icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nissan Qashqai

Eerste indruk | In 2007 was Nissan de eerste die een kruising van stationwagen, mpv en suv aandurfde. Met groot succes, want de Qashqai - en inderdaad, er zit geen enkele U of C in die naam… - werd meteen de bestverkopende Nissan. Nu, zeven jaar later, meldt zich zijn opvolger. Die maakt tijdens deze 1e indruk een zeer góede indruk.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  22 januari 2014


Merk Nissan

Richtprijs € 23.750 (vanaf)


Type Qashqai



Nissan Qashqai: review

De eerste Nissan Qashqai sloeg in 2007 in als een bom. De fabrikant had echt niet voorzien dat een crossover (een compleet nieuw verzonnen segment tussen kleine middenklasse, mpv en suv in) én met een onuitsprekelijke (en moeilijk op te schrijven) naam 'Qashqai' zo'n verkoopsucces zou worden. Het is tot op de dag van vandaag de bestverkopende Nissan, in alle tests die hij onderging kwam hij als goed tot zeer goed naar boven. Aan ons de schone taak te ontdekken of er aan de nieuwe Qashqai wel een nadeel valt te ontdekken. 

Wat viel ons op aan de Nissan Qashqai?

  • Met vanafprijzen van 24 mille voor de benzineversie en 27 mille voor de dieselversie (allebei inclusief rijklaarmaakkosten) is het nieuwe model ten opzichte van de voorgaande generatie niet duurder geworden, maar zelfs iets goedkoper.
  • In de buitenmaten is hij 5 centimeter in de lengte gegroeid (van 4.33 m naar 4.38 m) en 2 centimeter in de breedte. Hij is wel 1,5 cm lager geworden, zonder dat de hoofdruimte daardoor verminderd is.
  • De lengtegroei vind je terug op de achterbank (meer beenruimte) en in de kofferbak (groeit van 410 naar 440 liter). De Qashqai '+2' is komen te vervallen, de meeste kopers namen dit grotere model niet voor de extra 6e en 7e stoel, maar voor de grotere kofferruimte. Wil je echt een zevenzits-Nissan: medio dit jaar wordt de nieuwe X-Trail geïntroduceerd, die kan wel als zevenzitter worden geleverd.
  • Alleen de versie met de sterkste dieselmotor (1.6 dCi, 130 pk) kan als vierwielaandrijver worden geleverd, bij de rest van de motoren is alleen aandrijving op de voorwielen mogelijk.
  • De kleinste dieselmotor is een 1.5 dCi met 110 pk. Vanwege de opgegeven CO2-uitstoot van net onder de 100 gram/kilometer valt hij zakelijk in de 20% bijtellingscategorie.
  • Bij de benzinemotoren is de 1,6 liter zonder turbo nu vervangen door een 1,2 liter met turbo. Deze levert 115 pk en 'slechts' 190 Nm koppel. Dat relatief lage maximum koppel zorgt er voor dat de motor meer de toeren ingejaagd moet worden om tot goede prestaties te komen. Later in het jaar komt er ook een 1,6 liter turbo benzinemotor met 150 pk.
  • Die 1,2 liter benzinemotor verbruikt ongeveer evenveel als de oude 1,6 liter motor. Maar omdat de auto groter is geworden, krijgt hij geen milieulabel C meer maar het groenere label B.
  • Net zoals de kan ook de Qashqai met het zogenoemde 'Safety Shield' worden uitgerust. Dit is een veiligheidspakket waar ondermeer verkeersbordherkenning, lane departure control, camera's die de dode hoek in de gaten houden en vermoeidheidsherkenning van de chauffeur in zit.
  • De rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed. Het sturen gaat relatief zwaar, dat heeft het voordeel dat je precies weet wat er in het contact tussen auto en wegdek gebeurt. Alleen in (te) snel genomen bochten wil de auto iets onderstuurd naar de buitenkant van de bocht glijden, maar er is elektronica aan boord die dit tegengaat door de binnenwielen automatisch iets af te remmen.

Conclusie

Is het ons gelukt een nadeel te ontdekken? Nee, louter een nadeelTJE: het beperkte uitzicht schuin naar achteren. Buiten dat is het een heel comfortabele en ruime auto die goede rijeigenschappen biedt. 

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken