015
Volvo XC90 97% 87%  72%  100%  Euro NCAP score 5 sterren 2015 

Audi Q7 

Audi_Q7_k

De Q7, de grote SUV van Audi, komt over het algemeen goed uit de botstest. 

Bestuurder en passagiers
De bescherming in frontale botsingen en botsingen van opzij laat bij de bestuurder te wensen over. Bij zowel de frontale botsing over de halve en de volle breedte was de borststreek maar marginaal beschermd. Passagiers achterin zijn altijd goed beschermd, behalve opnieuw in de borststreek; daar is de bescherming maar net voldoende. Bij zijdelingse botsingen en bij een botsing van achteren zijn alle inzittenden goed beschermd. 

Autostoeltjes
Voor autostoeltjes is er op de tweede zitrij (bij de vijfzits-versie) en op de derde zitrij (bij de zevenzits-versie) overal Isofix. Alleen de dummy van het 1,5-jarige kind kreeg in de borststreek een iets te hoge kracht te verwerken. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
Er zitten veel actieve veiligheidssystemen standaard op, alleen de rijbaanassistent is een optie. Het standaard automatisch noodremsysteem blijkt zowel binnen de stad als daarbuiten goed te werken. In deze test is alleen de standaard snelheidsbegrenzer getest, een optionele variant die door middel van camera's de snelheidsborden 'leest' is niet meegenomen. 

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger komt de 'actieve' motorkap omhoog. Daardoor komt er meer ruimte tussen de kap en de harde motordelen, waardoor de voetganger minder kans op letsel heeft. De 2 voorste hoeken van de motorkap zijn wel erg hardhandig voor de voetganger.

Ford Galaxy en S-MAX 

Ford_Galaxy_kDe Galaxy en S-MAX zijn zustermodellen bij de MPV's van Ford. De Galaxy is wat hoger en biedt wat meer plek voor de 7 inzittenden. De S-MAX is juist wat lager, biedt minder interieurruimte maar is wel wat 'sportiever' te rijden. De resultaten van de Ford S-MAX zijn identiek aan die van de Ford Galaxy.

Bestuurder en passagiers
Inzittenden van beide modellen worden goed beschermd bij een frontale botsing over de halve breedte. Bij een botsing over de volle breedte blijkt de borststreek van de bestuurder en van de achterinzittenden slechts marginaal beschermd. Bij de zijdelingse- en paaltest is de bescherming goed, maar bij een aanrijding aan de achterzijde is er een grote kans op whiplash op de tweede en derde zitrij.

Autostoeltjes
De allerjongste inzittenden zijn bij een aanrijding ook goed beschermd, alleen de dummy van het 3-jarige kind in een vooruitkijkend stoeltje kreeg hoge krachten in zijn nek te verwerken in de frontale aanrijding. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is wel leverbaar, maar is niet meegenomen in de test omdat het geen standaarduitrusting is. De rijbaanassistent is ook een optie, maar is wel meegenomen in de test omdat men verwacht dat veel exemplaren met dit systeem besteld gaan worden. Het systeem waarschuwt niet alleen als je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden, maar stuurt ook actief weer naar de rijbaan toe.

Er is ook een vooruitstrevende snelheidsbegrenzer leverbaar, dat door middel van een camera de lokaal geldende maximumsnelheid van de borden 'leest' en dit niet alleen presenteert op het dashboard, maar ook kan toepassen op de snelheidsbegrenzer. Onze indruk van dit systeem lees je in de review van de Ford S-MAX.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger is er alleen een grotere kans op hoofdletsel bij de harde stijlen tussen voor- en zijruiten.

Mazda CX-3

Bestuurder en passagiers
Voorin de Mazda CX-3 ben je bij een frontale aanrijding goed beschermd, juist de achterinzittenden brengen het er dan minder vanaf. Zij krijgen op borsthoogte te hoge krachten te verwerken, ondanks de montage van gordelspanners en spankrachtbegrenzers. 

Autostoeltjes
Beide kinderdummy's van 1,5 en 3 jaar oud zijn bij frontale en zijdelingse aanrijdingen goed beschermd. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
De werking van het automatische noodremsysteem voor in de stad is niet beoordeeld, omdat het niet standaard gemonteerd is. De fabrikant en Euro NCAP verwachten dat het merendeel van de CX-3's met zowel een snelheidsbegrenzer als een rijbaanassistent zullen worden uitgerust. Het optionele automatisch noodremsysteem werkt ook op de snelweg, maar het is niet getest omdat het niet op het merendeel van de auto's zal worden gemonteerd.

Voetganger
Bij een aanrijding met een voetganger worden de benen maximaal opgevangen door de bumper, maar op de motorkap zitten zowel 'harde' als 'zachte' delen.

Mitsubishi L200

Bestuurder en passagiers
Mitsubishi_L200_kDeze pick-up met achterbank scoort minder goed bij een frontale aanrijding. Bij de botsing over de halve breedte scheurde de bodemplaat ter hoogte van de bestuurder en kwamen er knikken in de bodemplaat bij de achterbank.

Mitsubishi werd daarom uitgesloten van dit testdeel om aan te tonen dat delen van het dashboard, zoals de stuurkolom en zijn behuizing, letsel aan de knieën en bovenbenen van de voorinzittenden zou kunnen veroorzaken. De bescherming van knieën, bovenbenen en bekken kreeg daarom het oordeel 'marginaal'.

Omdat de airbag in het stuur onvoldoende kracht had opgebouwd, raakte het hoofd van de bestuurdersdummy het stuurwiel en daarom kreeg hij op dit punt slechts een voldoende. Bij de frontale aanrijding over de volle breedte waren de voorinzittenden wel goed beschermd, maar kregen de achterinzittenden te hoge krachten op de borst en in de nek te verwerken. Bij zijdelingse aanrijdingen en bij een aanrijding van achteren zijn alle inzittenden wel goed beschermd.

Autostoeltjes
Kinderen in hun stoeltjes komen bij alle aanrijdingsvormen goed uit de test, met uitzondering van hoge krachten op borsthoogte bij een frontale aanrijdingen. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
De L200 kan niet worden uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Wel zit er op alle zitplaatsen een gordelverklikker, heeft de auto standaard een snelheidsbegrenzer en kan hij worden uitgerust met een rijbaanassistent.

Voetganger
Voetgangers komen er bij een aanrijding op bijna alle fronten goed vanaf, behalve het bekken dat bij de harde motorkaprand kans op letsel heeft.

Renault Kadjar

Renault_Kadjar_2015_kDe Kadjar is het zustermodel van de Nissan Qashqai. Die scoorde in 2014 de volle 5 sterren. De Kadjar haalt nu dezelfde score.

Bestuurder en passagiers
Bij een frontale aanrijding over de halve breedte is de bestuurder zeer goed beschermd, alleen de voorpassagier kreeg een 'voldoende' voor bescherming van de borststreek. Bij een frontale aanrijding over de volle breedte is de bestuurder opnieuw maximaal beschermd, de achterinzittenden 'bijna' maximaal. Bijna, want de bescherming op borsthoogte is hier maar net aan.

Bij een aanrijding van achteren blijken de voorstoelen en hoofdsteunen maar net voldoende bescherming te bieden tegen whiplash.

Autostoeltjes
Een 1,5-jarig kind in zijn stoeltje is onder alle omstandigheden goed beschermd. Zijn oudere broertje/zusje van 3 krijgt bij een aanrijding wel hogere nekkrachten te verduren. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is als optie leverbaar. Omdat het niet standaard gemonteerd is, is de whiplashbescherming op lage snelheid hiervan niet beoordeeld. En omdat men verwacht dat het niet op de meeste Kadjars zal worden gemonteerd, is ook het hogesnelheidsdeel niet beoordeeld.

De optionele snelheidsbegrenzer heeft een camera die de snelheidsaanduidingen op verkeersborden 'leest' en deze informatie doorgeeft aan de bestuurder. Omdat men verwacht dat de meeste Kadjars wel met een rijbaanassistent zullen worden uitgerust, is deze wel beoordeeld in de test.

Voetganger
Een voetganger brengt het er bij een aanrijding met de Kadjar op de meeste plekken voldoende tot goed van af, behalve bij de harde stijlen tussen de voorruit en de zijruiten. 

Toyota Avensis Touring Sports

Toyota_Avensis_kBestuurder en passagiers
De nieuwe Toyota Avensis komt er over het geheel genomen goed uit de crashtest. Maar er zijn wel wat opmerkingen: zo heeft hij standaard een knieairbag, maar die blijkt toch knieletsel niet te kunnen voorkomen bij een frontale aanrijding over de halve breedte. Daarom is het eindresultaat van die frontale aanrijding afgewaardeerd op grond van kans op knie-, bovenbeen- en bekkenletsel.

Buiten dit scoort de Avensis bij dit onderdeel goed. Bij de aanrijding over de volle breedte is de bescherming van de borststreek van achterpassagiers slechts voldoende. Bij een zijdelingse aanrijding is de bescherming voor alle inzittenden goed.

Autostoeltjes
Bij de bescherming van kinderen in hun stoeltjes zijn er slechts 2 opmerkingen: alleen een 3-jarig kind krijgt bij een voorwaarts gericht stoeltje wellicht wat hogere nekkrachten te verwerken en een groep II/III stoeltje blijkt onstabiel op de middelste zitplaats achterin. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
De auto heeft standaard een automatisch noodremsysteem aan boord. Dit functioneert bij lage snelheid (in de stad) goed en vermindert dan de kans op whiplash. Ook op de snelweg functioneert hij goed. Verder zijn een snelheidsbegrenzer en een rijbaanassistent tegen meerprijs verkrijgbaar.

Voetganger
Mocht een voetganger bij een aanrijding geraakt worden, dan blijkt er goede bescherming van alle lichaamsdelen op bumper en motorkap te zijn. Alleen bij de harde raamstijlen tussen voorruit en zijruiten is er kans op hoofdletsel.

Volkswagen Touran

VW_Touran_2015_kBestuurder en passagiers
Bij zowel de frontale botsing over de halve én de volle breedte is de kans op lichamelijk letsel voor de inzittenden van de nieuwe Touran gering. Ook bij zijdelingse botsingen en bij een aanrijding achterop zijn alle volwassen inzittenden optimaal beschermd.

Autostoeltjes
Hetzelfde geldt in grote lijnen voor jeugdige inzittenden in hun stoeltjes. Alleen de dummy van een 1,5-jarig kind kreeg in een achteruitkijkend zitje wat hogere krachten op de borst te verwerken. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Opmerkelijk: er zitten zelfs gordelverklikkers op de derde zitrij en er zit niet alleen iSize-bevestiging op de tweede, maar ook op de derde zitrij; daarmee heeft de Touran een primeur.

Actieve veiligheidssystemen
Een automatisch noodremsysteem is niet standaard, daarom is er geen oordeel over de kansminimalisatie van whiplash bij aanrijdingen. Wel is het beoordeeld in een snelwegsituatie.
Daar blijkt bij het naderen van een stilstaand voertuig tot 40 km/h - en als de bestuurder op de waarschuwingen reageert - dat het lukt om nog zonder schade tot stilstand te komen.

Zit je dicht op je voorganger, dan kan het systeem bij een hard remmende voorganger de eigen auto niet schadevrij houden. Op grotere afstand functioneert het systeem zowel autonoom (zonder tussenkomst van de bestuurder) als met tussenkomst, zodanig goed dat het hard remmende voertuig voor je niet geraakt wordt. Ook kan de Touran tegen meerprijs worden uitgerust met een snelheidsbegrenzer en een rijbaanassistent.

Voetganger
Helaas krijgt een voetganger het bij een aanrijding met een Touran slechter te stellen. Het probleem zit hem niet in de bumper, want die is zacht genoeg om de benen goed op te vangen, maar wel in de harde motorkaprand. Op bekkenhoogte is de bescherming zeer slecht.
Door zijn 'actieve' motorkap schiet hij bij een aanrijding omhoog, waardoor de ongelukkige voetganger daar zo goed mogelijk wordt opgevangen. Wel zijn de raamstijlen tussen voor- en zijruit weer keihard, dus daar is weer een hogere kans op hoofdletsel.

Volvo XC90

Volvo_XC90_kLast maar zeker not least: de Volvo XC90. Een prijzige grote SUV die als eerste ooit een 100%-score haalt op actieve veiligheidssystemen. We gaan de auto medio september reviewen, dan kunnen we alle systemen in bewegend beeld laten zien.

Bestuurder en passagiers
Bij zowel de beide frontale aanrijdingen (over de halve en de hele breedte) als bij zijdelingse aanrijdingen zijn alle volwassen inzittenden goed beschermd, zelfs die op de derde zitrij. In de eerste paaltest vouwde de gordijnairbag op de derde zitrij niet volledig uit, dat heeft Volvo direct gemodificeerd en in de tweede paaltest werkte alles naar behoren. Eigenaren van reeds geproduceerde XC90's worden aangeschreven door de fabrikant om deze modificatie ook op hun auto te laten uitvoeren. 

Autostoeltjes
Ook jonge kindertjes in hun stoeltjes zijn bij een aanrijdingen goed beschermd. En opmerkelijk: de middelste positie van de tweede zitrij kan worden uitgerust met een geïntegreerde zittingverhoger. Bekijk hoe wij autostoeltjes testen.

Actieve veiligheidssystemen
Alles dat Euro NCAP nu beoordeelt, zit er standaard op. Zo zijn er zelfs gordelverklikkers voor de derde zitrij en stuurt de rijbaanassistent de auto bij het onbedoeld overschrijden van de rijbaanmarkering met zachte automatische hand terug naar de rijstrook.

Ook de snelheidsbegrenzer is niet de simpelste uitvoering, maar heeft standaard een camera die de snelheidsaanduidingen op de verkeersborden 'leest', dit checkt met het navigatiesysteem en de begrenzer op verzoek automatisch op die nieuwe snelheid instelt. 

Ook het automatisch noodremsysteem dat bij elke snelheid functioneert, is speciaal. Bij lage snelheden, zoals in stadsverkeer, werkt het systeem voorbeeldig, de auto scoort hier de maximale punten. Het systeem herkent naast andere auto's zelfs voetgangers en fietsers en handelt autonoom om een eventuele aanrijding te voorkomen. Met dit systeem loopt Volvo nog wel voor de troepen uit, Euro NCAP gaat de systemen pas in 2016 op deze functionaliteiten beoordelen en kan de XC90 hiervoor nog niet belonen met punten.

Voetganger
Vindt er toch een aanrijding met een voetganger plaats, dan is alleen de voorste motorkaprand een risico voor het bekkengebied. De bumper en motorkap - en zelfs de voorruitstijlen - vangen de voetganger juist zo goed mogelijk op.


Lees meer: