icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Opel Astra

Eerste indruk | Tot voor kort kon de Astra, de kleine middenklasser van Opel, zijn grootste concurrenten VW Golf, Peugeot 308 en Ford Focus letterlijk en figuurlijk niet bijhouden. Te zwaar. Hij is nu spannend afgevallen en kan daardoor de strijd beter aan.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  18 december 2015


Merk Opel

Richtprijs € 20.800 (vanafprijs)


Type Astra



Opel Astra: review

 

Conclusie

Het huidige model Astra liet zich door zijn zwaarlijvigheid niet zo prettig besturen als de concurrenten VW Golf, Peugeot 308 en Ford Focus. De nieuwe Astra is veel lichter geworden, daarmee lichtvoetiger en een waardiger concurrent voor de 3. 

Grootte

  • Ondanks dat de nieuwe Astra 5 centimeter korter en 2 cm lager is geworden dan het huidige model, is de binnenruimte toch gegroeid.
  • De bagageruimte is met 370 liter gelijk gebleven. De testauto heeft nog een reservewiel in de achterbak; maar in de productie zal de Astra geen reservewiel meekrijgen. Daardoor kan de kofferbakbodem ook nog iets zakken.
  • De tank is kleiner geworden, want de nieuwe motoren zijn zuiniger. Hij krimpt van 56 naar 48 liter.
  • Gaat de caravan aan de trekhaak? Achter de oude Astra met 1,4 liter motor mocht een caravan van 850 kg, achter de nieuwe met 1.0 turbo-motor mag er al eentje van maximaal 1220 kg en achter de geteste 1.4 Turbo zelfs 1410 kg.

Rijeigenschappen

Het onderstel van de 'oude' Astra moet ook de forsere Zafira kunnen torsen. De nieuwe Astra heeft zijn eigen onderstel gekregen, wat de auto veel lichter maakt. Het totale gewicht van de auto verschilt minimaal 100 kg met vergelijkbare versies. Door de gewichtsafname stuurt hij letterlijk lichtvoetiger en is er minder 'onderstuur' in bochten. Bij 'onderstuur' wil de auto de buitenkant van de bocht opzoeken, bij 'overstuur' zoekt hij meer de binnenkant van de bocht op en stuurt hij op een rechte weg veel minder rustig.

De Astra is al getest naast de Volkswagen Golf en Ford Focus, alledrie met een eenliter driecilinder benzinemotor. In die test blijkt de besturing, het weggedrag en het remmen van de Astra gewoon goed te zijn, maar niet uitzonderlijk goed.

Tweedehands 

Als je budget niet toereikend genoeg is voor een nieuwe Astra, dan kun je ook kijken voor een tweedehands exemplaar. Van het huidige model hebben we in 2010 al één gemaakt, in de Autovergelijker (alleen voor leden) kun je ook alle testresultaten van deze modelserie terug vinden. 

Gadgets

In de filosofie van Opel drukt de Astra-rijder bij pech het 'OnStar'-knopje in, dan word je doorverbonden met een persoonlijke assistent in jouw eigen taal. Hij/zij kan bijvoorbeeld je navigatie instellen, pechhulp inschakelen of een voertuigdiagnose doen. Deze service is het eerste jaar gratis. 

Een aanbevelenswaardige optie is de IntelliLux led-matriverlichting. Deze koplampen met led-techniek kosten wel €1300 extra, maar verbeteren het zicht 's nachts flink. Reguliere grootlichtassistenten dimmen het grootlicht bij tegenliggers volledig naar dimlicht, deze led-matrix blijft ook bij tegenliggers en voorgangers om die andere verkeersdeelnemers heen schijnen en de rest van de weg uitlichten.

Laat je ook goed voorlichten over de AGR ergonomische comfortstoelen. De afkorting staat voor 'Aktion Gesunder Rücken', een Duitse artsenorganisatie die orthopedische voorschriften heeft opgesteld voor autostoelen. De stoelen zijn goed verstelbaar en hebben een instelbare lendensteun. De stoelzitting is in lengte verstelbaar, zodat ook langere bovenbenen goed worden ondersteund. Tegen meerprijs kan de stoelbediening elektrisch gaan en kan je kiezen voor verwarming, verkoeling (!) en zelfs een massagefunctie in de bestuurdersstoel.

Schade en letsel voorkomen

In de crashtest heeft de auto de volle 5 sterren gescoord. Hij is zeker goed voor voetgangers, de inzittenden zijn in alle gevallen goed beschermd. Een automatisch noodremsysteem is bijbestelbaar, het geeft duidelijke waarschuwingen en blijkt in de test goed te werken. Ook is een simpele snelheidslimiter leverbaar en een rijbaanassistent, die bij het naderen van de rijbaanmarkering sterk ingrijpt en tegenstuurt. De camera achter de voorruit is er niet alleen voor het noodremsysteem, maar hij kan ook snelheidsborden 'lezen' en die informatie op het tellerwerk presenteren.

Betrouwbaarheid

In betrouwbaarheid scoort het merk Opel nog niet zo denderend hoog. En specifiek de Astra heeft hier een bedenkelijk rapport, want het model tot 2009 scoort een 4,1 en het huidige model een magere 6,1.

Ecotest

Volgens opgave van Opel verbruikt de Astra met deze nieuwe 1,4 liter turbomotor 1 op 19,5 gemiddeld. We zijn benieuwd hoe de Astra met verschillende motoren uit de Ecotest gaat komen. 

Meer lezen:

Opel Astra: specificaties testauto

De Opel Astra in het kort:

  • Prijs: vanaf €20.800 (1.0 T Selection).
  • Prijs testauto: €26.200 (1.4 T Innovation)
  • 1,4 liter 4-cilinder benzinemotor, turbo, 150 pk (110 kW), 230 Nm.
  • Handgeschakelde 6-bak.
  • CO2-uitstoot: 116 g/km.
  • Gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) 1 op 19,5 = 5,1 l/100 km.
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel: B.
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren.

Motoren

Voor de kenners:

  • Instapmotor was: 1,4 liter viercilinder benzinemotor zonder turbo, 100 pk, volgens fabrieksopgave 1 op 19 gemiddeld.
  • Instapmotor wordt: 1,0 liter driecilinder met turbo, 105 pk, 1 op 23. Wel opvallend: de Corsa heeft dezelfde 1,0 liter motor, maar daar is deze gekoppeld aan een zesbak, in de Astra is hij gekoppeld aan een vijfbak. Dat vinden wij een verkeerde bezuiniging.
  • Andere benzinemotoren:
  • 1.4 Turbo, 150 pk, 1 op 20,5
  • 1.6 Turbo, 200 pk, 1 op 17
  • Dieselmotoren:
  • 1.6 met enkele turbo, 110 pk of 136 pk, respectievelijk 1 op 30 en 1 op 27
  • 1.6 met dubbele turbo, 160 pk, 1 op 24. 

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken