icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Opel Ampera-e

Eerste indruk | De eerste generatie vol-elektrische auto's leidde tot de beruchte 'range anxiety': haal ik de volgende laadpaal wel of val ik halverwege stil? De autofabrikanten vonden een deel van de oplossing in grotere accupakketten. Opel legt de lat nu hoog met een accupakket van maar liefst 60 kWh. Daarmee kom je in de praktijk minimaal 300 km ver.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  3 juli 2017


Richtprijs vanaf €41.000

Crashtest nog niet bekend


Model kleine mpv, vol-elektrisch



Conclusie

De meeste autofabrikanten die serieus mee willen doen bij vol-elektrisch rijden hebben wel door dat ze met grotere accupakketten moeten komen. BMW (i3), Hyundai (Ioniq Electric) en Volkswagen (E-Golf) hebben al stappen in de goede richting gezet, Opel doet met 60 kWh nu een reuzenstap. Dan heb je voor 40 mille een elektrische auto waarmee je minimaal 300 kilometer ver komt.

Om twijfels over de dure vervanging van het accupakket bij tweedehands-kopers (en bij de eerste eigenaar!) weg te nemen, geeft Opel een garantie van 8 jaar of 160.000 km op het pakket.

Ontworpen als elektrische auto

De meeste auto's worden eerst met een verbrandingsmotor ontworpen en later aangepast naar (vol-)elektrisch rijden. Dan moet er plek worden gezocht voor het accupakket en word je geconfronteerd met rare uitstulpingen in de bodemplaat waar voor een deel accu onder zit.

De Ampera-e is 'vanaf scratch' ontworpen als elektrische auto. De bodemplaat is volkomen vlak en daaronder zit het 60 kWh grote accupakket weggebouwd. Voordeel van de plek van het accupakket is dat je hoog zit en instapt.

Hoog en smal
Omdat het liefst 430 kg wegende pakket zo laag bij de grond zit, zit het zwaartepunt relatief laag. Maar dit zorgt niet voor een opvallend goed rijgedrag, want de auto is relatief hoog en smal. Het rijgedrag kan zeker niet tippen aan dat van de Volkswagen (E-)Golf bijvoorbeeld. Vanbinnen is de auto ruim voor de bestuurder en achterpassagiers, maar de breedte houdt niet over.

Geen navigatie
Verder valt op dat er geen navigatie in zit of leverbaar is. Opel roept dat iedereen tegenwoordig wel een smartphone met z'n eigen navigatie-app heeft. Nadeel hiervan is wel dat de smartphone constant aan de voeding moet.

Zeer vlotte prestaties

De Ampera-e straalt het zeker niet uit, maar de prestaties zijn sportwagen-waardig. Bij andere merken passen ze elektromotoren toe met maximaal 150 pk, de Ampera-e heeft er een met 204 pk. Dit zorgt dus voor supersnelle acceleratie! Ook als je de pk's wat vaker aanspreekt, is een actieradius van 300 kilometer zeker mogelijk. Het opgegeven bereik van 520 kilometer ga je alleen halen als je het stroompedaal wat rustiger indrukt.

Remmen via het stuur
Na een korte wenperiode rem je in een Ampera-e compleet anders dan in een conventionele auto. De mechanische remmen hoef je bijna niet meer te gebruiken omdat je kunt remmen met een schakelaar achterop het stuur. Alleen bij een noodremming ga je nog op het rempedaal staan.

Wil je vaker op de elektromotor remmen - die de vrijgekomen energie dan weer terugvoert naar de accu - dan kun je het richtingspookje (want versnellingen heeft hij niet) van de D in de L-stand zetten. Dan remt hij bij het loslaten van het stroompedaal nog harder af op de motor.

De Opel Ampera-e in het kort

  • Prijs vanaf: €41.000 (Innovation)
  • Prijs testauto: €45.000 (Launch Executive)
  • Elektromotor
  • 204 pk (150 kW), 360 Nm
  • Geen versnellingsbak, alleen 'richtingspook'
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Accupakket: Lithium-ion, 60 kWh
  • Gemiddeld stroomverbruik: 14,5 kWh/100 km, fabrieksopgave
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: A
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken