icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Peugeot 108

Eerste indruk | De 108 gaat hopelijk het verkoopsucces van de Peugeot 107 evenaren. Die 107 was - met dank aan zijn Toyota-motor - al betrouwbaar, de 108 krijgt opnieuw dit eenlitermotortje mee. Hij is meer te personificeren, maar over de ruimte achterin - en de nieuwe 'Mirrorlink' voor je smartphonekoppeling - zijn we minder enthousiast.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  24 juni 2014


Merk Peugeot

Richtprijs € 10.300 (vanaf)


Type 108



Peugeot 108: review

Het eenliter driecilinder benzinemotortje voorin de 108 (en ook in de Aygo en C1) komt met lichte aanpassingen rechtstreeks uit de voorgaande 107. De belangrijkste aanpassing is dat hij een stuk zuiniger is geworden: volgens fabrieksopgave geen 1 op 23 meer, maar 1 op 26. Daardoor voldoet hij net aan de eisen om aanschafbelasting BPM-vrij door het leven te mogen en is hij zelfs wat goedkoper dan de 107. 

Wat viel ons verder op aan de Peugeot 108?

  • De Aygo is de enige van de drie die alleen met de kleinste benzinemotor (1.0 l, 68 pk) leverbaar is. De Citroën C1 en deze Peugeot 108 zijn ook met een 1.2 l driecilinder met 82 pk leverbaar. Een aanrader als je veel kilometers buiten de stad gaat afleggen, want de 1.0 levert echt marginale prestaties op de buiten- en snelweg.
  • Andere al wat langer leverbare Peugeot-modellen zijn notoir onbetrouwbaar. De moderne modellen én de 107 zijn al een stuk in betrouwbaarheid toegenomen, bij de 107 specifiek met dank aan Toyota. Want zij leverden alle motoren voor de C1, Aygo en 107. De 108 zal dus in ieder geval motorisch betrouwbaar uit gaan vallen.
  • Voorin is de zit ruim genoeg voor twee volwassenen, maar het is natuurlijk wel wat krapjes in de breedte. Het is dan ook 'slechts' een stadsauto. Achterin en in de kofferruimte gaat het er een stuk krapper aan toe. 'Achter jezelf zitten' is bij een lengte van meer dan 1.85 meter bijna niet meer te doen, want de been- en hoofdruimte vallen dan achterin tegen. En als de koffers maar een beetje groot uitvallen, moet de rugleuning naar beneden geklapt worden, anders gaat het niet passen.
  • Ten opzichte van de 107 is de 108 4 centimeter in lengte gegroeid, maar daarvan vind je niets terug in het interieur. De wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) is namelijk gelijk gebleven, en dat is de bepalende maat voor de interieurruimte. En - opvallend genoeg - is het gewicht niet af- maar juist met 75 kilo tóegenomen. Hij weegt nu 860 kilo en dat is net een hogere schaal bij de Motorrijtuigenbelasting.
  • Eén van de personificaties die Peugeot aanbiedt op de 108, is het zogenoemde 'Mirrorlink'. In opzet heel slim, want dan krijg je op het centrale touchscreen een soort kopie van je smartphone. Maar het werkt veel trager dan je eigen smartphone én het is vooralsnog alleen te koppelen aan bepaalde modellen van Samsung en HTC. Een iPhone koppelen? De Fransen zeggen keihard 'Non!'
  • Andere opvallen opties zijn aangepaste lakkleuren op het dashboard, speciale bestickering, een achteruitrijcamera, climate control en keyless entry. Allemaal opties die tot een paar jaar geleden alleen in de duurdere klasses aangekruist konden worden.
  • De basisversie Access is niet omvangrijk aangekleed. Hij heeft wel dagrijverlichting en Hill start assist, waardoor je op een helling niet achteruit schiet bij wegrijden. Voor zaken als elektrische raambediening, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen en een airco (!) moet je een Active of Allure kiezen.

Conclusie

Wat betreft binnenmaten en prestaties - met de eenliter benzinemotor - ontgroeit de nieuwe 108 het stempel 'stadsautootje' niet. Binnen de stadsgrenzen is het een prettig geveerde auto die makkelijk in de kleinste parkeergaatjes past. Maar op provinciale wegen en zeker op de snelweg komt het 68 pk-motortje adem tekort. Kies dan de grotere 1.2 liter met 82 pk. 

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken