icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Opel Karl

Eerste indruk | De Adam, de kleine stadsauto van Opel, is vooralsnog niet het verkoopsucces dat Opel voor ogen had. Nu komt het merk met een andere stadsauto ernaast: de Karl. Geen rare kleurbenamingen zoals bij de Adam ( 'I'll be black'), maar gewoon een verstandige vijfdeurs met ruimte voor 5 mensen. Dat moeten dan niet allemaal volwassenen zijn...
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  8 juni 2015


Merk Opel

Richtprijs € 11.250


Type Karl



Opel Karl: review

Conclusie

Opel gokte in 2013 dat de Adam hét succesnummer zou worden. Met funky aankleding en aparte kleurbenamingen als ‘I’ll be black’ of ‘Papa don’t peach’ pakte de gok niet helemaal goed uit. Nu proberen ze het naast de Adam opnieuw met de Karl: een veel simpeler en basic stadsautootje dat 5 personen moet kunnen herbergen. Zolang het achterin maar geen 3 volwassenen zijn, gaat dat goed...

Wat viel ons verder op aan de Opel Karl?

  • De Karl is er vooralsnog slechts met één motor: deze eenliter driecilinder benzinemotor met 75 pk. Deze voldoet goed, tenminste wanneer je weinig snelwegkilometers hoeft te maken.
  • In de goedkoopste uitvoering, de Selection, zit nog geen airco. Niet alleen voor je eigen comfort, maar ook voor de restwaarde is het slim €1000 erbij te leggen, dan heb je behalve die airco ook een radio met stuurbediening.
  • Omdat de auto pas net is geïntroduceerd, zijn er nog geen resultaten van de crashtest en Ecotest bekend. Hij ondergaat zijn botstest in oktober van dit jaar.
  • Redelijk opvallend voor een stadsauto: de Karl heeft standaard een flinke veiligheids- en luxe uitrusting. Zo zijn tractiecontrole, Hill Start Assist (houdt de rem vast totdat je wegrijdt op een helling) en cruise control standaard. Lane Departure Warning (waarschuwt als je de wegmarkering overschrijdt), bochtverlichting en parkeerassistentie zijn alleen standaard op de Cosmo-uitvoering, bij de andere uitvoeringen zijn deze functies optioneel.
  • Zijn grootste concurrenten bij de stadsauto's zijn de Hyundai i10 en de Volkswagen Up. Met 3,68 meter is hij 2 cm langer dan de i10 en zelfs 14 cm langer dan de Up.
  • De ruimte in het interieur wordt vooral beknot door de breedte van de carrosserie. Voorin is het voor zijn klasse nog ruim genoeg (alleen wat smal), achterin kunnen 3 volwassenen niet naast elkaar zitten zonder ernstig met schouders en armen in de knoop te komen. Voor de schoolgaande jeugd is er wel genoeg plek voor drie.
  • De besturing heeft standaard een City-modus, net zoals bijvoorbeeld de Fiat 500. Daarmee kost het sturen bij lage snelheid geen enkele inspanning.
  • Als je wat kouwelijk bent aangelegd: voor slechts €300 bijbetaling heb je het winterpakket, daar zit naast stoel- zelfs stuurverwarming in.
  • De Intellilink-koppeling van je smartphone aan de radio is veel slimmer dan systemen van de concurrentie. Soms kun je daar alleen maar enkele specifieke Android-phones aan koppelen; in de Karl is elke Android-telefoon én elke iPhone te koppelen. Dan heb je zelfs het langverwachte CarPlay! Volgens de importeur wordt dit systeem pas begin 2016 operationeel.

Bekijk ook:

Opel Karl: specificaties testauto

De Opel Karl in het kort:

  • Prijs vanaf: €11.250 (1.0 Selection, inclusief rijklaarmaakkosten).
  • Prijs testauto: €13.750 (1.0 Cosmo, inclusief rijklaarmaakkosten).
  • Benzinemotor 3 cilinder, 1,0 l, 75 pk (55 kW), 96 Nm.
  • 5-traps handmatige versnellingsbak.
  • CO2-uitstoot: 99 g/km.
  • Gemiddeld verbruik: 4,3 l/100 km (=1 op 23,3, fabrieksopgave).
  • Ecotest: n.n.b.
  • Energielabel B.
  • Euro NCAP crashtest: n.n.b.

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken