icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Automatische noodremsystemen getest

Nieuws | Veel nieuwe auto’s zijn veilig, maar het aantal verkeersslachtoffers kan nog flink omlaag door elektronische veiligheidssystemen die botsingen kunnen verzachten of vermijden. Botsproeforganisatie Euro NCAP testte 8 AEB-systemen die automatisch remmen. Niet iedere auto stopt op tijd, zo blijkt.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  29 oktober 2013


Autonomous Emergency Braking (AEB) is een automatisch noodremsysteem dat waarschuwt en zelf remt bij een dreigende aanrijding. Praktijkdata wijst uit dat AEB het aantal kop-staartbotsingen met een kwart kan verminderen en voor significant minder verkeersslachtoffers kan zorgen. Vanaf 2014 wordt door botsproeforganisatie Euro NCAP AEB meegewogen in de botsproefscore. Vooruitlopend hierop zijn van alvast 8 auto's met verschillende noodremsystemen getest. Een auto met AEB is in principe veiliger dan zonder. Maar het ene systeem is het andere niet en er wordt continu doorontwikkeld. In de test komen flinke verschillen naar voren.

Vermijden of alleen verzachten?

De geteste AEB-systemen zijn in 2 categorieën te verdelen. Systemen voor in de stad (tot 50 km/m) en die voor hogere snelheden (buiten de bebouwde kom). Auto's kunnen ook met beide zijn uitgerust. Een derde variant, voetgangersdetectie, wordt pas in 2016 aan het botsproefprotocol toegevoegd. Vooral bij de systemen voor hogere snelheid zien we dat er nog doorontwikkeling nodig is. Zo weet het systeem in de Honda Civic alleen de impactsnelheid te verlagen, maar een botsing in geen van de testscenario's helemaal te vermijden. Het AEB-systeem in de Mercedes E-klasse doet het juist in alle scenario's goed. Zo wordt bijvoorbeeld een botsing voorkomen bij het met 70 km/h naderen van een auto die 20 km/h rijdt. Ook in de stad staat hij zijn mannetje: de Mercedes stopt op tijd bij het naderen van een stilstaande auto met 50 km/h.

 Testresultaten noodremsystemen (AEB)
  
 
 Merk & model


Fabrikantnaam AEB-systeem
Score stad (tot 50 km/h)
Max = 3
Score hogere snelheid
Max = 3
 Mercedes-Benz E-klasse PRE-SAFE Brake  3  2,705
 Volkswagen Golf (VII) Front Assist  n.v.t.  2,204
 Honda Civic Collision Mitigation Brake System  n.v.t.  0,439
 Mitsubishi Outlander Fordward Collision Mitigation  2,107  1,866
 Fiat 500L City Brake Control  1,75  n.v.t.
 Volvo XC60 City Safety  1,914  n.v.t.
 Ford Focus Active City Stop  1,693  n.v.t.
 Volvo V40 City Safety & Collision warning with Full Auto-Brake  2,908  2,552

Toelichting tabelkleuren: groen is goed, geel is voldoende, oranje is marginaal.

Naast de test heeft Euro NCAP, waarin de Consumentenbond partner is, ook opnieuw gekeken naar welke fabrikanten al AEB-systemen aanbieden. In vergelijking met vorig jaar zijn er op meer auto's AEB-systemen beschikbaar; optioneel of standaard. Helaas biedt het merendeel van de fabrikanten nog steeds géén noodremsysteem aan. Met het opnemen van noodremsystemen en rijbaanassistentie in het botsproefprotocol vanaf 2014 hoopt Euro NCAP de introductie van elektronische veiligheidssystemen te versnellen en de werking ervan te perfectioneren. Zonder dergelijke (goed werkende) systemen wordt het lastig om nog de maximale 5 sterren te scoren in de botsproeven.

Bekijk uitgebreide botsproefresultaten of nog vele andere testaspecten (comfort, ruimte, verbruik, etc.) voor meer dan 700 auto's in onze autovergelijker.