icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Opel Corsa

Eerste indruk | De modelnaam 'Corsa' gaat al meer dan 30 jaar mee bij Opel. Nu meldt zich de 5e - of eigenlijk meer de 4,5e… - generatie. Opel heeft niet alleen de buitenkant fors gefacelift, maar onderhuids er is nog veel meer veranderd. Vooral het nieuwe eenliter driecilinder turbomotortje maakt indruk.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  31 oktober 2014


Merk Opel

Richtprijs € 14.750 (vanaf)


Type Corsa



Opel Corsa: review

Opel heeft niet alleen de buitenkant fors gefacelift. Onderhuids er is nog veel meer veranderd: vooral het nieuwe eenliter driecilinder turbomotortje maakt indruk.

Wat viel ons verder op aan de Opel Corsa?

  • In de compacte klasse verkopen de autodealers tegenwoordig de meeste auto's. De grote fabrikanten proberen daarom speciaal in die klasse goed te scoren. De Corsa liep ten opzichte van zijn concurrentie (zie het tabblad 'concurrenten') wat achter op motorprestaties, schakelgedrag en zuinigheid. Met het nieuwe model proberen ze de achterstand in te lopen, dat lijkt (vooralsnog) goed gelukt.
  • Alle bestaande benzinemotoren hebben het veld geruimd. In de plaats van de oude 1.2 l met 85 pk, 1.4 l met 100 pk en de 1.4 l turbo met 120 pk komt nu een 1.0 l driecilinder met turbo. Hij heeft naar keuze 90 of 115 pk. Wij reden met de 115 pk-versie, en die is kwiek zat.
  • Ook de versnellingsbak is compleet vernieuwd. In de plaats van de slecht presterende oude vijfbak zit nu een gloednieuwe bak met zes versnellingen. Deze laat zich snel en trefzeker bedienen.
  • Ook op de snelweg dringt er nog maar weinig motorgeluid het interieur binnen. De motor loopt van zichzelf al mooi stil en trillingsvrij, en door het aanbrengen van meer geluidsisolatie kun je nu zonder stemverheffing een gesprek voeren bij 130 km/h.
  • Het onderstel en de stuurinrichting hebben nu betere eigenschappen dan voorheen. Probeer wel zelf een versie uit zonder en met sportonderstel, zeker de combinatie van een sportonderstel met grote 17 inch-velgen is iets meer aan de sportieve dan aan de comfortabele kant. En mede door een elektrische stuurbekrachtiging stuurt de nieuwe Corsa veel directer en preciezer dan het vorige model.
  • Op veiligheidsgebied is er een brede keuze aan systemen, die voorheen alleen in de grotere, duurdere klassen leverbaar waren. Zo kan de Corsa worden uitgerust met Opel Eye (verkeersbordherkenning) en Forward Collision Warning. Dit systeem waarschuwt met licht- en geluidssignalen als je voorganger afremt en de bestuurder niet op tijd reageert.
  • De Intellilink-koppeling van je smartphone (of dit nu een Android- of iOS-telefoon is) werkt veel beter, foutlozer en sneller dan de MirrorLink-systemen die in sommige concurrenten zitten. Het Intellilink-systeem is in een pakket met parkeerassistentie de eerste maanden van productie gratis.

Conclusie

Op de 4e generatie Corsa viel nogal wat op te merken. De nieuwste Corsa rekent met die problemen af en is daarmee een goede aanbieding ten opzichte van zijn directe concurrenten.  

Bekijk ook:

Opel Corsa: concurrenten

De Corsa heeft een paar geduchte concurrenten. We vergelijken de Corsa hier met de vijfdeurs-versie van andere modellen. Hij moet opboksen tegen de:

Ford Fiesta

Uit onze 1e indruk (klik op de video rechts) blijkt dat de huidige Ford Fiesta niet alleen heel zuinig en veilig is, maar ook lekker comfortabel en relatief ruim.

  • Vanafprijs: €15.250
  • 1.0 l 3 cilinder benzinemotor, 48 kW/65 pk
  • Gemiddeld verbruik Ecotest: 5,02 l/100 km (1.0 100 pk)
  • Crashtest: vijf sterren
  • Datum video: mei 2013

 

Peugeot 208

Ook van de Peugeot 208 hebben we toentertijd een 1e indruk opgedaan. Klik op de video rechts. Ten opzichte van zijn voorganger, de 207, is de 208 lichter en (vanbuiten) kleiner geworden. De binnenruimte is juist toegenomen.

  • Vanafprijs: €15.000
  • 1.0 l 3 cilinder benzinemotor, 50 kW/68 pk
  • Gemiddeld verbruik Ecotest: 5,35 l/100 km
  • Crashtest: vijf sterren
  • Datum video: december 2012

 

Renault Clio

De Renault Clio is middenin de winter opgenomen als 1e indruk, klik hiervoor op de video rechts. De Clio valt op door zijn hoge veiligheidsniveau en het lage verbruik. Het kleine driecilindertje levert door zijn turbo toch goede prestaties.

  • Vanafprijs: €14.750
  • 0.9 l 3 cilinder benzinemotor, turbo, 66 kW/90 pk
  • Gemiddeld verbruik Ecotest: 5,19 l/100 km
  • Crashtest: vijf sterren
  • Datum video: januari 2013

 

Volkswagen Polo

Ook al zijn de belastingvoordelen voor de zuinige BlueMotion-dieselversie verdwenen, toch blijft de Polo goed verkopen. Hij biedt tegenwoordig nog meer binnenruimte dan de eerste Golfs in de jaren tachtig. In 2010 hebben we nog een review van die BlueMotion-diesel gemaakt op YouTube, zie hiervoor de video rechts.

  • Vanafprijs: €15.500
  • 1.0 l 3 cilinder benzinemotor, 55 kW/75 pk
  • Gemiddeld verbruik: 5,18 l/100 km (1.2 TSI 90 pk)
  • Crashtest: vijf sterren
  • Datum video: september 2010

Lees onze review van de Opel Corsa

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken