icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Nissan Micra

Eerste indruk | De nieuwe Nissan Micra is veel groter dan zijn voorganger. Daarnaast heeft hij het 'lieve bolletje'-imago definitief van zich afgeworpen. Onderhuids heeft hij veel techniek gemeen met de Renault Clio. Alleen de ruimte achterin valt wat tegen.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 juni 2017


Richtprijs vanaf €15.200

Crashtest 4 (zonder veiligheidspakket), 5 (met veiligheidspakket)


Model compacte hatchback



Conclusie

De huidige Micra is nog een lief, klein bolletje dat in Europa nooit zo is aangeslagen. ‘Wij’ willen nu eenmaal wat meer ruimte, betere afwerking en goede rijeigenschappen. De nieuwe Micra is helemaal op de Europese smaak afgestemd. Hij is in buitenmaten flink gegroeid en ziet er ook veel agressiever uit. Hij biedt ook een comfortabel onderstel en de motor is mooi stil. Alleen de vergroting van het ruimteaanbod is het niet volledig gelukt, want achterin is de ruimte nog steeds krap. Voorin is er wel voldoende zitruimte.

Note is verdwenen

Renault scoort de laatste jaren zeer goed met de Clio (een compacte hatchback) en de Captur (een hogere crossover). Concerngenoot Nissan hád ook een Captur-achtig model, namelijk de Note, maar die is stilletjes uit de prijslijst verdwenen. De Micra heeft daarom de taak niet alleen het oude model Micra op te volgen, maar ook de Note. Vooral in buitenmaten is de Micra flink gegroeid (liefst 22 cm in lengte, van 3,78 m naar 4 meter). Ook de wielbasis is met 8 cm toegenomen, maar helaas heeft dat niet geleid tot meer binnenruimte achterin. Voorin is de auto prettig ruim, maar achterin is het nog steeds krap voor hoofden en benen.

Voooral comfortabel

Het onderstel van de auto is vooral op comfort afgesteld. Ook de rij- en stuureigenschappen zijn goed. 

Een kleine waarschuwing voor het goedkoopste uitvoeringsniveau 'Visia': dan heeft de auto geen airco en staat hij op stalen wielen. Daar is op zich mee te leven, maar weet wel dat deze besparing 'nieuw' bij inruil over enige jaren onvoordelig zal uitpakken: een auto zonder airco brengt simpelweg veel minder op dan dezelfde auto met airco.

De testauto heeft het zogenoemde 'N-Connecta'-niveau. Dan is de standaarduitrusting hoog met ondermeer cruise control, climate control en een 'parkeerpiepers' met een achteruitrijcamera. Met verschillende packs kun je het rijden in de Micra nog leuker maken. Zo biedt het Premium tech pack van €900 meerprijs een 360 graden rondom-blik met camera's (noemen ze Intelligent Around View Monitor) en een uitbreiding van de geluidsinstallatie met Bose Personal Edition. Dan zitten er zelfs 2 kleine speakertjes in de hoofdsteun van de bestuurder, maar stel je van de werking hiervan niet te veel voor.

73 of 90 pk

Hij is er vanaf €15.200, dan heb je een liter driecilinder met 73 pk. Onze testauto had de 0,9 l driecilinder met turbo en 90 pk. Die heeft een prijs vanaf €16.900. Met deze motor levert hij goede prestaties en zou hij zuiniger moeten uitkomen dan de 1.0 zonder turbo. Een vergelijkbare uitvoering van de Renault Clio kost €15.500. Bij Renault is de 0,9 l turbomotor met 90 pk de basismotor, dus de Clio is in dit vergelijk zo'n €1400 goedkoper.

Nissan beweert dat de Micra met deze turbomotor gemiddeld 1 op 23 verbruikt. Wel moet je deze turbomotor goed op toeren houden om vlot te kunnen accelereren.

4 of 5 sterren in crashtest

Begin juni is de auto gecrashtest. Zonder veiligheidspakket scoort hij 4 sterren, met dit pakket de volle 5. In het pakket met een meerprijs van €500 zit een automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie, verkeersbordherkenning en een grootlicht- en rijbaanassistent. Opmerkelijk detail: Nissan had tot medio mei op zijn website dit pakket als ‘5* NCAP’ vermeld staan; een voorzienende gave?

Nissan_Micra_configurator_web

De Nissan Micra in het kort

  • Prijs vanaf: €15.200 (1.0 73 pk Visia)
  • Prijs testauto: €19.400 (0.9 I-GT 90 pk N-Connecta)
  • 0,9 liter driecilinder benzinemotor
  • Turbo en intercooler
  • 90 pk (66 kW), 140 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 5 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 99 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 4,4 l/100 km = 1 op 23, fabrieksopgave
  • Ecotest: nog niet bekend (oud model 1.2: 4 sterren, 72 punten)
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: 4 (zonder veiligheidspakket), 5 (met veiligheidspakket)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken