icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Nieuwste crashtests

Drie nieuwe auto's - de Fiat Panda Cross, de Hyundai i20 en de Skoda Superb - ondergingen de crashtests van Euro NCAP. Vooral de effectiviteit van de airbags en gordels is dit jaar extra goed getest door het opnemen van een frontale 'botsproef over de volle breedte' met een passagier op de achterbank.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 september 2015


Highlights

  • Alleen de Skoda Superb scoort de maximale 5 sterren. De Hyundai i20 krijgt er 4 en de Fiat Panda Cross slechts 3, omdat er maar weinig elektronische veiligheidssystemen leverbaar zijn en de bestuurdersairbag onvoldoende presteert.
  • De Panda Cross kent flinke tekortkomingen aan de bestuurdersairbag en gordels achterin. Ook de deelscore voor veiligheidssystemen valt laag uit, door het gebrek aan actieve veiligheidssystemen.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Fiat Panda Cross 70% 77% 50% 46% rating_2015_score_3
Hyundai i20 85% 73%  79%  64%  Euro NCAP score 4 sterren 2015
Skoda Superb 86% 86%  71%  76%  Euro NCAP score 5 sterren 2015 

Fiat Panda Cross 

crashtest_201506_fiat_panda_cross_175x135

De Fiat Panda Cross is een hogere en stoerdere variant van de Panda. Motortechnisch lijkt hij erg op de 'gewone' Panda, maar door zijn vierwielaandrijving hoef je het niet te houden bij verharde wegen. Hij haalt niet de 4 sterren die de Panda in 2011 haalde. Als Cross blijft hij in 2015 steken op 3 sterren, omdat er weinig actieve veiligheidssystemen leverbaar zijn en er tekortkomingen zijn bij de bescherming van volwassen inzittenden en voetgangers. Alleen een automatisch noodremsysteem is optioneel verkrijgbaar, zaken als een rijbaanassistent en een snelheidsbegrenzer zijn niet leverbaar.

De bescherming in frontale botsingen en botsingen van opzij laat bij de bestuurder en de inzittenden achterin te wensen over. Bij de frontale botsing over de halve breedte raakte het hoofd van de bestuurder het stuur op het moment dat de airbag leeg liep. Omdat de airbag te weinig gas bevatte, raakte ook de borst van de bestuurder het stuurwiel.

Bij de frontale botsing over de gehele breedte is de bescherming van de bestuurder ook niet optimaal. Achterin is de letselkans aan de nek behoorlijk hoog, en de bescherming van het hoofd en de borst is daar zelfs slecht. Dit komt vooral door de matig presterende gordels achterin, wegens het ontbreken van gordelspanners. Bij zijdelingse botsingen is de bescherming in orde. Bij een aanrijding van achteren is dit niet het geval: de bescherming tegen whiplash van de voor- en achterinzittenden is slechts marginaal. 

Voor autostoeltjes is er op de achterbank alleen Isofix. De schakelaar om de passagiersairbag voorin te deactiveren - voor als je een achteruitkijkend kinderzitje voorin wilt plaatsen - is niet duidelijk gemarkeerd.

Bij een aanrijding met een voetganger heeft deze een verhoogde kans op letsel aan het hoofd (op de voorste rand van de ruit en de stijlen) en op beenletsel door de harde bumper.

Bekijk de video

De crashtest van de Fiat Panda Cross is ook te zien in de uitzending van KoopKracht over kinderzitjes.

Hyundai i20 

crashtest_201506_hyundai_i20_175x135Vier sterren voor een compacte auto, dat is in 2015 echt heel netjes. Voor een vijfde ster schiet hij tekort, onder andere omdat een automatisch noodremsysteem niet leverbaar is. De i20 wordt wel beloond voor de rijbaanassistentie en snelheidsbegrenzer, die standaard aanwezig zijn.

De i20 laat nergens grote steken vallen. Bij de zijdelingse botsing kon de gordijnairbag zich niet volledig ontvouwen omdat de afdekplaat dit verhinderde. Daarom krijgt de hoofdbescherming een kleine afwaardering. Bij een achterwaartse aanrijding is er voorin weinig kans op whiplash, maar achterin is die kans wel aanwezig.

Bij een kleuter van anderhalf in een achteruitkijkend zitje is het hoofdje maar marginaal beschermd; de rest van de lichaamsdelen zijn wel goed beschermd. Dit ligt anders bij een driejarig kind in een voorwaarts kijkend stoeltje. In dat geval krijgt de nek flinke krachten te verwerken.

Een voetganger komt er bij een aanrijding met een i20 beter dan gemiddeld van af, want de bumper en motorkap zijn relatief veilig afgewerkt voor voetgangers. Alleen bij contact met de stijve raamstijlen is er grote kans op hoofdletsel.

Skoda Superb 

crashtest_201506_Skoda_Superb_175x135De nieuwe Skoda Superb voldoet op alle onderdelen aan de eisen voor een vijfsterrenscore. De inzittenden lopen alleen bij een frontale aanrijding over de gehele breedte kans op letsel van de borststreek (bestuurder en passagiers achterin), en aan de nek (passagiers achterin). Bij een aanrijding van opzij met een paal is de bescherming overwegend goed, met een licht verhoogde letselkans aan de borstkas.

In Nederland wordt 'front assist' in de standaarduitrusting meegeleverd, in andere Europese landen is dit automatische noodremsysteem soms optioneel. Het is bij lage snelheid (stadsverkeer) getest, en de resultaten zijn goed. Maar omdat dit 'noodremsysteem voor in de stad' niet overal in de standaarduitrusting zit, voegt het niets toe aan de score.

De Superb is wél beloond voor het hogesnelheidsdeel (noodremsysteem buiten de bebouwde kom) van het automatische noodremsysteem. Ook dit functioneert goed: het weet zelfs tot 70 km/h een ongeluk compleet te voorkomen als er wordt ingereden op een langzaam rijdende auto.

Kleine kinderen worden ook goed beschermd in de Superb. Zowel bij het achteruitkijkende kind van anderhalf als bij het vooruitkijkende driejarige kind scoort de auto goed. Alleen bij het driejarige kind werd er een hoge belasting van de nek gemeten.

Bij een aanrijding met een voetganger komt deze alleen bij de hoeken van de motorkap en de ruitstijlen niet zacht met de auto in aanraking.

Lees meer: