icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nissan Cube

Eerste indruk | Niet als de zoveelste 'grijze muis' rondrijden? Kijk eens naar een Nissan Cube: een doosvormig autootje met belangrijke voor- en nadelen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 april 2010


Merk Nissan

Richtprijs € 19.400


Type Cube



Typisch 'doosje'

De nieuwe Nissan Cube is het meest extreme 'doosje' dat nu in de showroom staat. Dit soort blokkendoosjes zijn in thuisland Japan en Amerika onder jongere automobilisten dé hit van nu. Maar in Europa, en specifiek in Nederland? Daar willen de meeste mensen 'gewoon' een hatchback of stationwagon. Hij komt in het rijtje van de Daihatsu Materia, Kia Soul en Toyota Urban Cruiser.

Je koopt dit soort auto's niet alleen om emotionele redenen - je vindt 'm gewoon leuk! - maar er zijn ook praktische redenen die de keuze ondersteunen. Zo bieden ze door hun hoge daklijn zowel voor- als achterin extra veel hoofdruimte en een makkelijke instap. Maar er zijn ook nadelen: ze hebben een stevige prijs en een even stevig verbruik. Ze gaan op hoge (snelweg-)snelheden extra veel verbruiken. Reden: ze hebben een groot frontaal oppervlak en een relatief ongunstige stroomlijn. Beide factoren beïnvloeden de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik negatief.

Cube: opvallend én duur

De Cube heeft de extreemst doorgevoerde blokkenlijn en is asymmetrisch aan de achterkant. Achter de twee linkerdeuren zit een normale stijl, waaraan de achterdeur verticaal scharniert. Achter de twee rechterdeuren komt die stijl niet terug, daar loopt de ruit optisch om de hoek van de auto heen. Maar het opvallende design heeft letterlijk zijn prijs: hij is bij gelijke grootte en prestaties als de andere drie - Daihatsu Materia, Kia Soul en Toyota Urban Cruiser - enkele duizenden euro's duurder.

Bewegende beelden

Je koopt een Cube niet alleen om emotionele redenen - je vindt 'm gewoon leuk! - maar er zijn ook praktische redenen die de keuze ondersteunen. Zo biedt hij door zijn hoge daklijn zowel voor- als achterin extra veel hoofdruimte en een makkelijke instap. Maar er zijn ook nadelen: hij heeft een stevige prijs en een even stevig verbruik.

Andere 1e auto-indrukken:

> Opel Astra 1.4 Turbo

Kijk ook:

  • op de pagina 1e auto-indrukken zijn alle autofilmpjes tot nu toe verzameld.
  • naar honderden auto's in de Autovergelijker.

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken