icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Na BPM-wegval soms geen lagere optieprijzen

Nieuws | De belastingwetgeving voor auto's is aangepast. Er wordt geen BPM meer over opties gerekend, dus je mag verwachten dat de optieprijzen zijn gedaald. Dat is helaas niet in alle gevallen zo.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  28 juni 2013


De Consumentenbond heeft een prijsvergelijking gedaan van opties bij nieuwe auto´s in 2008 t/m 2010 en nu. Niet alle autoprijzen zijn vergeleken, er is alleen onderzocht bij merken waarvan nog prijslijsten over die jaren beschikbaar waren. Ook zijn de bekeken opties niet altijd leverbaar op de genoemde uitvoering. En natuurlijk is er inflatiecorrectie toegepast en is de BTW-verhoging van 19 naar 21% verdisconteerd in de berekeningen.

BPM alleen nog maar CO2-gerelateerd

Tot begin dit jaar had de aanschafbelasting BPM nog een component die afhankelijk was van de nettoprijs van de auto inclusief opties. Oftewel: de nieuwkoper betaalde ook BPM over die opties. Nu is de BPM alleen nog maar afhankelijk van de CO2-uitstoot en komt er dus geen BPM meer bovenop de nettoprijs van de opties.

Je zou dus mogen verwachten dat opties in het algemeen goedkoper zijn geworden. In veel gevallen is er ook geen noemenswaardige prijsverandering waargenomen, maar er zijn zeker positieve én negatieve uitzonderingen.

Voor het complete overzicht: zie het bijgevoegde pdf-bestand. Wat opvallende zaken - en laten we eens positief beginnen:

  • Bij de Audi A4 zijn 16 inch lichtmetalen velgen 25% goedkoper geworden.
  • Een schuifdak in de Lexus IS250 is 11% goedkoper geworden.
  • Metallic lak op de Skoda Yeti is 7% in prijs gezakt.

Flinke prijsverhogingen

Maar er zijn ook flinke prijsverhogingen waargenomen. Vooral de merken Volkswagen, Citroën en Mazda maken het bont met geconstateerde verhogingen van 30%. De top 3:

  • Metallic lak op de Volkswagen Golf Plus: in 2008 nog €525, nu €587. In 2008 zat in die prijs nog €138 aan BPM, haal dat eruit en pas de BTW-verhoging toe en het blijkt een prijsverhoging van 27%.
  • Metallic lak op de Citroën C5: €750 toen, nu €825 zónder BPM-component van €197. Dat is een prijsstijging van 26%.
  • En (opnieuw!) metallic lak, nu op de Mazda 3. Van €595 toen naar €645 nu is een prijsstijging van 25%.

'Alles is bespreekbaar'

In 2012 hebben we een artikel gepubliceerd in de Consumentengids over autoprijzen, rijklaarmaakkosten en kortingen. Daarin heeft de Consumentenbond de importeurs opgeroepen om rijklaarmaakkosten in de prijs mee te nemen. Tot dit jaar gold dat de rijklaarmaakkosten buiten de autoprijs werden gehouden, omdat er anders BPM over betaald moest worden. Maar dat argument geldt nu niet meer.

En een belangrijke conclusie in dit verhaal was: over alle kostenposten op de factuur is korting bespreekbaar. Niet alleen over de prijs van de auto zelf, maar ook over de rijklaarmaakkosten én over de opties. Met de kennis van nu in de achterzak kunt u dus vooral de optieprijzen aan de kaak stellen.

Bijlage: overzicht optieprijzen 2008 - 2013